Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere mine 2 dell 20" 4:3 2007fp skærme - til noget bredformat.
- Eller muligvis kun den ene hvis det giver mening.

Skærmene bliver brugt til
50% Cubase lydprogram
25% Bilede redigering
25% Video/HDV redigering.

For som det er nu kan jeg ikke engang mit se mit HD video i fuldopløning uden det bliver strukket over 2 skærme.

Har så tænk på 2 muligheder.
1 skifte begge ud med én stor f.eks Samsung 305T

2 skifte den ene ud med en Dell 2408WFP

Hva tro i man bliver gladest for i længden
eller nogle som har andre eller bedre forslag.

Mvh iversen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror i dit tilfælde at du vil kunne have glæde af en 30" skærm. Det er netop i sådanne situationer hvor de høje opløsning kan retfærdiggøres, hvis man har hardwaren til det.

Dell har også en 30" model, som dog er taget af programmet pga. nogle fejl der skulle rettes.

Hvis du skal af med dine 2007FP modeller må du lige sige til. Jeg har muligvis familiemedlemmer der kunne være interesserede hvis de ellers er i mint condition og prisen er rigtig.
Af jumper
Det mest kritiske ting jeg laver er billeder der bliver trykt (plade cover, pressemateriale) og en del billeder til nettet.
Video er i første omgang til promotion DVD og nettet - men i fremtiden vil vi også klippe/colorgrade musikvidoer.

Så er en 305t go nok til det ?
Eller er en Dell 2408WFP mere nøjagtig.

Kan en kalibrator hjælpe så dens farver bliver mere nøjagtige ? (kan de ikke fås for under 2000Kr nu om dage ?)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dér hvor 2408 er blevet heftigt kritierset er på inputlag-siden, men da du i forvejen har en 2007, som også er ret plaget af inputlag, så burde det ikke være noget problem at skifte. Dog er der et par småskavanker på 2408 i form af misfarvninger, som først skulle blive rettet i revision A01. Vi venter pt. stadig på at denne version frigives.

Mht. nøjagtighed, så er der én ting du bør være helt afklaret med: Farvegengivelsen på disse skærme er IKKE den samme som på 2007FP idet der benyttes en ny type CCFL baggrundsbelysning. Det kan du læse mere om her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1170452655

Det betyder at du kan opleve, at grafik til hjemmesider vil se anderledes ud på andre skærme, end det gør på din egen. Især grønne og orange farver ser lidt anderledes ud. Til tryk vil du nok oftest lave et prøvetryk først eller have et farvekort liggende, som kan give en indikator af hvad det er du får som resultat, men med grafik til web, så er skærmen ligesom den eneste reference.

Ja, det kan godt betale sig at kalibrere en skærm. Kalibratorer fås forholdsvist billigt. Vi har allerede testet et par stykker her på siden (se i vores testsektion) og ellers så kan du se på www.tftcentral.co.uk for endnu flere reviews. Med en kalibrering vil du stå noget mere sikkert med hensyn til webproduktion.

Når jeg selv redigerer billeder, så skal jeg være blændende ærlig og indrømme at 30" faktisk ville være ret fedt af og til. 24" er stort, men med 10 mpix kameraskud, så måtte den godt være større. Bevæger man sig op i prof. kamera-skud, så snakker vi pludselig om 20-25 mpix billeder... du forstår nok meningen ;) Med dét sagt, så synes jeg dog selv at min 2407WFP-HC gør arbejdet ganske godt og farvemæssigt er min 2007FP og 2407WFP ikke SÅ forskellige når de begge er kalibrerede.
Af jumper
Tusinde tak for det svar.