Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af taalmod
Det tror jeg du har ret i. Når næste generation kommer, er der garanteret noget, der får den nuværende til at se mere eller mindre håbløs ud, sådan plejer det at være med teknologi.

Som jeg ser det, har ventetiden to plusser for os:
1) Vi synes ikke den næste generation ser så meget bedre ud og køber et 'gammelt' tv til en noget nedsat pris -> vi sparer penge
2) Den nye generation ser meget bedre ud og vi får et af dem til nogenlunde den samme pris, som vi ellers skulle have givet nu -> Vi får et bedre tv for de samme penge.

Det bliver enten 1) eller 2), så vi synes det er til at leve med.
Der er også minusser, men dem synes jeg vi skal forbigå i tavshed - vi skulle jo nødig blive alt for kede af vores gamle Samsung CRT-tv, der har fulgt mig de sidste 10 år, og jeg købte det endda brugt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det jo efterrationalisering du er ude i og det er jo taknemmeligt når I allerede har bestemt jer for ikke at bruge pengene ;)

1) Se mit forrige indlæg. Der vil ALTID være noget nyt og bedre og du vil ALTID have det. Det er et bedrag at tro andet.
2) Dette er den grund man oftest benytter til forklare hvorfor man ikke køber NU. Eller rettere: Det er den undskyldning man bruger. Der kommer altid noget nyt og på den måde får du aldrig købt et TV du er tilfreds med.

Bottom line: Køb når du har behovet. Hvis det ikke er nu, så drop blot undskyldningerne. Du skylder os ingen forklaring og du skylder såmen heller ikke dig selv en forklaring. Det er en yderst ærlig sag, at man ikke vil smide et velfungerende TV ud blot fordi moden dikterer at verden skal være i 2D.

Ja, det ville være fedt at have 50" på væggen - til at se TV-avisen, Paradise Hotel og den ene film du lejer i Blockbuster hver 14. dag - men det ville også være fedt at køre på arbejde i en Ferrari. Har du behov for det? Nej! Men det ville stadig være p... fedt... 8)
Af Sircajun
Køb nu, har selv ventet AL for længe og nu er det bare så fedt.
Panasonic 46PZ85E
Den hjælp jeg har fået herinde er: Du kan aldrig sikre dig 100% for fremtiden.
Priserne rasler ned med tiden og teknologien bliver bedre men du får ikke glæden NU ved at vente.

SørenG (glad ejer af sit 1. flatscreenTV )
Af taalmod
Vores behov er der, når vi begge mener, der er et behov, sådan lidt firkantet formuleret.
Der vil først være tilfældet næste gang, jeg har været i østen og hentet en røvfuld film.
Indtil da ligger det helt fast at vi venter.

At jeg i mellemtiden hellere ville tonse wii-baseball med mere på en større skærm er bare ærgeligt, jeg satser på at det åbner døren for at vi kan få købt noget bluyray-grej når det nu skal være O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Netop en Wii er et af de dårligere argumenter for at se på fladskærme, da den ikke leverer mere end 480 liniers opløsning - det er mindre end DVD. Det vil måske være mere praktisk på en stor skærm, men grafikken er ikke bygget til at blive vist på højopløste displays.
Af fhebo
Mark R skrev:Nu er jeg heller ikke ekspert på området, men jeg vil sige at det er svært at få en fladskærm med DVB-C MPEG4 dekoder til under 15kilo.
Og hvis fjernsynet skal holde længe er det vel en LCD man skal have fat i, da der med plasma er risiko for burn-in efter noget tid.

Mvh Mark
Hej derude
Både MPEG4 og DVB-C er så sandelig muligt. Hifiklubben har både deres egne NAD-tv (p.t. max 12.999) og Sonys KDL-V4500 (pt ca 7.900) som opfylder dette krav.
De er så til gengæld LCD, så det vil Taalmod vist ikke have ?

Iøvrigt vedr MPEG4:
1. Har de meget roste Pana'er ikke indbygget MPEG4 ?
2. Og hvorfor er det så ikke vigtigt ? Altså når nu det tilsyneladende er et krav om 1½ års tid. Eller er det en misforståelse ;;) ?
[/u]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, Panasonics modeller har ikke MPEG4 - ligesom så mange andre TV heller ikke har det. Da man altid kan købe en ekstern MPEG4 dekoder, så fokuserer vi primært på billedkvalitet og ikke på ekstrafeatures.

MPEG4 er ikke et krav. DVB er end ikke et krav pt. Du kan tilkøbe digitale abonnementer til DVB-C og ligeledes med HD kanaler, men fremtiden for analogt kabel-TV er ikke afgjort endnu.
Af TYBO
Problemet er bare at billedkvalitet ikke er alt i et TV.
Men jeres anbefalinger kører kun på dette.

Når folk sidder X antal meter væk så kan de fleste ikke se forskel alligevel på billedkvaliteten mens de bliver pissed over at mangle de ekstra features / andre svagheder ved tvet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når vi tester, så gøres det efter at ramme den bedst mulige billedkvalitet. Det vil der ikke blive lavet om på. Du kan tilkøbe bokse der kan levere DVB og HD dekodning, men du kan ikke fikse et elendigt billede. Du kan måske ikke se forskel på opløsningen, men hvis du påstår at alle TV ser ens ud i en given afstand, så er du temmelig afsporet.

Nu narrer vi jo ikke nogen til at købe et TV - der gøres jo opmærksom på hvilke mangler TVet har. [/i]