Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nougatplovene
Hej alle,

sidder og overvejer at få mig noget digitalt tv hos Yousee hvor jeg i forvejen er analog kunde. Jeg vil samtidig gerne have muligheden for HDTV. Så her kommer et par spørgsmål.

1. Mit tv er TH42PX80E så jeg skal vel blot have mig et digitalt abonnement for at få digitalt tv?

2. Er det rigtigt forstået at jeg blot skal have en HD boks eller HD boks med optager for at kunne modtage HDTV?

3. Da jeg nu har en HDD optager med HDMI udgang, er det så nødvendigt at vælge den HD boks med optager for at kunne optage HD tv?

4. Hvad i alverden er det med en halvårlig kortafgift? Kan man ikke slippe for den?

Mvh. Nougat
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Ja
2. Ja
3. Nej. Din HDD optager kan ikke optage HD TV - kun SD TV. Boksen fra Yousee kan optage hvad der nu end kommer ind i boksen. Du kan desuden ikke sende HD TV signalet til din HDD optager, da den jo kun har en HDMI udgang - ikke en HDMI indgang. Din HDD optager tager imod et antennesignal, som den kan optage fra.
4. Nej. Du betaler for dekoderkortet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lad os tage dem i samme rækkefølge:

1. Ja, digitalt Tv får du f.eks. gennem boksen fra YouSee. Men husk at digitalt Tv ikke er det samme som HDTV. Du kan også få digitalt Tv fra DR1, DR2 og TV2 på din almindelige stue eller husantenne.

2. Du skal også have HD-programpakken for at få hele udvalget. Nogle HD kanaler medfølger dog i grundpakken og mellempakken, såsom Kanal 5 HD og TV2 Sport HD. Det kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1221457388

3. Nej, umiddelbart ikke. Din harddiskoptager skal også have en HDTV tuner, for at optage HDTV, og det er de færreste der har det. Hvis den havde disse tunere, var det i praksis mere eller mindre samme boks som den fra YouSee.

4. Nej desværre. Det er bare en del af betalingen fordelt lidt anderledes.

Du kan i øvrigt læse lidt mere om boksen hos YouSee her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1221457388
Senest rettet af Rasmus Larsen 23 sep 2008, 11:35, rettet i alt 2 gange.
Af Nougatplovene
Mange tak for svaret, og var det dig der var i morgen tv i dag?
Nå men lige et sidste spørgsmål.
Hvorfor er der så en HDMI udgang på HDD optageren hvis man alligevel ikke har muligheden for at proppe HD kilder i den?
Har dog forbundet den med HDMI kabel til tv'et (65 kr. for to meter i Lidl) og DVD materialet ser da ret godt ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du selv siger - det er en udgang. Ikke en indgang. Du kan sende signalet til et TV via HDMI men ikke sende noget den anden vej.

Og det var Rasmus der var i morgen-TV. Jeg skal have modelhonorar for at stille op til sådanne ting, så mig inviterer de ikke ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nu kender jeg ikke den specifikke harddisk optager - og kender ret få af dem - så jeg skal da ikke kunne afvise, at den kan det, men umiddelbart giver HDMI bare et signal med mindre risiko for støj. Det kunne lige så godt erstatte næsten samtlige stik i branchen - det er bare en lang proces, og det er jo også en af grundene til at vi også stadig har det forældede scart stik.

Det kan også være fordi du kan optage HD ind på harddisken fra f.eks. et digitale HD-videokamera. Kravet for at kunne optage HDTV direkte fra kabel-tv eller parabol, i en boks, er at boksen også har HDTV tunere (mpeg4), og det er et relativt nyt fænomen.

Ja, det var mig der medvirkede i morges.