Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Jeg har lige læst "TAENKs" nyeste fladskærmstest. Her ligger PX80 i toppen, men den får negative resultater i forhold til strømforbrug sammenlignet med LCD tv. Helt op til 5 gange så højt forbrug. Er det virkeligt så galt fat ??. Det lyder som om, der er meget stor forskel på strømforbruget, så jeg glæder mig ikke til min næste el-regning.
Jeg troede egentlig, at forskellen efterhånden var minimal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores erfaring er at PX80 bruger ca. 140 W i gennesnit. Hvis Tænk's LCD TV bruger under 30 W så er der noget galt med deres målemetode. Spidsbelastningen for et plasma TV vil være højere, men et plasma TV bruger jo strøm proportionalt med hvor meget "hvidt" der er på skærmen. Derfor er man nødt til at midle over en længere tidsperiode for at angive strømforbruget på et plasma TV.

For LCD TV er det baggrundsbelysningen der sluger strømmen og den står altid på det samme (med mindre man benytter dynamisk kontrast).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Forskellen er slet ikke så stor, som nogle medier giver udtryk for. Problemet er, at den er ganske stor på papiret, fordi plasma producenter oplyser "peak"-niveauet, altså maks niveauet. Det gør LCD-TV producenter som sådan også, men LCD-TV har et meget mere konstant strømforbrug end plasma. Plasma varierer efter indholdet på skærmen, så f.eks. et helt sort billede ikke anvender særlig meget, mens et hvidt billede anvender væsentligt mere (fordi alle pixels er aktiveret).

Strømforbruget hæves primært ved skift til større skærme.

Se eventuelt illustationen fra vores købsguide her (under afsnittet strømforbrug): http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202