Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nerup
Hej,

Jeg står og skal købe nyt TV meget snart. Jeg er en absolut novice inden for området, så jeg vil meget gerne have et godt råd.

Jeg har kabel tv via antenneforening (Stofa), og spekulerer i den forbindelse på om jeg skal købe et tv med indbygget dvb-c tuner.

Jeg har kigget på et Samsung LE-40A656, som opfylder de behov jeg har. Problemet er, at dette tv ikke har dvb-c tuner (dem jeg har set på nettet). Skal jeg så istedet eks. vælge et Sony 40W4000, eller et helt 3.?

Jeg ved godt at jeg kan tilkøbe en Zaptor boks, og derved få digitale signaler, men dette er jo ikke gratis...
Desuden vil jeg gerne, hvis det er muligt, undgå at skulle have bokse tilkoblet med fjernbetjeninger mv.

Jeg ser en del fodbold, så det tv jeg køber skal kunne vise dette bedst muligt.

Håber I kan give mig et godt råd.
Brugeravatar
Af kthomsen
Du nævner ikke budget.

Har du ca. 7000 og er på analog signal, så er en 42PX80 sagen. Den viser analogt ganske fortræffeligt og jeg bruger den selv til digital fra yousee. Det der med flere forskellige fjernbetjeninger kan let løses med en universal fjernbetjening.
Jeg har selv en Logitech Harmony One til en tusse og er evig glad for den. Har ikke set mine andre fjernbetjeninger i mange uger nu! Men der findes forskellige derude som er gode.

havde jeg 25-30000 så ville jeg vælge en 50" 9. generations Pioneer. 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at slå det fast, så er digitalt kabel-TV via en indbygget DVB-C tuner altså heller ikke gratis. Du skal først betale godt 600 kr. for at få det nødvendige CA modul og derefter betale kortafgift for det dekoderkort der skal sættes i TVet. Derudover skal man hos eksempelvis Yousee betale for minimum 2 ekstra digitale kanaler ud over den TV-pakke man har.

Alt i alt er det langt fra gratis at få digitalt kabel-TV blot fordi du "sparer" en ekstern boks, som koster godt 1000 kr.
Af anandersen
600 kr., det er nyt mig.

Jeg står også at til at købe nyt tv og dermed også digital tv fra Yousee.
Både hos Yousees kundeservice og i TDC butikken har de oplyst, at jeg fx ved et sony kdl-40W4500, hvor kortet kan "puttes" i, kun skal betale 200 kr. pr. halvår i afgift for kortet.

Ved du noget, som jeg ikke ved?
Af -jacob
Det er rigtigt at du skal betale en halvårlig kortafgift på Kr.199 til TDC for et smartcard, som åbner for de kanaler du betaler for. Men dette kort skal stikkes ind i et specielt modul som skal bruges i alle TV med indbygget digitaltuner.
Dette kort køber man typisk af samme forhandler der sælger TV´et, så man er sikker på at få det der arbejder bedst med TV´et. Der er forskel på dem der kun skal bruges til MPEG2 og dem der også skal kunne dekode MPEG4.
Af -jacob
YAKKEN hvad er det for noget med at man skal betale for to ekstra digitale kanaler??
Jeg betaler for den store pakke, og afgift til smartcartet, og har fint kunnet se digitalt tv.

Mener du ikke at man skal abonnere på en digitalpakke eller favoritpakke for at få rabat på køb af digitalboks?

Hvis du har et TV med indbygget digitaltuner, så er den eneste ekstraudgift for at kunne se digitalt TV, et CAModul (engangs beløb ca Kr.600) og den halvårlige kortafgift til TDC på Kr.199

De kanaler du abonnerer på normalt kan du så også se digitalt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg har forstået Yousees formularer, så skal du tilkøbe en ekstra pakke ved bestilling af digitalt kabel-TV. Eksempelvis Favorit pakken. Jeg kan huske det har været oppe og vende i andre tråde tidligere, men det er da muligt at det ikke er sådan det foregår.
Af fhebo
Den gode nyhed: Det er faktisk ikke nødvendigt at tilkøbe ekstra kanaler. :)

Det er en mulighed at købe en 'Favorit'-pakke til 48 kr/md, men du får den digitale kvalitet såfremt du indgår aftalen om digitalt tv med Yousee, og derefter lejer/køber en Selector-boks eller et indstikskort + CA-modul.

