Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey guys,

Jeg har kigget en del på Samsungs 6-serie LE40a656, men havde egentlig hele tiden taget udgangspunkt i den 'billige' model, indtil jeg opdagede at den ikke har indbygget DVB-C.
Ta'r man pristjek på nogle af de gængse netbutikker er forskellen 3-3500 kr i pris, mellem den med og den uden DVB-C..

... er det prisen værd?

Hvis jeg vælger den model uden, så er alternativet udelukkende at få en box ved siden af, ikke? Og hvad ligger sådan en box i..? Og sidst, men ikke mindst- bliver resultatet så det samme - 6-serie med indbygget, eller 6-serie med ekstern?

På forhånd tusind tak :)

Mvh
Mathias
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har stadig ikke fundet helt ud af om modellen med DVB-C tuner også understøtter mpeg4, som er påkrævet for HD kanalerne. Hvis den ikke gør det, så er det i min mening hvert fald ikke prisforskellen værd.

Ja, alternativet hedder en separat boks. Det er mere eller mindre det samme der sker i tuneren, men i de separate bokse, vil man også typisk se funktioner som indbygget harddisk og video-on-demand.
Af mdk2100
Tak for det..
Jeg har lige snakket med Samsung DK, og den model som lige nu koster ca. 3-4000 kr. ekstra understøtter kun mpeg2.

Til gengæld kunne de oplyse, at om 2 uger kommer en model, som understøtter mpeg4. Den vil til gengæld nok blive noget dyrere.

Spørgsmålet er om det er det værd... mener, som du fremhæver, og som jeg også kunne se på IT-borger skal man for at kunne udnytte fx de muligheder TDC's digitale tv giver, bruge deres egen boks.. og så er de 3-4000 kr. ekstra man har givet ud jo more or less spildte?

Samsung gjorde også meget ud af at understrege, at de kun yder garanti på produkter solgt 'gennem Samsung i Norden'... - kan det være rigtigt!?
Helt fair at de kun har henteservice på produkter der er solgt direkte gennem dem, men for mig at se lyder det ikke retligt holdbart at de vil kunne nægte garantiforpligtelser overfor nye Samsung-produkter...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsungs danske afdeling skal ikke tage sig af opdateringer, reperationer mv. af TV der er importeret fra andre lande. Det er der intet fordækt i. Hvis du vil have dansk garanti, så må du købe de autoriserede modeller.

Du vil godt kunne se de digitale kanaler med en indbygget tuner, men du vil ikke kunne udnytte ting som Video-on-demand, som du kan med Yousees egen boks. Men at give 3000 kr. mere blot for at få DVB-C med MPEG2 dekoder er i min mening ret dumt. MPEG2 er ikke fremtiden og da flere selskaber allerede nu har meldt ud at alt kommer til at foregå i MPEG4 formatet i fremtiden, så er pengene ikke givet specielt godt ud, med mindre du er vildt opsat på at se digitalt kabel-TV NU.
Af b52
Er jeres råd så, at man skal vente til tv,er med mpeg4 kommer, og er tilsvarende dyre, eller skal man købe nu når mpeg2 modellerne falder i pris, og så købe/leje en boks med mpeg4 når det kommer i år 2012
Senest rettet af b52 23 sep 2008, 20:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du alligevel vil leje en ekstern boks, hvorfor så ikke se på et TV der er bedre til prisen end Samsungs 6-serie?

Personligt synes jeg ikke at 6-serien med DVB-C er pengene værd hvis den virkelig skal koste 3000 kr. mere end samme TV uden.
Af b52
hvis man købte et panasonic px80 uden mpeg2/4 nu, skal man jo have en boks på et tids punkt ikk??eller ventede og købe ny model med mpeg4 men den bliver jo også tilsvarende dyr....der er ingen problemer med bokse vel, panasonic er nemlig også et godt alternativ....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan altid tilslutte en ekstern boks, ja. Dette gælder for alle fladskærme.
Af b52
men der kommer vel bokse med mpeg4 til dvb-t/dvb-c snart ikk?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De findes allerede. De HD TV bokse du køber er DVB-C og MPEG4 kompatible.
Af b52
boksene kan tage både dvb-t mpeg4 og dvb-c mpeg4 ikk????
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. De sælges jo af kabel-tv selskaberne og kan derfor kun tage DVB-C.
Af b52
har jeg forstået det ret, at for at få DR1 på dvb-t i fremtiden skal man også have mpeg 4 til det,mener at have hørt år 2012