Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SUsucks
Kære alle sammen

Er i den heldige situation at det gamle kassefjernsyn er stået af .. suk! Så jeg har været ude og kigge efter nyt fjernsyn og har så småt besluttet mig for at Samsung LE22A455 kunne være en løsning. Det ligger i øjeblikket på hifipriser til ca. 3.600 og jeg vil bestemt gerne holde mig under 4.000 kr. for et nyt fjernsyn (SU som hovedindtægt sucks).

Nå hvad er mine spørgsmål egentlig... Jeg skal helt sikkert have et nyt, større og bedre fjernsyn om 2½ år når jeg endelig er færdig med studiet og får en "voksenløn". Så det er egentlig "bare" et erstatningsfjernsyn i den periode.

1) Efter det skal det sikkert bruges som konsol-slave, kan det det i en fornuftig grad?

2) På hifi-priser er linket http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... Specs=true , der ligger dog et andet af samme navn derinde, er der nogen forskel på de to fjernsyn?

3) Kan jeg finde noget bedre i den prisklasse? (Der skal være DVB-C og T da jeg flytter efter den billigste husleje .. så det er et klart krav)

Glæder mig til lidt input :)
Af mr_tob
Jeg har netop købt et sådant tv, og må indrømme jeg langt fra er tilfreds. TV'et hænger i fodenden af sengen (cirka 70 cm over selve sengen). Og på den minimale højdeforskel er billedet meget meget utydeligt. Synes bare lige, du skal tage det med i dine overvejelser, inden du investerer SU'en i tv'et. Jeg har flere steder læst, at det er et generelt problem for små LCD skærme, at betragtningsvinklen ofte bliver ret dårlig.
Af SUsucks
Hvis det generelt er for alle LCD skærme så er der vel ikke noget der som taler imod dette fjernsyn.

Hvordan er ellers dine erfaringer med det fjernsyn?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke generel fejl ved alle LCD TV - kun ved de små modeller baseret på TN paneler. Det kan ikke undgåes på LCD modeller under 26".
Af mr_tob
Tak for svaret yakken. Har du også forstand på, hvilket tv man så skal købe, hvis man skal have en 22", hvor problemet så at sige er mindst? For jeg synes godt nok, det er ret markant på Samsungs le22a455.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - de TV der findes i 26" og nedefter har jeg kun oplevet i TN varianter og dér kan du ikke komme udenom problemet. Det vil ikke blive bedre blot ved at skifte mærke.

Det er muligt at der findes nogle TV derude som rent faktisk har andet end TN i disse små størrelser, men jeg har ikke selv set dem.
Af mr_tob
Okay, tak for hjælpen. Så må jeg beholde tv'et og istedet købe et ophæng, der kan drejes så jeg får en lige vinkel på den måde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu hvor jeg tænker over det, så findes der faktisk nogle monitors der har indbyggede TV-tunere, som samtidigt har en anden type paneler. Her tænker jeg specifikt på Acer Ferrari modellen i 20".
Af mr_tob
Jeg holder mig til Samsungen - har netop købt ophæng med tilt, så nu kører det forhåbentligt.