Den dårlige nyhed:
Det er jo dog ikke HD-signaler. Her skal du punge ud ... :(

I Yousees mellempakke indgår 1 (én) HD-kanal: Kanal 5 (spansk fodbold mv).
Men det er selvfølgelig først med den fulde pakke samt en HD-pakke at det bliver rigtig sjovt at have digitalt tv.

TDC Kabeltv, nu Yousee, har aldrig været gode til at forklare hvordan hulen deres pakker hang sammen - og det er ikke blevet bedre med de digitale pakker. Her antager Yousee åbenbart at vi alle gerne vil have den store programpakke og en 'favorit'-pakke --- bondefangere!! !:( Men det står mere eller mindre tydeligt her: Yousee.dk/digitv. Ellers gå ned til en forhandler og få et rigtigt menneske til at regne ud for dig hvad det betyder.
fhebo skrev:Den gode nyhed: Det er faktisk ikke nødvendigt at tilkøbe ekstra kanaler. :)

Det er en mulighed at købe en 'Favorit'-pakke til 48 kr/md, men du får den digitale kvalitet såfremt du indgår aftalen om digitalt tv med Yousee, og derefter lejer/køber en Selector-boks eller et indstikskort + CA-modul.

Den dårlige nyhed:
Det er jo dog ikke HD-signaler. Her skal du punge ud ... :(

I Yousees mellempakke indgår 1 (én) HD-kanal: Kanal 5 (spansk fodbold mv).
Men det er selvfølgelig først med den fulde pakke samt en HD-pakke at det bliver rigtig sjovt at have digitalt tv.

TDC Kabeltv, nu Yousee, har aldrig været gode til at forklare hvordan hulen deres pakker hang sammen - og det er ikke blevet bedre med de digitale pakker. Her antager Yousee åbenbart at vi alle gerne vil have den store programpakke og en 'favorit'-pakke --- bondefangere!! !:( Men det står mere eller mindre tydeligt her: Yousee.dk/digitv. Ellers gå ned til en forhandler og få et rigtigt menneske til at regne ud for dig hvad det betyder.
Så vidt jeg har forstået, er TV2Sport HD for ganske nyligt sevet ned i mellempakken.
Nu er digital tv og HDTV to vidt forskellige ting. Digital modtagelse er et kæmpe løft ifht analog på alle fladskærme. Men HD er ganske enkelt i en hel anden liga :p
Af anandersen
-jacob skrev:Det er rigtigt at du skal betale en halvårlig kortafgift på Kr.199 til TDC for et smartcard, som åbner for de kanaler du betaler for. Men dette kort skal stikkes ind i et specielt modul som skal bruges i alle TV med indbygget digitaltuner.
Dette kort køber man typisk af samme forhandler der sælger TV´et, så man er sikker på at få det der arbejder bedst med TV´et. Der er forskel på dem der kun skal bruges til MPEG2 og dem der også skal kunne dekode MPEG4.
Hmm, der er noget jeg ikke helt forstår (tilgiv mig, jeg har ikke den store forstand på dette her..)

Hvis jeg nu køber et sony 40W4500. Skal jeg så stadig købe et CA-modul for at kunne se digital tv?
Jeg troede dette modul allerede sad i tv´et, som kortet skulle sættes ind i?
Hvis ikke det, hvad er det så for en "kortlæser" som sidder i tv´et?

Og hvis man nu skal have dette CA-modul, hvor kan det så købes til fx sony 40W4500, så man er sikker på det virker sammen?

Forøvrigt mange tak for et kanon forum.

mvh
Anders
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal stadig have CA modulet. Du sætter dekoderkortet i CA modulet og derefter det hele i CI slottet i dit TV. Du kan købe CA modulet hos Sony selv eller hos Yousee.