Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har efterhånden travet nettet tyndt uden at finde hvad jeg søger.

Jeg står og vil gerne udskifte min efterhånden aldrende 21" CRT skærm.

Problemet er bare at jeg vist er en smule kræsen. Jeg vil ikke have en widescreen skærm, hvilket ellers ser ud til at være det format de fleste producenter gerne vil sælge.

Dernæst skal den både anvendes til spil (deriblandt FPS), samt grafik (på amatørniveau).

SIdst men ikke mindst skal den ikke være alt for stor. En 21" CRT er noget nærmere 20" (og vist nok lidt mindre), så derfor skal den kommende skærm gerne være i nogenlunde samme størrelse, billedmæssigt. 1600x1200 er en nødvendighed (eller større hvis det vil give mening, men så skal det fysiske areal også være større, for at det ikke bliver for småt).

Findes der en sådan skærm der vil leve op til alle mine krav og forventninger?
Jeg havde kig på et par modeller, men efter at have læst rundt omkring blev jeg i tvivl om en af dém alligevel ville være et godt køb:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

På forhånd tak for hjælpen :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du selv er inde på så er 4:3 formatet ikke noget der udvikles i længere, så du vil umådeligt svært ved at få fat i en skærm der er god til både det ene og det andet.

De tre modeller du selv har kig på er alle baseret på TN teknologien og vil være ret middelmådige til grafikredigering. Omvendt, så vil skærme baseret på S-IPS eller PVA i denne størrelse være forholdsvist ubrugelige til hurtige FPS spil, så du kan godt se at der må indgås et kompromis?

Jeg bed selv i det sure æble i sin tid og købte en S-PVA baseret 20" skærm fra Dell og neddroslede derved mine forventninger til FPS spil idet jeg vægtede gode farver højest.

Hvis du derimod rykker op i widescreen-skærmene, så begynder der igen at være nogle gode modeller, der også kan bruges til både det ene og det andet, men der vil jeg anbefale dig at se på 24" modeller i stedet, så du ikke mister pixels i højden.
Af MikkelM
Men at gå widescreen betyder vel at alle ikke-widescreen spil bliver noget gøgl at se på? Eller kan man køre en widescreen i 4:3 format, til de applikationer der ikke er lavet til widescreen (ældre spil f.eks.)?

Jeg kan godt se at prisforskellen når man rykker op i 24" segmentet faktisk er til at overskue, i forhold til de 20" jeg havde kig på.

Hvilke modeller bør jeg kigge på her?

Det er vel en 1920*1200 opløsning jeg så skal se mig om efter på 24" skærmene?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mange skærme tilbyder at man kan køre 1:1 pixelmapping på skærmen, således at billedet blot vises med sorte bjælker hvis du vil køre eks. 1600x1200 på en 1920x1200 skærm.

I vores liste over anbefalede skærme kan du kigge på de modeller der ligger under grafikerskærme. Der er også en hel del indlæg her i forum ang. 24" modeller, som du kan se på - mange af dem kan du endda finde på den første side i dette forum.
Af zimling
Hej med jer

Undskyld jeg lige bryder ind. Men er der ikke en der har lyst til lige smide et link, der kort forklare hvad 1:1 pixelmapping helt præcist går ud på.

Står nemlig og mangler en forklaring på det :)

PFT
Af zimling
Super lækkert, tak for det! ;)
Af Mr.DJ
Kender ikke dit budget, men et forsigtigt bud fra mig ville være LG's W2600HP-BF.

Den er med S-IPS panel og lider derfor ikke under begrænset farvedybde og dårligere syns-vinkler(som på de billigere TN paneler). Den er også ret hurtig, så f.eks. FPS spil burde kune nydes uden nævneværdig slør.

Den ville pt. være mit bedste bud på en allround skærm!

Den er så godt nok på 26"(har osse en 30" storebror)så ved selvf. ikke hvad skrivebords pladsen siger til det og om du mener det er for stort....

link til edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=