Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Danse
Jeg har forsøgt at slutte min nye Samsung Syncmaster 226cw til min Dell inspiron 1501 bærbar. Jeg kan sagtens få billedet over på skærmen, men det er meget sløret...? Kan jeg gøre noget for at slippe af med denne slør...?
Skærmen står på den højeste opløsning, og jeg har forsøgt at installere driverne til skærmen på den bærbare, men kan ikke få sløringen væk..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen skal først og fremmest være 1680x1050. Hverken mere eller mindre.
Dernæst må du prøve at lade skærmen autojustere sig - den option skulle kunne findes i menuen på skærmen.

Når dette er gjort, så kan du ikke selv foretage dig mere. Hvis billedet ikke står skarpt, så er VGA udgangen på din bærbare PC ikke god nok.
Af Danse
Det er desværre stadig slørret. Det er dog til at overleve, når jeg kun bruger dette setup til at spille poker...
Skal bare være sikker på det ikke beskadigere skærmen? Eller endnu vigtigere... Mine øjne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe du benytter en opdateringsfrekvens på 60 Hz, så tager skærmen ikke skade. Dine øjne klarer den nu nok også, men det ændrer jo ikke på at det er irriterende at se på et uskarpt billede.

Hvad sker der hvis du roder lidt med den manuelle sharpness-funktion på skærmen?
Af Danse
Hvis jeg skruer ned bliver det mere uskarpt. Sløringen når minimum når jeg sætter sharpness til 60+/100.
Det er især omkring tekst at sløringen er tydelig, og det bliver endnu mere tydeligt når jeg skruer ned for sharpness...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil altid være teksten du opdager uskarpheden på idet tekst består af linier der kun er 1 pixel bred. Når skærmen ikke kan stille skarpt, så vil den ikke kunne optegne disse enkelte pixels præcist og derfor får du skygger på al tekst. Det er også til stede alle andre steder på skærmen, men ofte er der grafiske elementer og andre farver der mindsker effekten af uskarpheden.

Hvis du ikke kan justere dig ud af det, så kan du evt. slå Clear Type til i windows, så skrifttyper udjævnes og ikke længere er så "firkantede". Det gøres i "Udseende" under skærminstillingerne.
Af Danse
Det hjalp en smule... :) Sløringen kan stadig ses, men blev mindsket betydeligt... :)
Tusind tak for hjælpen! :D
Af brfcjon
Nu ved jeg ikke hvor gammel din Dell er, men hvis du har hdmi udgang på din laptop kan du også købe et hdmi --> dvi kabel. Derved bypasser du dit vga problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg er orienteret så har 1501 ikke DVI eller HDMI. Der skal man op i 17xx-serien.