Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af taalmod
Vores gamle CRT-tv har besluttet sig for at gå på pension, og derfor har vi behov for et nyt.
Vi bruger det mest til tv gennem pc'en, film gennem pc'en og dvd-film.
Sigtet med fjernsynet er at det skal holde længe, og derfor vil vi gerne tage højde for ændrede ønsker lidt længere henne ad vejen.
Derfor har vi disse kriterier:

1: Maksimum 15.000
2: Plasma – fordi det kan vise sort og har en bedre opdateringstid end LCD.
3: 1090p24 – fodi vi regner med at vi kommer til at se HD film og tv i tv'ets levetid, og vi vil gerne se det uden 'hakken'
4: Minimum 32” - fordi det er den gamle størrelse, det må gerne være større :)
5: PC-tilslutning, hvis ikek DVI, så VGA – fordi vi nok ikke holder op med at slutte en PC til.
6: Mulighed for færre fjernbetjeninger – det vil være rart at få nedbragt arsenalet på sofabordet
7: Tunere, jeg tror ikke vi får sattelit, men med det overnstående ser det ud til at C-tuner er en god idé.
8: Højttalere – vi har tænkt os at køre lyden gennem anlægget alligevel, men hvis ikke vi betaler ekstra for det, må de da gerne være der, så vi ikke behøver tænde anlægget hver gang.

Jeg kan se at Panasonics fjernsyn er generelt anbefalede herinde, og det er da også dem, jeg har kigget mest på.
Elgiganten har et TH-46PZ80E til 10k, mens cinemagic har et TH-46PZ85E til 15k og tape connection har et TH-46PZ80 til 15k

Jeg synes ikek jeg kan se andre tv rundt omrking (Bilka, Fona, Hifiklubben) som umiddelbart opfylder de ovenstående kriterier, men det kan sagtens være at kjeg bare ikke har kigget de rigtige steder.

Hvad synes I, der har erfaringerne med disse fjernsyn?
Gode råd modtages med kyshånd :)

Da vi ikke er eksperter kan det godt være, der er nogle af vores kriterier, der ikke rigtigt hænger sammen. Hvis der skulle være noget sådant, hører vi gerne om det, så vi kan få rettet til.
Af Mark R
Nu er jeg heller ikke ekspert på området, men jeg vil sige at det er svært at få en fladskærm med DVB-C MPEG4 dekoder til under 15kilo.
Og hvis fjernsynet skal holde længe er det vel en LCD man skal have fat i, da der med plasma er risiko for burn-in efter noget tid.

Mvh Mark
Af taalmod
det er rigtigt at hvis fokus udelukkende er på levetid, er LCD sandsynligvis det bedste bud.

Jeg antager dog at et plasmatv efterhånden kan køre så mabnge timer, at vi ikke vil få problemer i den retning.
Hvoer længe kan man forvente at et plasma-tv holder?

Hvis det ikke kan lade sig gøre at få dekoderen med tv'et til under 15k kunne vi hjo få den senere, kabetv'et kommer aligevel ikke lige med det samme. Vi forventer ikke nødvendigvis at kunne få alle kriterierne opfyldt.
Af jonashansen
jeg har læst at et plasma tv kan stå tændt 24/7 i 6 år
før farverne er halvveret.
så der skulle ikke være noget problem :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I behøver ikke gætte. Alt dette er jo beskrevet i vores TV afsnit på forsiden. HALVERINGStiden er den samme for LCD og plasma TV.

PZ modellerne er helt klart de bedste TV i denne prisklasse, men du må undvære de digitale tunere til kabel-tv og HD TV.
Af taalmod
Hove, jeg kan se, at jeg har skrevet fejl i den første post, Elgiganten har en TH-42PZ80E til 10k og ikke en 46".

Jeg tror at det er den, vi ender med da vi har lidt svært ved at se at de sidste 4 tommer er 5000 værd. Det tror jeg ikke det er for os, i hvert fald ikke lige nu og i den nærmeste fremtid, det er jo 50% merpris, vi taler om.

