Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej derude!

I går kunne jeg så ENDELIG pakke mit sprit nye W4500 ud hjemme i stuen... Hvilken fryd! Har købt det, sammen med DAV-F200 hjemmebiograf hos TECHHAUS, som jeg må sige har ydet en formidabel kundeservice!
Jeg er ikke så velbevandret ud i fladskærms/LCD verdenen endnu, da dette er mit føste, så jeg vil ikke kaste mig ud i nogen form for anmeldelse eller lign.
Derimod ville jeg blive meget glad for noget vejledning i optimal justering af billedet?
OG NU DET MEST VIGTIGE! Jeg sad i går og så film i min semi-mørke stue, og kunne ved mørke scener se noget hvidt lys i alle fire hjørner??? Mest i de to øverste... Er der nogen som ved, om det bare er sådan, eller om det er en fejl? Kan man justere sig ud af det?
På forhånd tak for hjælpen...

Mvh. Houg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det du beskriver er det såkaldte "backlight bleeding" og det kommer af at baggrundsbelysningen sidder for tæt på de flydende krystaller. Det er en ting der ofte sker når man samler panelerne og er en meget typisk fejl på LCD TV. Det er desværre ikke noget der er dækket af nogen garanti og du kan ikke justere dig ud af det på nogen fornuftig måde uden at røre ved resten af billedet også.

Typisk vil lysstyrken for TVet være sat for højt, hvilket også gør at du nemmere kan se disse lysplamager, så du kan til at starte med skrue ned for lysstyrken og se om det gavner.
Af houg
Ok. Vil det være tilfældet på de fleste fjernsyn, eller har jeg været uheldig? Jeg overvejer om jeg skal returnere tv'et, og anskaffe mig et andet... Altså samme model. Jeg har jo stadig min 14 dages returret.
Vil det være spild af energi, eller er der god sansynlighed for at det vil være bedre på et andet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke noget der bør være på et LCD TV og det er en fejl i fremstillingen, så du kan godt komme ud for at andre TV ikke har samme fejl. Dog er det typisk noget der forfølger en specifik model, så der er bestemt ikke nogen garanti for at andre W4500 TV ikke har fejlen.

Med PC skærme er det typisk en generel fejl ved hver enkelt monitor-model, så hvis man først har konstareret at en given model har fejlen, så vil andre eksemplarer med stor sandsynlighed også have fejlen i større eller mindre grad.
Af houg
Jeg må bare prøve at justere mig ud af det.. Har også læst nogle steder, at det somme tider går lidt i sig selv efter et stykke tid. Man har jo lov at håbe. Det er sgu bare virkelig ærgeligt, når en af grundende til at jeg købte W4500 fremfor W4000 er den dybere kontrast samt selvfølgelig 100hz. Kontrasten bliver jo ret meget ødelagt af den bleeding.
Mange tak for de hurtige svar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den bedre kontrast på W4500 ift. W4000 er nok ikke noget du vil kunne se alligevel. Der er ikke tale om revolutionerende nye flydende krystaller der på magisk vis kan lukke bedre af for lyset, så det er bare den dynamiske kontrast der er højere. Det er reelt en værdiløs forbedring.

Tarok: Super brugbar kommentar...
Af tarok
yakken skrev:
Tarok: Super brugbar kommentar...
Ja, men jeg er grundigt træt af jeres "gode råd" herinde og grundigt træt af fladskærmstv i det hele taget oven på de erfaringer jeg har gjort her på det sidste.
Jeg fulgte netop jeres råd om købe af et Panasonic Px80. Det flimrede uudholdeligt og "buzzede" ved lyse partier.
Så kan man igen, og igen læse om brugere, der har problemer.
Heldigvis købte jeg mit i Elgiganten og fik det ombyttet til digitalt spejlreflekskamera i stedet.
Jeg er nu på udkig efter et godt brugt CRT i stedet.
Af TYBO
Det bliver da nemt nok at finde :) alle vil af med deres CRT skærme :)
Af martinlk
tarok,

Der er mange herinde der er glade for deres PX80, så jeg synes bestemt ikke du har fået dårlige råd. Jeg har selv modellen, og kan bemærke at jeg også blev bekymret ang. plasma buzz, da jeg først tændte fjernsynet. Men jeg fandt så ud af, at når elektronikken er varmet op (15-30 min?), så "brummer" det stort set ikke. Var du måske lidt for hurtig med at dømme?

Ang. "flimmer," så ved jeg ikke lige hvad du snakker om...

Du skal bestemt skrue ned for den negative tone. Folk herinde har kun haft intentioner om at hjælpe dig. Tænk lige lidt over det, inden du skriver dit næste indlæg.
Af kasper_j
Angående PX80 og flimmer, så flimre mit ganske frygteligt hvis det står på 50hz - På 100hz er der ingen flimmer overhovedet. Brummen/summen kan jeg kun høre hvis jeg stikker hovedet om bag skærmen.
Af bimbobo
TYBO skrev:Det bliver da nemt nok at finde :) alle vil af med deres CRT skærme :)
Det er bare fordi, folk ikke forstår, at en CRT giver til dato stadig de bedste billeder... specielt med analog/standard digital og ikke HD signal.

Dem som vælger LCD/Plasma gør det primært for "looken" og størrelsen.
Men kvalitet kan ikke sammelignes endnu, med mindre vi køber Lcd/Plasma på over 20.000.-

Før eller senere gør jeg det også... måske når min 25" CRT Philips dør.
Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tarok skrev:Ja, men jeg er grundigt træt af jeres "gode råd" herinde og grundigt træt af fladskærmstv i det hele taget oven på de erfaringer jeg har gjort her på det sidste.
Det er helt fint at du er utilfreds, men det har vist ikke ret meget med denne tråd at gøre. Hvis du føler behov for at kritisere de velmenende råd du har fået herinde, så kan du jo starte din egen tråd og brokke dig i.
Af lennon
bimbobo skrev:
TYBO skrev:Det bliver da nemt nok at finde :) alle vil af med deres CRT skærme :)
Det er bare fordi, folk ikke forstår, at en CRT giver til dato stadig de bedste billeder... specielt med analog/standard digital og ikke HD signal.

Dem som vælger LCD/Plasma gør det primært for "looken" og størrelsen.
Men kvalitet kan ikke sammelignes endnu, med mindre vi køber Lcd/Plasma på over 20.000.-

Før eller senere gør jeg det også... måske når min 25" CRT Philips dør.
Mvh
Det er ganske enkelt noget vrøvl !
CRT er overhalet både udenom og indenom for længst mht billedkvalitet . Korrekt at der har været mange elendige fladskærme på markedet, også fejlbehæftede. Men folk glemmer at det dårlige billede på en fladskærm langt hen af vejen skyldes dårligt signal. Og her er et CRT mere tilgivende, alene pga størrelsen . Husk at der ikke er produceret CRT over 36" - og langt de fleste nøjedes m et 28-32" - og først her starter de mindste og billigste/dårligste fladskærme.
Havde selv Panasonics 32" CRT topmodel,og den var glimrende uden at være perfekt. Som alle andre CRT havde den både geometri og konvergensfejl . Mit nuværerndde 42" plasma er det overlegent i dybest set alle enkeltdicipliner der har noget med billede at gøre. Men intet TV er 100%perfekt . . !