30. mar 2006, 18:25
Hej Inger!
Jeg vil da lige gøre et forsøg på at hjælpe dig, selvom jeg kan se, at du er godt med på de mest foretrukne tv-modeller (Samsung og Philips).
Iflg. specs på den nye Mac Mini anvender den Intels egen integrerede grafikløsning. Jeg tror, at du bliver lidt ked af denne løsnings ydelse. Såvidt jeg ved kan GMA950 chippen end ikke dekode HD-signaler i en ordentlig hastighed. Hvis du har mulighed for at se den nye Intel Mac Mini hos en forhandler før du køber den, så var det måske en ide, at hente et par HD trailers fra Apples trailerside ned på en cd og så teste ydelsen hos forhandleren.
Men videre til dit spørgsmål om tv. Personligt ville jeg p.t. nok hælde mest til Samsung LE-32M61B. Ja, modellen erstattes nok snart af en nyere (M71-serien såvidt jeg ved), men netop derfor bliver den billigere. Og nej, den har ikke DVB-T tuner. Det synes jeg dog ikke bør være et stort kritikpunkt, da skærme med indbygget DVB-T tuner koster en godt klat penge mere, og DVB-T som det er nu er kun en overgangsløsning. Der var du måske bedre tjent med en ekstern settop box.
Medmindre du køber det billigste bras indenfor LCDs, så skulle dit computerbillede blive ganske pænt. Faktisk tror jeg at Samsung igen er et særligt godt bud her, da de har ret stor ekspertise med LCD monitorer. Måske er du endda så heldig, at Apples programmører har skrevet noget god programkode, så du får 1:1 mapping ved 1360x768. Det er i al fald som regel ikke noget problem ved en pc, men jeg kender ikke så meget til MacOSX.
Sidst men ikke mindst ønsker du et godt tv-billede, altså fra en eller anden form for antennesignal. Her ser jeg umiddelbart det største problem, idet opløsningen på et aktuelt tv-signal er temmeligt lav. Det vil i sagens natur ikke se så pænt ud, når det skaleres op til de nu typiske 1366x768 pixels. PAL-signalet har en maksimal opløsning på 768x625 (576 synligt), mens VHS f.eks. vises med ca. 240x625 (576 synligt). Grunden til, at begge opløsninger alligevel ser "pæne" ud på standard tv'er er fordi analoge tv'er står rimeligt uskarpt i forhold til f.eks. LCD, og derfor er meget mere "tilgivende" over for materiale i lavere opløsning. Af denne årsag ser du som regel helst DVD-materiale (lidt højere opløsning end PAL) når du får præsenteret HD-skærme i butikkerne, idet det simpelthen p.t. er det bedste og mest stabile billede.
Håber det hjælper dig lidt i dine overvejelser.
Hilsen,
az
''This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence.'' - Homer Simpson