Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mothy
Hej

på forhånd undskyld hvis denne tråd har været oppe før, har dog ik kunne finde en lignende tråd

Går og tænker på og anskaffe mig et Panasonic 42pz85, har dog en stor bekymring efter at have læst et "review" fra et engelsk site, hvor de viser hvordan phosphor trailing laver en gullig farve i CoD 4 hvis man laver en hurtig bevægelse.

er det noget som forekommer ofte i spil?
er der andre problemer med panasonic pz85 ved brug af konsol?

på forhånd tak :)
Af martinlk
Jeg har et px80, og der er bestemt fosforspor visse steder i GTA IV. Jeg har dog affundet mig med det, og spiloplevelsen er helt i orden. Det afviger fra person til person, hvor meget man bemærker det. Ved næsten ikke hvad jeg skal sige... For mig er sporene synlige, men TVet leverer stadig et glimrende billede i spil. Jeg bruger dog primært mit TV til film, og der er billedet ganske enkelt fantastisk.

Jeg tror kun det er dig selv der kan bedømme om det er et problem. Det er selvfølgelig lidt svært når du ikke ejer skærmen.
Af Mothy
tak for dit svar.. jeg kaster mig ud i plasma verdenen :)
Af martinlk
Held og lykke med det. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt mit køb. Så en blu-ray her til aften, og det var bare fjong. Ville dog ønske at jeg havde plads til en 50" istedet :p
Af Mothy
lige et sidste spørgsmål ang. det phosphor.. er det noget som osse kommer i film og tv sammenhæng ?.. ka nemlig kun læse mig frem til at det er i konsol sammenhæng at det forekommer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mothy: Ja, det kan forekomme på alt materiale. Typisk bemærkes det dog i konsolsammenhæng, da det kun er visse farvesammensætninger, der fremprovokerer det. Derfor ser man det også sjældent i film og på tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ofte på sort/hvide billeder man ser disse trails og det er der en meget naturlig forklaring på:
Når man bruger gråtoner, så skal der lige dele rød, blå og grøn til og hver af disse grundfarver har forskellig henfaldstid. Den blå farve dør hutigst ud, dernæst rød og til sidst grøn. Dvs. når du laver gråtoner, så består hele skærmbilledet af farvenuancer, hvor den grønne farve har ret stor sandsynlighed for at blive synlig når der er noget der bevæger sig. Dette er phospor-trails og de er derfor oftest grønne eller gullige (du får gul når du mikser rød og grøn, som jo er de to langsomste farver).

Jeg håber det forklarer hvornår problemet vil være værst. I COD har du nemlig ofte scener uden ret meget farve, dvs. ensformige halvgrå landskaber/byer. Det samme gør sig naturligvis gældende i mange andre spil eller i den klassiske "Sin City"-film.
Af Mothy
okay. så spil og film som er meget grålige i det, vil ikke være noget ved da man får det phosphor konstant ? eller har jeg misforstået det hele
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du har misforstået det hele ;)

Gråtoner vil NETOP give fosforspor.
Af Mothy
ok jeg er nu blevet en del klogere.. takker for al information :D