Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Slothen
Hej Flatpanels gutter!

Jah, jeg må blankt indrømme det: Jeg er så lost, SÅ lost!
Jeg er en musik freak, og TV har egentlig aldrig rigtig interesseret mig - kun mit anlæg! Men nu har jeg brugt en farligt masse penge på et anlæg, og skal sgu have et tilsvarende TV! Jeg gik glad og frejdigt i gang med at finde et muligt køb, men har givet fortabt! Det er jo den sygeste jungle!!!

Budgettet ligger mellem 15000 og 24000, 24000 er max, og skal være til et Pioneer, hvis de virkelig er så overlegne som man hører!

TV'et skal hovedsagligt bruges til PS3, Blu Ray film (Musik film selvfølgelig) og samme tid skal det være organ for min MiniMac som skal kobles til, hvorfra jeg vil styrer alt mit musik, film, surfing på nettet, m.v.
Derfor SKAL det være full-hd, pga. opløsningen!
PS3 spil går jo lidt stærkt nogen gange, så HZ og FPS skal vel være i top?!

Efter jeg har læst de fleste nyheder fra IFA, har jeg heller ikke noget imod at vente 1-2 måneders tid hvis det er det, der skal til for at få det optimale!
- så hvis Pioneer er på vej ud med et nyt, eller Panasonic laver et der er Pioneer overlegnet, så kan jeg godt vente lidt!

Håber virkelig på hjælp, for jeg har aldrig været så lost i noget før!

Mvh.
Viktor
Af r.kristensen
Jeg svarer kun lige på en lille ting, hvis du regner med at skulle surfe meget skal du ikke have plasma!
Af Slothen
virkelig? how come?
Altså bliver begrænset med surfing, nok mest gaming og itunes der bliver aktuelt!
Af r.kristensen
Du skal ikke have plasma hvis du regner med at tilslutte en computer som skal vise en statisk billede, dvs internet hvor du har samme billede stående fast på skærmen, det øger risikoen for burn-in!
Af Fjendbo
Ja, der er risiko for Burn-In .. Måske ska' du vente til der kommer LCD Tv med LED belysning .. Det sku' efter sigende give et rigtig godt billede ..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt benytte visse plasma TV til også at vise internet mv. hvis du blot ikke sidder i hele timer og surfer eller har andre statiske billeder på skærmen. Du bør læse vores artikel omkring plasma vs. LCD:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Personligt ville jeg satse på Pioneer LX5090H som er det absolut bedste TV du kan få i dit prisleje (og generelt). Vi har en anmeldelse af TVet på forsiden. Så ville jeg nok lade iTunes og surfing komme i anden række - eller evt. få fat på en iPod Touch som kan fungere som iTunes remote via Wifi.
Af Slothen
Nej nej nej nej!
Æv! Var ellers mega opsat på et plasma! Troede egentlig vi var ovre det burn-in problem!

Altså er der en tommelfingerregel for hvor lang tid et billede må stå stille før det skaber burn-in?
Kunne jo evt. bare aktivere en pauseskærm der startede efter 1 min, noget picture slideshow eller noget i den stil! Eller er det stadig ude i hampen?

Men ja, det der LED backlight lyder spændende! Det er ikke noget nuværende LCD skærme i 50" størrelsen har?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du kan sagtens aktivere en pauseskærm, men at bruge den til at lave arbejde fra en PC/Mac anbefales altså ikke. Du kan sagtens køre mediecenterfunktioner i et stykke tid, men lad være med at lade statiske billeder stå i mere end en time.

LED kan fås i få modeller indtil videre, men det er ikke en løsning på alle de problemer LCD har. Du har stadig dårlige betragtningsvinkler, problemer med shadow-detail og du får ikke glæde af LED med mindre du aktiverer dynamisk kontrast.

Nu ved jeg ikke om du er ligeglad med strømforbrug, men en 50" skærm brænder altså noget i stil med 250W af. Det er en bekostelig pauseskærm.

Edit: Ja, med statiske billeder menes der billeder der slet ikke rør sig!. 5090H har faktisk en indbygget screensaver, som man kan aktivere for at udviske burn-in hvis det skulle forekomme.
Senest rettet af Torben Rasmussen 17 sep 2008, 16:35, rettet i alt 1 gang.
Af zyckelmaster
Læs nu Yakkens svar grundigt - han skriver statiske billeder i hele timer. Du kan sagtens bruge skærmen til at gå på nettet eller spille ps3 (med statiske elementer), men du skal ikke lade skærmen stå med et bestemt statisk billede/billedelement i mange timer hver dag. Det vil du formentlig kunne se som!

Men, men, men ro på nu.
Af Slothen
Det lyder jo alt sammen godt! Jeg vil ikke bruge den som computer, men bare som mediecenter og lidt youtubing i ny og næ!

Så buddet lige nu, er altså at købe den nye fra Pioneer?
Der er ikke andre skærme, der kan matche dem?
Nu læste jeg lige inde på hifi4all.dk at der kommer en ny model fra Pioneer: "KRP-500M lanceres i uge 43" Den koster 26.999,- Dkr. og er en monitor, tv'et hedder KRP-500A og koster 34.999,- Dkr.
- Hvad er forskellen på monitor og tv? Det er vel ikke en 50" PC monitor vi her snakker om :)

- anyways, er de værd at vente på? (selvom jeg nu ikke har i sinde at bruge 35k på et TV)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Monitoren har ikke nogen tuner og kan ikke bruges som TV med mindre du får en ekstern boks der kan behandle billedet. Monitoren er ikke interessant med mindre du har noget virkeligt dyrt udstyr stående til at behandle signalerne fra TV med. Den anden model er, i min mening, alt for dyr. Den byder ikke på noget nævneværdigt ift. 5090 ud over at den er mere slimline og nok også lidt mere avanceret billedbehandling.

LX5090 og LX5090H (med medieextender, så den virker som medieafspiller - se vores review for mere) er toppen af poppen. Du får det ikke bedre. Og da du jo allerede har et ordenligt lydudstyr, så skal du jo ikke ud og have højttalere ved siden af (5090 leveres ikke med højttalere eller fod/vægbeslag).

Plain and simple: Hvis du vil have det bedste så er der ingen vej udenom Pioneer LX5090.
Af Slothen
Ja, det virker godt nok som en dyr djævle! Kostede LX5090 det samme da den blev lanceret?

Men tak for rådet! Tror næsten det bliver den Pioneer skærm så, så smider jeg bare noget pauseskærm på - så burde det bare køre derud af!
Glæder mig som et lille barn ;) ...

Lige på falderebet: Yakken - du har været nede ved IFA, ikk? Du syntes ikke der er noget der er værd at vente på, som kommer inden for den nærmeste fremtid? Være det Panasonic, Phillips, Sony w/e!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, 5090 er stort set ikke faldet i pris siden lanceringen. Den har kostet omkring 25.000 kr. de sidste par måneders tid.

500-serien er ikke en konkurrent til 5090. De er rettet imod to forskellige segmenter af kunder.

Det er kun Rasmus der har været på IFA-messe. Du kan selv læse i vores IFA sektion om hvad der var af nye ting - husk dog på at mange af de ting der fremvises ikke altid er helt klar til at komme i butikkerne.
Af Slothen
Ah okay! Troede egentlig det var dig - sorry! :)

- Mit eneste problem er bare, at jeg ikke rigtigt kan læse mig frem til om det er værd at vente på eller ej, i sær fordi jeg intet har som reference!
Piv piv, det er hårdt at være grøn på området!