Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg skal snart have mig et nyt tv. Jeg har ca 7k til at gøre godt med og søger bang for the buck og budget er lidt flyende.

1: Jeg er mest til LCD og jeg har ikke en god grund eller forklaring på det.
2: Jeg kan godt lide en minimalistisk design som helios og de gamle alfaview.
3: Det skal helst være mellem 37-40" da vi ikke har plads til mere.
4: Der må godt være et ok lydsystem i det, da vi ikke har det i forvejen og nok heller ikke lgie har lyst tilat invistere alt for meget på det punkt.

Er der nogle der inden for denne ramme kan sige lige præcis hvilken model det skal være så ville jeg meget gerne høre det.

Mange tak.

-D Kjærgaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da du ikke har givet nogen god grund til at vælge LCD, så vil jeg tillade mig at anbefale det TV der giver mest for pengene i den prisklasse:
Panasonic PX80 - enten i 37" eller 42". De koster det samme.

Hvis du vil have et lidt andet design, så kan du se på LG PG6000 serien, der dog koster lidt mere.

Du kan desuden læse om plasma vs. LCD her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
Af dkjærgaard
Altså jeg er selvfølgelig træt af at der er burn-in, og jeg synes da også det er lidt belastende at det ikke må ligge ned, men ud over det så er der også reflektionen i skærmen. Tv'et skal hænge lige ved siden af et vindue, hvor der formentlig vil blive noget lys på skærmen.

Jeg glemte også at sige at jeg i samme åndedrag bestiller en ps3.

hvis dette ændre på noget vil jeg gerne have et praj.

Mange tak.

-D Kjærgaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu får du det til at lyde som om LCD ikke har nogen nævneværdige skavanker, men i min mening så er betragtningsvinklerne og responstiden på LCD mindst ligeså irriterende at døjes med, som burn-in og reflektioner. Det må være op til dig at vægte for og imod - jeg skal ikke fortælle dig hvad du synes bedst om.

Burn-in er trods alt noget man ret nemt kommer omkring ved blot at passe lidt på i starten, så man ikke falder i søvn med prøvebillede på. Personligt har jeg i mine 18 år som TV ejer endnu ikke formået at gøre dette... Større er problemet altså heller ikke.

Mht. reflektioner så har du jo også reflektioner på dit nuværende CRT TV. Det er same deal på plasma. Kan du leve med det på CRT, så vil du nok også kunne leve med det på plasma. Ser du ofte TV midt på dagen? Eneste forskel på dette TV og det du har været vandt til indtil nu er, at du nok får en større skærmflade at reflektere lyset på - det betyder dog ikke at reflektionerne bliver værre alene af den grund.
Af dkjærgaard
I bund og grund bryder jeg mig rigtig godt om pg6000 så måske jeg skulle se lidt nærmere på denne. Men hvad med ps3'eren? Det er opløsningen jeg har tænker på.

Der vil med sikkerhed blive installeret linux på ps3'eren så jeg kan komme til at spille amiga spil igen, og i det hele taget se de film som ps3'eren ikke lige afspiller fra XMB'en.

Mange tak for din mening yakken, jeg tager det til mig.

-D Kjærgaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen på TVet er ikke af speciel stor betydning så længe det er HD Ready - ikke før du kommer op i betragtelige størrelser på 50" og derover. Grunden til dette er, at du skal ret tæt på for at kunne skelne de detaljer fuld HD tilbyder (for 42" TV snakker vi under 1.7 m). Alm. 720p opløsning vil give dig en super billedkvalitet og samtidigt betaler du ikke for noget du essentielt ikke har brug for. Du kan lege lidt med vores applet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Med fuld HD på et plasma TV stiger strømforbruget også en smule, hvilket igen taler for lige at tænke sig om en gang til. Hvis man, som sagt, ikke sidder klods op og ned af TVet så betales der altså for noget som du ikke kan se (både i indkøb og efterfølgende over el-regningen).

LGs PG modeller er ret flotte at se på pga. glaspladen, men husk at du bør holde dig fra 42" modellen, da LG tilsyneladende har "glemt" at putte 1080p24 understøttelse i den. Meget meget uheldigt når deres specifikationer siger noget andet.
Af dkjærgaard
Jeg har idag været ude og se på en 50pg3000, og en pg6010, og hvis jeg kan forvente at jeg kan justere en pg6000 bedre end 3000'eren så er jeg nok kommet frem til at det skal være sådan en. Problemet ligger dog stadig i ps3'eren. Jeg har læst reviewet her på sitet, og jeg kan se at der allerede kommer burnin efter 30-60min.

Hvad vil der ske hvis jeg spiller ps3 i 3-4 timer i streg(hvilket langt fra er utænkeligt), med et statisk billede. Går det væk på et tidspunkt eller kan det være så slemt at der kan opstå varig skade ?

Mange tak.

-D Kjærgaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da Rasmus testede PG6000 fandt han at den var ret nem at skabe retention på, så flere timers spil vil jeg fraråde. Du kan læse testen i vores testsektion.
Af KingGuru
Hvordan fungerer PX80 til mediecenter/computer brug?
et er mediecenter, som ikke nødvendigvis kræver høj opløsning.. men hvad med computerbrug?