Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er på udkig efter en skærm til tekst/programmering og surf. Min interesse for 20"eren er dot-pitch relateret, når vi snakker 1680 x 1050.

Jeg har søgt i forummet og fundet et indlæg hvor T220 versus T200 er nævnt. Men den tråd går mere på farvegengivelse end en generel sammenligning af de to. Jeg håber nogle har haft chance for at sammenligne dem. Jeg er også lidt interesseret i en uddybning af kommentaren til skærmens mekaniske stabilitet.

Mine børn har Samsung 930BF, som jeg godt kan synes virke lidt streng at kigge på i længden ved sort tekst på hvid baggrund. Jeg skal dog tilføje at jeg har ikke prøvet om det kan løses ved at ændre justeringen.

Jeg har set at LG L227WT og ASUS VW222U også anbefales.

Til daglig (arbejde) bruger jeg en en HP L2035, som jeg kan se er udstyret med et S-IPS panel. Den kører 1600 x 1200. Den er jeg meget glad for. Så måske er slet ikke TN panel jeg skal gå efter, selvom jeg ikke redigerer grafik?

Jeg har også set Yakken anbefalede LG L2000CP, men den virker til at være udgået da ingen har den på lager. Er der kommet et alternativ?

Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du synes at en skærm er for anstrengende at se på så er det med 99% garanti lysstyrken der er sat alt for højt. Typisk så er lysstyrken indstillet meget højt - vi anbefaler at man benytter 120-180 cd/m2 lysstyrke, hvor mange skærme kan levere helt op til 500 cd/m2.

I min mening er dotpitchen på en 22" skærm for stor, men det afhænger jo i høj grad af hvor godt dit syn er.
Af woster
Hej Yakken,

Tak for dit svar. Hvis jeg har forstået det rigtigt med dot-pitch, så vil en 22" med 1680 x 1050 ikke se ringere ud end 19" med 1280 x 1024? Bare for at have noget at sammenligne med.

Da jeg jo helst ikke vil betale mere end højst nødvendigt :) , er monitorer med TN panel jo mest attraktive. Men da jeg ikke rigtigt har noget reference grundlag er det svært for mig og vurderer om en monitor med TN panel kan justeres, så det fungerer godt ved tekst. Til surf er jeg knapt så bekymret

Hvis vi skal lidt op i pris og da LG L2000CP ser ud til at være svær at skaffe, kunne Lenovo L220x også være en mulighed. Det er en høj opløsning på en 22", men min reference her kunne være min laptop, som jeg bruger dagligt. Det er en IBM thinkpad R51 med 15" skærm og 1400 x 1050 i opløsning. Den dot-pitch har jeg ingen problemer med.

Måske skulle jeg bare købe en af de nævnte ASUS, LG eller Samsung og prøve om det ikke fungerer.

Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Her kan du sammenligne:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#16

TN, S-IPS eller VA - der er ikke nogen forskel ved tekstgengivelse. Det er dog et must at du forbinder den med en DVI forbindelse ellers har du tabt på forhånd.
Af woster
Hej Yakken,

Jeg har kigget lidt på dit link og kan se at en 19" med 1280 x 1024 har en dot-pitch på 0.294 og en 22" med 1680 x 1050 har en dot-pitch på 0.282. Udfra det må jeg konkluderer at hvis jeg ikke synes at en 19" har for store dots, så vil jeg heller ikke have problemer med en 22"?

Jeg har læst at du ikke er helt pjattet med Samsung T220 på det design mæssige område, hvilket jeg tolker som det rent kosmetiske. Kunne du lokkes til at uddybe det lidt? Det er svært at vurderer på billederne, men jeg kan ikke helt vurdere den klare plastik kant. Desuden er jeg også lidt i tvivl om jeg vil finde den mekaniske stabilitet god nok, da jeg kan læse at I finder at den "danser" en smule når man puffer til den.

Jeg kan se at du ofte anbefaler LG L227WT. Jeg har læst testen på jeres test og set bruger feedback på edb-priser. Her er der en enkelt som nævner noget om at man skal "se ned" på skærmen for at for ordentlig lys. Dette genkender jeg ikke fra jeres test. Er det noget I har observeret.

Lenovo L220x er heller ikke så dyr. Ca. 1000 kr mere, men 1000 kr her og der bliver også til penge og ungerne plager om en PX80 til deres fællesrum. Så et eller andet sted skal der jo spares :)

mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I min mening er Samsung blevet lidt for fokuserede på at designe plastic i stedet for at prioritere ting som minimalisme. Deres skærme ser store ud og jeg finder ikke gennemsigtig rød plast ala 1972 specielt smukt - det bliver ikke bedre af at deres monitor sektion og tv sektion åbenbart ikke må have separate designs.

LG har fået langt mere ud af deres design-team idet de godt kan forstå at en 5 cm plastickant ikke ser super fedt ud på alting. De vover ofte lidt mere.
Af woster
Hej Yakken,

Så har jeg prøvet en LG L227WT og må konstaterer at den kan jeg nok ikke leve med.

Jeg var noget overrasket over hvor kritisk det er med betragtningsvinklen. Jeg følte at jeg måtte side meget præcist foran den, selv ved surfing. Desuden syntes jeg også at tekst ikke stod tydligt nok, hvilket jeg ikke ved om reelt er et dot-pitch problem. Det virker som jeg anstrengte mig når jeg sad og læste sort tekst på hvid baggrund. Jeg brugte indstillingerne fra testen på denne side og kørte DVI fra mit ATI x1250 grafikkort.

Jeg er derfor kommet frem til at jeg nok bør købe en skærm med et bedre panel. Jeg overvejer derfor at købe en HP LP2065, hvilket jeg formoder er en nyere udgave af den LP2035 jeg bruger på arbejde, som jeg er meget glad for. Prisen er ca kr 3200,- Er der andre kandidater i dette prisleje som jeg bør have med i mine overvejelser?

HPs pixel garanti ser, i følge jeres side, ikke meget ringere ud end så mange andre.

mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HP er et udmærket valg og de laver ofte nogle prisstærke skærme baseret på andet end TN paneler, hvilket jo blot gør dem endnu mere interessante.