Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad skal jeg købe... :-)

Skal have 32" og kiggede for over 1/2 år på Sony.

Mine ønsker er DVB T og mpeg4 samt USB port som minimum.
Men Sony har vist ikke USB?

Jeg skal bruge det til film fra Sony HD optager og tv fra dr1,tv2 og dr2

lidt pc skærm skal det nok også agere, men ikke så vigtigt.

Det må ikke koste over 7000.

Et godt bud sony eller ikke?
Af Guru
Nu kan jeg jo tage fejl, men hvis du kun vil have et 32" kan jeg ikke se at du har noget særligt behov for mpeg4, da det jo kun er til at kunne modtage HDtv-kanaler. Bevares du kan få et lidt bedre billedsignal en et alm. digitalt signal, men på et 32" tv tror jeg ikke det er noget du vil lægge meget mærke til.

Mpeg4 dekoder findes normalt kun i (37") 40" og opefter på tv der kan vise FullHD (1920x1080), så jeg tror det bliver svært at finde mpeg4 på et 32" tv. EDIT: jeg kan se at 32W4000 faktisk har det.

Jeg har ikke undersøgt ovennævnte nærmere, det er blot min umiddelbare holdning.
Af koden
mpeg4 var bare for at kunne modtage digitalt efter 2012. HD er jeg ligeglad med.
Har jeg misforstået MPEG4 så?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Man vil nu godt kunne få gavn af HD på selv mindre skærme, men forskellen er naturligvis ikke lige så markant, som på en større skærm. En del af forklaringen ligger også i, at vores SD (standard definition) signaler trods alt stadig er ret komprimerede og derfor ikke viser sig fra deres bedste side. Det er lidt analogt til en film på Tv kontra en film på DVD, selvom det naturligvis ikke er en 100 % korrekt sammenligning.

Hvad angår mpeg4, så ja, det kommer til at betyde noget først fra 2009, og herefter bliver det standard på alle kanaler fra 2012.
Det er forklaret lidt nærmere i det sidste afsnit her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1207637872
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror der blandes lidt rundt i om man vinder noget ved fuld HD på små størrelser og om man vinder noget ved fuld HD signaler ved små størrelser. De to ting er bestemt ikke samme sag!

Du får så afgjort noget ud af at modtage eventuelle HD signaler (som jo vil blive kodet i MPEG4), men derudover så er det også rigtigt at selv almindelige DVB-T signaler vil blive kodet i MPEG4 formatet i år 2012. Det er muligt at MPEG4 oftest kun implementeres i TV med 1920x1080 opløsningen, men det ændrer ikke på at det er smart at have et TV der kan dekode formatet - især når man kun ser TV via antennen, hvor man jo får signalet "forærende" via licensen.

Sony 32W4000 er et udmærket bud på en skærm med DVB-T med MPEG4. Alternativt kan du se på W4500 hvis du også vil have 100 Hz. USB porten må jeg melde pas til - har din HDD optager ikke en USB port du kan bruge i stedet?
Af koden
Hejsa...tak for god,kort og præcis info :-)

Jo min HD har selvfølgelig den USB port...havde jeg glemt...

Men det kunne være rart at have det i TV'et og jeg vil da ikke udelukke andre mærker hvis de prismæssigt og kval. mæssigt er det samme og så har USB.

Men frdelen ved Sony er kun 1 fj.betj. da HD er sony.

jeg vil kigge på de foreslåede modeller...får man noget ud af 100 HZ eller er det også et religions spørgsmål :-) ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
koden skrev: jeg vil kigge på de foreslåede modeller...får man noget ud af 100 HZ eller er det også et religions spørgsmål :-) ?
Lige på præcis Sonys modeller synes jeg det er en fordel, og det bidrager til et bedre billede uden at gøre det kunstigt. Hvis du stiller mig samme spørgsmål omkring Samsungs 100 Hz, så vil jeg dog omvendt sige, at det kan være en ulempe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da 100 Hz er en kunstig teknik til at booste responstiden, så vil det indføre visse uønskede effekter af og til. Det ses ofte som lysende kanter omkring bevægelige objekter.

Sony er pt. nogen af dem der laver den bedste 100 Hz algoritme og den afhjælper ofte slør ved hurtige bevægelser. Du skal blot have i baghovedet at der er tale om indsættelse af 50% kunstige billeder hvert sekund, hvilket MÅ give problemer fra tid til anden, hvis skærmen ikke regner disse kunstige billeder rigtigt ud.
Af koden
tak. Hvad er forskellen på V og W modellen?
Full HD eller ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jep. Måske der også er lidt forskel i den dynamiske kontrast, men det bør du ikke bekymre dig om.
Af mhca
Forskellen på V og W er det ikke også 100Hz?
Af Supergris
Vil lige prøve at overbevise dig om til at købe tvét i mindst én størrelse større end du selv regnede med, da folk stadig går og tror, at 32 " er en STOR skærm, som det var, før fladskærmene kom til!!!
Oplevelsen ved en større skærm er MEGET bedre og tænk på skærmen, i forhold til de store gamle kasser, bliver rykket ca. en halv meter længere tilbage.... Ydermere er biledsiden meget skarpere ved fremtidens kilder og folk fortryder ofte senere, at de ikke købte et større tv...
I min verden hører et 32 " kun til i soveværelset...
Af koden
Den er til soveværelset :-)

V og W.... nej 4000 er uden 100 HZ og 4500 med 100 HZ