Jeg har ikke kunent finde så meget omkring halveringstid på sitet ved at kigge på links, ej heller søgning via forsiden eller google på sitet gav andet end forumindlæg og OLED-beskrivelser. Det gør nu ikke så meget, for der var fin information på trådene, jeg skulle bare lige være klar over at udtrykket var halveringstid, tak for det :)

Nu er vi så igang med at kikke på elgiganten og kan se at de har et pakketilbud, hvor man får hdmi.kabel, antennekabel, skærmrens og et strømfilter for 1000 ekstra overni 42PZ'eren.
jeg synes ikke umiddelbart at det virker som et godt tilbud, men det får mig til at tænke på om et strømfilter måske kunne være en god idé?
Det koster 80, så det er ikke alverden, men jeg ved ikke hvad det gør, udover at det lyder godt.
Hvad beskytter det imod, hvordan og hvor stor er risikoen for at det skulle indtræffe?
Af Supergris
Hej.
I starten skriver du, at fjernsynet købes med det formål at det skal holde længe...
Dermed vil jeg mene, de ekstra 50 %, er givet GODT ud, da en 46 % er SÅ meget FEDERE at have stående... Tænk også på, at skærmen ikke er så dyb, som den gamle, og dermed kommer længere væk, med mindre i ændrer indretningen i stuen!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu måtte jeg jo lige selv kigge efter en ekstra gang og det lader godt nok til at vi har fået slettet det punkt der hed "levetid" på TV og monitors. Dårlig stil... :o

Jeg har netop lagt en ny artikel omkring LCD vs. plasma ud på forsiden, hvor dette punkt dog er medtaget.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
Af taalmod
Der var ikke nogen, der vidste hvad et strømfilter var godt for og om det var en god idé at købe det?
Af Smartzipants
Mark R skrev: Og hvis fjernsynet skal holde længe er det vel en LCD man skal have fat i, da der med plasma er risiko for burn-in efter noget tid.

Mvh Mark
:( .. Mark, du har vist ikhe helt sat dig ind i problemfeltet her ... for at sige det mildt :D
Af taalmod
Ved at kigge på cinemagic.dk, kan jeg se at der ikke er den store prisforksel på TH-42Z80 og TH-42Z85.
Er der nogen, der kan fortælle om der er forskel på de to, og hvad det er?
Jeg kan ikke rigtigt se det nogle steder, og det ville da være rart at vide, når jeg nu overvejer om det er den vej, man skal, eller om det giver mere mening at kigge på deres 46PZ80 til 12,5k.

Ja, jeg er kommet i tvivl, det er mange penge, vi kaster efter tv'et, så vi vil gerne være sikre på at vi ikke går hen og køber noget, vi fortryder senere.
Af Beaviz
Så vidt jeg husker, så er forskellene; designet, flere HDMI-indgange, IFC (som mange alligevel slår fra!) og bedre kalibreringsmuligheder. I de fleste tilfælde ikke de ekstra penge værd.
Af taalmod
Tusind tak for svarene alle sammen.
Det er dejligt, når der er nogle, der vil hjælpe ignoranter som fruen og mig :)

Vi har haft samråd idag og besluttet os for at vente lidt, idet priserne formentligt er faldende, og vores behov ikke er uimodståeligt stort lige nu.

Derfor er den nye plan at købe når vores reserve (24" gammelt Samsung, der bare virker) går i stykker, eller i forbindelse med min næste tur til Kina. Der kommer jeg nok i nærheden af en del Bluray-film, og så dur 24"-sagen ikke længere (og så skal vi også bruge en Bluray-afspiller)
Det bliver nok en tidshorisont på 3-6 måneder, så der er god tid til at der kommer en ny generation, der kan presse den nuværende ned i pris. Så bliver det nok også nemmere at få lov til at købe et 46" tv ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er helt fint at vente hvis ikke behovet er det nu, men bare så du ikke venter af de forkerte grunde:
Lad være med at narre dig til at tro, at du vil satse på den gamle model når den nye kommer. Det er muligt at du synes at de modeller, der er på markedet nu, ser gode ud, men når næste generation kommer, så vil du med garanti kunne se fordele i dem, som du ikke kan leve uden. Det kunne være DVB tunere eller MPEG4 dekodning, et flottere design, eller hvad som helst!