Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chrishouse
har nu bestemt mig for at jeg skal have enten Sony KDL 32W4000 eller Sony KDL 32v4500. specifikationerne på tv'ene er fuldstændig ens borset fra den ene har fuld hd.
har fået afvide det er vigtigt at have fuld hd, for at drage nytte af det nye sende signal vi får i her i danmark i 2009? kan det passe?

og er værd at ofre næsten 2000 mere for det?
:o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke korrekt. Det er sandt at 1080i signalerne du får med HD TV har en fysisk opløsning der passer til W4000, men du behøver så sandelige ikke fuld HD for at få glæde af HD TV.

Derudover så er 32" så lille et TV at der slet ikke er noget fornuftigt argument for at have så høj en opløsning på det. Du vil ikke kunne se forskel på V4500 og W4000 alene pga. forskellen i opløsning med mindre du sidder en meter fra dem - og altså KUN hvis du samtidigt ser på fuld HD materiale.

Læs mere om det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511[/i]
Af chrishouse
så det vil sige jeg ikke vil få noget ud af at vælge fuld hd? og med det nye hd signal i 2009 vil jeg ikke kunne se nogen forskel? (:
Af M-Sniper
Det er korrekt at Full HD ikke er en kvalitets faktor,
og med en afstand der er over 1 m, at man ikke kan se forskel. meeeen hvis du havde i tankerne at surfe på nettet på din skærm, er Full HD igen fordel.

det er noget andet at have 1920x1080. i forhold til 1366x768.

768pixel i højden svarer til en 15" i gamle dage... øjj man skal skrolle meget på hjemme sider :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... ja, men det ændrer altså ikke på at du stadig skal sidde 1 m fra skærmen for at se noget. Hvis du surfer på nettet med sådan en lille skærm, så vil al tekst stadig være meget ulæseligt hvis ikke du sidder tæt nok på.

Jeg tror desuden du har fået lidt galt fat i hvad det rent faktisk er der sker i 2009. Der kommer ikke HD TV i din stueantenne - det er kun de analoge luftbårne signaler der lukkes for. Samtidigt åbnes der for MPEG4 kodede signaler, men disse er stadig ikke i HD kvalitet. Det er bare almindelige SD kanaler kodet i MPEG4 formatet.

Du kan godt få HD signaler hjem i stuen, men det kræver at du betaler for det og pt. er det kun et meget begrænset antal kanaler du rent faktisk kan købe i HD. Det kræver også at du har kabel-TV og samtidigt opgraderer din TV-pakke til fuldpakken og tilkøber et såkaldt HD abonnement.

Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
Af chrishouse
okay, ja har jeg åbdenbart. tak for hjælpen hvertfald. (:
men vil det sige at når jeg skal anvende den meget sammen med pc, vil det være et must med fuld hd?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, ikke nødvendigvis. Du skriver ikke hvad du agter at gøre med skærmen når du først har tilsluttet den til din PC, men hvis du bare vil se film, bruge den som mediecenter eller tjekke en hjemmeside i ny og næ, så er fuld HD ikke nogen forudsætning.

Som jeg efterhånden har forklaret flere gange allerede, så skal du sidde meget meget tæt på din skærm for at kunne se hvad der foregår når du sender et 1920x1080 signal til skærmen. Hvis du har en PC tilsluttet og forsøger at surfe i den opløsning, så skal du nok knive øjnene en hel del sammen for at se hvad der står på hjemmesiderne hvis du sidder i din sofa.

Edit: Stavefejl rettet
Senest rettet af Torben Rasmussen 23 sep 2008, 12:18, rettet i alt 1 gang.
Af mhca
Jeg må helt klart bakke Yakken op her.

Jeg valgte selv et 32V4500 af den grund, at jeg ikke ville få noget ud af den ekstra opløsning. Når jeg sidder ved mit skrivebord og styrer tingene ovre på min fladskærm, som er ca 2-2.5 m væk herfra, så synes jeg opløsningen på 1366x768 er helt super til at surfe med. Det står sq lækkert skarpt, og jeg savner ikke at have en højere opløsning på 1920x1080.

Jeg er desuden også rigtigt glad for skærmen til både film og almindelig TV-kigning. Eneste minus ved skærmen er i mine øjne designet, som måske kunne være bedre med en slank ramme rundt om billedet. Men smag og behag :-)

Jeg vil i hvert fald godt anbefale KDL32V4500 til andre :-)

Mvh. Martin
Af chrishouse
undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart.
men sidder i afstand af 2,5 m. vil gerne kunne både surfe, skrive opgaver og se film? hvis det da er muligt på sådan en skærm? :o
Af chrishouse
tak, for det. (:
tror jeg er blevet en del klogere nu og ved hvad jeg skal vælge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil mene at du bør undlade at benytte den som substitut for en PC monitor. At sidde og skrive opgave på et TV kunne godt gå hen og belaste øjnene med hovedpine til følge, hvis du ikke er meget opmærksom på at sætte dig i en korrekt afstand. Ergonomi er ikke noget der tages højde for med et TV.

Du skal ind under 1 m fra et 32" TV med 1920x1080 punkters opløsning før du kan se hvad der foregår på skærmen - uanset om du surfer eller skriver opgave. Med 1366x768 kan du godt surfe på skærmen, men jeg vil stadig fraråde dig at skrive større opgaver på den.
Af chrishouse
Mange tak for hjælpen, ved hvad jeg skal vælge nu. (;
efter hvad jeg har hørt her, vil jeg ikke få ret store fordele ved at vælge fuld hd. så tror jeg vil købe den v4500 ved wupti.dk til 5550.
Af mhca
Du kan også overveje at købe gennem Vivashopping.dk
http://vivashopping.dk/product.asp?product=451

Der købte jeg mit TV, dog dengang til 5800. Nu koster det kun 5400 kr. derfra.
Jeg har desuden indtryk af, at Flatpanels også har et fornuftigt samarbejde med dem, så jeg synes de generelt virker fornuftige.

Jeg valgte Vivashopping fordi de var billigst, og de virkede som en forhandler, der mest/kun fokuserede på TV, hvilket jeg egentligt syntes godt om.
Derudover var der gratis levering af deres egne medarbejdere i Storkøbenhavn, så jeg ikke skulle bekymre mig om en uengageret og ligeglad fragtmand kastede mit nye TV rundt.

Personen der leverede TV'et var flink, og han var også meget interesseret i at hjælpe med tekniske spørgsmål, hvis jeg havde nogle.
Nok en af de bedste oplevelser jeg har haft ved e-Handel, hvilket jeg satte stor pris på, når det drejede sig om et skrøbeligt og dyrt produkt.

De var desuden flinke til at svare på mails bagefter.
Jeg synes det er værd at hjælpe forhandlere med rosende ord. Det er ikke en nem branche.

God fornøjelse med købet.
Af chrishouse
tusinde tak for jeres mange gode råd. (:
har endnu kun et spørgsmål, en af mine kammrater har Samsung LE 32A656 og siger det er et fantastik tv.
har dette et bedre billed?
prisen er jo næsten den sammme.