Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

lige et opklarende spørgsmål, som jeg ikke helt kan finde svaret på.
Jeg mener at kunne finde frem til at der er forskel på HDMI kabler mht. kvalitet baseret på mekaniske dele, "støj" ved længere kabler, stik osv. Således at hvis man har 100 m fra skærm til blueray afspiller ville det være smart at vælge et godt og måske lidt dyrere kabel.

MEN hvordan forholder det sig når jeg nu skal tilslutte min HDD DVD optager til min nye TH42PX80 skærm?
Jeg mener, skærmen er for det første ikke Full HD, men kildematerialet hvad enten det er en DVD-film eller et optaget TV program er jo ikke i HD kvalitet, så hvad betyder kvaliteten af HDMI kablet i denne forbindelse?

Mvh. Kim
Af Nougatplovene
glemte lige at nævne at der selvfølgelig er HDMI udgang på optageren
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil primært være den mekaniske kvalitet du vinder noget på ved at tage et dyrt kabel i det tilfælde. Dvs. stabilitet i kablet hvis du ofte skal have det ud af afspilleren. Da det må formodes ikke at være tilfældet, så ville JEG personligt ikke bruge mere end 100 kr. på et kabel, der sikkert kun er 1 m langt alligevel, korrekt?
Af Nougatplovene
Ja det er stort set bare fra optageren på reolen under og så til skærmen.
Der står i øvrigt 1080i upscale eller sådan noget lignende på selve optageren. Betyder det noget, og er der en optimal måde at sætte tingene sammen på i forhold til tv signalet, tænker her på om det er bedst at fyre antennekablet direkte i tv'et eller om det billedet bliver dårligere af at komme gennem optageren?
Men hvis det ryger direkte i tv'et kan man vel ikke optage tv-programmer så det er vel ikke så smart?

Kim
Af Nougatplovene
I øvrigt tak for svaret og mange tak for en god anmeldelse der overbeviste mig om at netop dette tv var præcis det rigtige for mig og mine behov.

Kim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opskalering er kun en fordel hvis skaláren i din afspiller er bedre end den der sidder i dit TV. Det må du teste selv. Hvis den ikke er bedre, så får du ikke noget ud af at lade afspilleren gøre arbejdet, da TVet jo godt selv kan opskalere et SD signal.

Når du sætter antennekablet i din HDD recorder, så opskalerer den ikke antennesignalet når du ser TV uden at du optager noget (med mindre du kun har TV-signal gennem HDMI kablet og ikke benytter tuneren i TVet til noget). Ellers er det bare et pass-through signal. Det er først når du ser noget, der afspilles fra recorderen, at der sker noget. Det må du som sagt prøve dig frem med - afspil en DVD/optagelse med og uden opskalering og se hvor du får det bedste resultat. Det er ret enkelt :)