Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af make
Hej TV eksperter

Jeg er på udkig efter et nyt TV istedet for mit gamle 17" CRT og håber at i kan hjælp med med at pejle ind på hvilken et jeg skal vælge.

Max pris ca. 10.000

Afstanden jeg kommer til at sidde fra TV'et bliver ca 1,5 - 2 meter. Har overvejet det famøse Panasonic PX80E i 42". Tror i det bliver for stort til min siddeafstand? Jeg kan ikke finde ud af "Hvor stor skal dit TV være" appletten da jeg ikke aner hvilken opløsing jeg skal vælge?

Det jeg kommer til at bruge TV'et til bliver næsten udelukkende til almindeligt analogt kabel TV, så jeg er ude efter det TV der giver det bedste billedkvalitet til det, i min prisklasse. Jeg har fået afvide af TDC at i 2012 går de fra analogt til digitalt kabel TV så det må også meget gerne kunne modtage det på en fornuftig måde.

Iøvrigt, tak for et super godt site og forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 1.5 m afstand er 42" nok for stort hvis du bare vil se alm. analogt TV. I appletten skal du vælge 576p for at se hvilken afstand du maksimalt må sidde væk, men for 42" er det meget meget mere end 1.5 m.

Hvis du får HD på skærmen, så skal du vælge en 720p opløsning i appletten.

Der er ikke DVB-C dekoder i Panasonics modeller. Det er pt. kun Samsung og LG der kan præstere det. Når der lukkes for det analoge kabel-TV net, så skal du således have en ekstern boks stående.
Af make
yakken, tak for svaret.

Er der nogen generel regel man kan bruge til at pejle sig ind på hvor stort TV'et optimalt skal være i en siddeafstand på 1,5 - 2 meter med analogt signal?

Er der ellers andre TV i vil anbefale?