Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Tech2007
Hey folkens!

Jeg skal jo snart have én Pioneer PDP-LX5090H Plasma TV, men mangler selvfølgelig et ordentlig surround system.

Derudover har jeg været meget i tvivl om, hvilket noget surround det skulle være. Derfor har jeg brug for gode råd og vejledning.

Indtil videre er jeg mest varm på denne i 5.1 system fra Pioneer:
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 1&zoneid=5

For et 5.1 sæt med fem satellitter og en subwoofer er den vejledende udsalgspris på 37.999 kroner.

Så jeg ved ikke om det er helt henne i vejret eller om det er en rimelig pris. Kan man få noget bedre til prisen? Og hvad vil I anbefale?

Tak på forhånd. :)
Af Fellix
Jeg må indrømme jeg synes det virker en anelse dyrt, i forhold til hvad man får.

- Er det designet meget vigtigt?
- Hvordan er det med pladsen, skal det fylde så lidt som muligt?

Du kan få gode gulvhøjtalere, baghøjtalere og center, inkl. forstærker og sub til omkring samme pris! Evt. kan jeg henvise til B&W eller Dali i højtalere og NAD eller Denon i forstærker, men igen, det afhænger af dit forhold til design/plads.

EDIT

Jeg har lige lavet et forslag til, hvad du evt. kunne få for de samme penge:

Højtalere:
- 2x B&W DM683 (Front), 4.499,- stk.
- 2x B&W DM685 (Bag), 1.999,- stk.
- 1x B&W HTM61 (Center), 4.499,-
- 1x B&W ASW610XP (Sub), 6.699,-

Forstærker:
- NAD T775, 12.999,-

Med kabler osv. vil jeg anslå en samlet pris på lidt under 40.000. Du kan evt. vælge subwooferen som har en mindre forstærker, den ligger i 4.499,-
Af Fjendbo
Synes, du ska' tage ind forbi Hifiklubben og snakke med dem .. når dit budget er relativt stort, synes jeg, at du ska' få nogle ordentlige højttalere mm..
Fellix forslag er faktisk rigtig godt!
Af Fellix
Jeg vil give Fjendbo ret, tag ind i Hi-Fi klubben. Det er også der jeg har priser og varer fra...

Jeg kan til info oplyse, at jeg selv er ejer af B&W DM683'erne og NAD T775 forstærkeren og de spiller virkelig godt, og kan spille højt uden at forvrænge. Det eneste lille minus ved forstærkeren er, at den ikke understøtter de nye lydformater som Dolby True HD osv. Dette kan dog senere opgraderes for et ukendt beløb. Den kan dog modtage LPCM i 7.1 kanals, så hvis du bruger eksempelvis en PS3 som Blu-ray afspiller, kan du stadig få den optimale lyd ud af de nye HD formater :)
Brugeravatar
Af Tech2007
Tja, det kunne godt være, at jeg burde tage ind til Hifiklubben og tjekke nogle af deres surround systemer ud.

Med hensyn til plads, så er rummet på ca. 20 kvm.

Jeg har også haft et øje på B&W, men jeg skal nok undersøge det lidt nærmere. Hvis I har flere forslag, så må I endelig gerne komme med dem.

Tak for svarene. :)
Af Fellix
Synes jeg bestemt du skal gøre. Det er trods alt dig der skal lytte til det efter du har købt det.

Med 20 kvm kan du sagtens have et sæt i den størrelse.

B&W er også et anerkendt mærke indenfor højtalere. Især deres nye 600 serie har fået meget opmærksom. Bl.a. pga. deres gode pris/kvalitet. Flere blade har også anmeldt dem, hvor de har været testvinder, f.eks. Jyllandsposten (så vidt jeg husker).

For at du skal have lidt at kigge imellem, har jeg samlet et Dalí sæt her, IKON-serien:
- DALI IKON 6 (front), 3.999,- stk.
- DALI IKON 2 (bag), 2.499,- stk.
- DALI IKON Vokal 2 (center), 2.999,-
- DALI IKON SUB, 5.699,-

Af forstærkere vil jeg anbefale den samme som ovenfor, da NAD forstår at ligge nogle kraftige strømforsygninger i deres forstærkere. Det er jo trods alt i sidste ende disse, som skal få lyden ud af højtalerne.

Men igen, for at du skal have lidt at kigge imellem, så kan du tage denne forstærker med i din vurdering:
- DENON AVR-3808, 11.999,-

Den store forskel mellem Denon og NAD er, at Denon er teknologisk mere fremme (lydformater m.m.), hvorimod NAD satser mere på den reelle ydelse. Designmæssigt er Denon efter min mening også pænere, men lad nu det ligge.

Prisen, hvis du vælger eksempelvis Dalí og Denon, ligger ca. 2-3.000,- under.

Mht. sammensætning af systemer, vil jeg anbefale dig at alle højtalere - med undtagelse af sub'en - er fra samme serie og producent, da de ofte vil harmonere bedre.

Held og lykke med at finde et godt system, og meld gerne lige tilbage hvad du ender med at vælge :D
Af Kratz
Dali Ikon 6 er bestemt et rigtigt godt bud på et top surround højtaler sæt!
Det anerkendte engelske magasin WhatHifi har kåret dette sæt til bedste surround anlæg de seneste to år.

Hvis elegant design er meget vigtigt for dig, og din økonomi er til det foreslåede Pioneer sæt, ville jeg snarere kigge på B&W XT serien. Dette sæt har også fået topanbefaling mange steder.

Jeg mener Hifi klubben har begge sæt stående, så det skulle være muligt at høre dem begge før du beslutter dig. Det er altid vigtigt når man vil investere i lyd af denne kaliber!