Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det hænger sammen med, at analoge TV-signaler og digitale fladskærme er en meget dårlig kombination. Et digitalt TV skal arbejde ret meget for at få noget godt ud af et interlacet analogt TV-signal, der ofte har en ret tvivlsom kvalitet. Jo større TVet er, des nemmere vil du da se de "fejl" som der opstår i billedet. Det afhænger dog også i høj grad af kvaliteten af TVet - bearbejdningen af signalet kan svinge meget i kvalitet fra TV til TV.

Dernæst så er opløsningen af et alm. TV signal kun på 720x576 punkter, hvilket ikke er ret meget. I 3 m afstand kan du således sagtens skelne alle de detaljer der vil være i et sådant signal på en 32" skærm og gøres skærmen større, så vil du igen få blæst et dårligt signal i lav opløsning stort op.

Hvis du aldrig ser på digitale signaler, såsom DVD eller digitalt TV, så bør du nok overveje om ikke du skulle holde dig til 32". Så snart du får et digitalt signal på skærmen, så forsvinder en hel del af problemerne dog og du kan da sagtens opgradere til noget større modeller.
Af Yankee
Tillader mig lige at hijacke tråden :)

Jeg skal købe et nyt fjernsyn til mit lille kollegieværelse. Der er desværre ikke ret godt signal - det er Kabel-tv, men der er lidt sne på skærmen og forstyrrelser. Det hele kører fælles så indtil videre kan jeg ikke få DVB-C-signal eller forbedret signalet op til mit værelse. Mit spørgsmål går derfor i retning af hvor stor forskel der er på forskellige 32" fladskærmes behandling af mindre godt analogt signal. Jeg har et semi-stramt budget og tænker i retning af:

Philips PFL3403
Sony U3000/U4000
Samsung LE-A436
Philips PFL5322

Jeg skal altså bruge det til (svagt) kabel-tv, Xbox360, DVD film og muligvis PC over VGA.
Jeg ved godt at jeg for blot 3-4000 ekstra kan få et PX80, men 32 er virkelig max og jeg er stuck med tamt signal indtil videre. Når jeg flytter og får DVB-C er verden nok en anden :)

På forhånd tak for hjælpen :)