Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa eksperter..

Her er mit første indlæg, og jeg er rimeligt noobie mht fladskærme. Så hvis det er lidt forvirrende må i lige spørge :)

Jeg er på udkig efter en 42 tommer fladskærm..

Jeg har fundet disse 2

Panasonic 42 PDP TH42PX80 HD-R 1080p24 DVB-T
http://www.vivashopping.dk/product.asp? ... 257&page=1

Zepto 42 Pantheon LCD FullHD DVB-T
http://www.vivashopping.dk/product.asp? ... 257&page=1

De koster begge ca 6900,-

Skærmene skal bruges til alm TV, digital TV, måske spille lidt wow, blueray og DVD

Lidt tanker jeg selv har gjort..

Strømforbrug. 270w (lcd) vs 385w (pdp) er det en voldsom forskel? Kan den køre med antennesignal fra antenneforening? Zeptos fullHD vs 1080p24??

Nu til spørgmålene..

1. De mangler begge dvb-c tuner. Er dette et problem? Hvad bruges den til?

2. Hvordan er forskellen på Zeptos FullHD vs de 1024x768 som Panasonic kører med? Tænker nok mest på BlueRay

3. Den upscaling funktion der er i panasonic er den god?

4. Hvad er max PC opløsninger på de 2 skærme? Ville jo gerne køre mit wow i 1680x1050 eller tæt på

5. Ville det være de xtra ca 3000kr værd at kigge på storebroren til Panasonic, altså FullHD udgaven? ( dog er det hovedsagligt de 2 nævnte jeg er interresseret i )

6. Panasonic findes også i en E udgave til samme pris. Hvad er forskellen på de 2?

7. Er der andre skærme til 6-7000 jeg bør kigge på?

Jeg har jo set at i ofte anbefaler panasonic tv til folk. Men da jeg er noob synes jeg den lave 1024x768 opløsning bekymrer mig en del, samt det høje strømforbrug.. Som i nok kan høre er jeg pænt forvirret.. Der er sikkert en masse jeg glemmer

På forhånd tak

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pantheon er flot på overfladen, men billedet er ikke noget at skrive hjem om. Den kan ikke hamle op med PX80 på andre punkter end udseendet.

Strømforbruget for plasma-TV opgives som peak-værdier, men i gennemsnit bruger PX80 kun 150 W.

mange af dine spørgsmål kunne du have læst dig til ved at kigge i de informationer der ligger i TV-menuen på forsiden af flatpanels.dk.

1. Digitalt kabel-TV. Vi har indtil flere artikler om DVB, som du nok bør læse. Et TV signal er kun på 576 linier, så begge skærme skal desuden opskalere. Jeg tvivler på at Zeptos model kan gøre det bedre end Panasonics.

2. Idet skærmen fysisk er ringere end PX80, så er fuld HD ikke en kvalitet i sig selv. Hellere et godt billede med lavere opløsning end et ringe billede i høj opløsning.

3. Bedre end Zeptos...

4. Opløsningen har du jo allerede nævnt. PX80 har kun 1024x768 punkter. At spille et spil som WoW er dog ikke super smart på et plasma-TV da det er et ret stillestående spil, som giver øget risiko for burn-in.

5. PZ er bedre end PX, ja, men om du synes det er merprisen værd, må være op til dig og din pengepung.

6. Ingen forskel. Mange forhandlere glemmer blot at sætte E'et på.
Af DrGonzo
Jeg har netop ikke tid til at læse en masse, derfor jeg spørger her :)

1. hvordan er blueray afviklingen på de 2 så? Her er Zeptos jo immervæk ægte fullHD, hvor PX80 laver det der 1080p24??

2. Hvad med 100hz teknologi? Har de det?

Det lyder til du klart anbefaler PX80 på trods af den lave opløsning, men jeg synes ikke jeg er helt solgt. Især ikke når du nu også nævner burn-in fare ved wow spilning :(

Kender du steder hvor man kan se Zepto TV i aktion? PX80 burde jeg vel kunne finde i de fleste hi-fi shops? Tror jeg må ud og se på dem
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Kender du steder hvor man kan se Zepto TV i aktion? PX80 burde jeg vel kunne finde i de fleste hi-fi shops? Tror jeg må ud og se på dem
Zepto har butikker på både Fisketorvet og Fields - hvis du da er fra disse kanter.

Men som Tv, vil jeg også anbefale PX80 herfra.
Af DrGonzo
Hmm skal til Amager den 26, så må jeg lige forbi Zepto i Fields..

Tror også meget af min usikkerhed stammer fra de forskellige opløsninger. Men hvis PX80 kan køre BR i fullHD uden probz, er det nok den jeg skal på, da PC spil, er det den vil blive brugt absolut mindst til
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den kan AFSPILLE film optaget i fuld HD ved 24 fps, men skærmen har jo ikke fuld HD opløsning. Materialet nedskaleres til 720p, men om du så kan se forskel er meget meget tvivlsomt.
Af DrGonzo
Hmmm tror sku jeg snupper den større model. Panasonic FullHD børgen.. Så er der jo ikke så meget at diskutere længere. Den er folk også ret vilde med kan jeg forstå. Jeg regner også med at den skal holde en del år, så er det jo ok og bruge lidt xtra på den..

Så er der bare et spm om den anden skærm. Den er til min gamle mor, der ser tv og lidt dvd. Gerne 32 - 37 tommer da hun synes 42 bliver for meget... Hvad kan i anbefale?

Kan i evt anbefale en forhandler til Panasonic dyret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic 37PX80 vil også være et godt bud til hende. Den fås ned til ca. 7.000 kr. parallelimporteret eller godt 9.000 kr. hvis den skal være dansk. Brug evt. pricerunner.dk til at sammenligne priser eller besøg den danske leverandør af Panasonic på www.panasonic-center.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad må disse beslag koste? Den til at hænge fladt på væggen kan gøres ret billigt i Harald Nyborg, men den med armen ville man nok vælge at bruge lidt flere penge på - det skal også helst holde.

Jeg har gode erfaringer med Vogels beslag, men prisen er oppe omkring de 2000 kr. for deres beslag med arm på:
http://www.vogels.com/pages/consumer/pr ... ication=31
Af DrGonzo
OK prøver at kigge på beslagene..

Hvad så med DVB-t og DVB-c tunere?? Skal jo gerne kunne smide antennekablet i og se tv når den kommer ind af døren.. Skal jeg have en xtra box eller hvordan? Så vidt jeg har forstået (og det er nok forkert he he) så skal man have DVB-C tuneren for kabel tv, eller hva??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
DVB-C er kun til DIGITALT kabel-tv. Du kan godt se alm. kabel-tv uden DVB-C. Det koster desuden ekstra at få signalerne digitalt - 199 for dekoderkortet, 49 kr ekstra pr. Måned og 599 for det modul der skal sættes i TVet sammen med kortet.