Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Hvis alt går vel, modtager jeg mit nye PX80 imorgen :)

Mindes at have læst et sted at, man så skal have en separat strømforsyning, hvis man tilslutter tvèt til udendørs digital antenne. Kan dette mon have sin rigtighed?

Håber nogen herinde, ved om det er rigtigt.

(Altså strøm til antennen!) Sorry

Venlig hilsen
Af saxmaniac
Nej, det er vist en and ;-)
Jeg har et 42PX80 med tisluttet antenne og jeg benytter den indbyggede DVB-t tuner. Men ingen ekstern strømforsyning!
Den "digitale" antenne er i mit tilfælde blot en alm. tv2 antenne som er drejet 90 gr. (pga. lodret pol. på Søsterhøj senderen) og det virker perfekt.

mvh.
Af dydder
Tak for svaret.

Det må have været et defekt tv vedkommende har testet.

Mit lille samsung giver strøm til antennen så det ville også være mærkeligt hvis panaen ikke gjorde. ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes digitale antenner der skal have ekstern strøm, men så er der oftest en antenneforstærker indbygget i kassen samtidigt.
Af dydder
Har nu fundet testen hvor jeg har læst det:

Nu vi alligevel er ved DVB-T tunere. Så satte jeg min udendørs antenne til TV'et, og bad den søge efter de digitale kanaler. Der skete bare intet. Den fandt ingen kanaler. Min udendørs antenne er normalt ikke aktiv. Rent faktisk bruges den kun, når jeg tester DVB-T udstyr. Og indtil nu har alt jeg har testet har mulighed for at strømforsyne antennen fra selve udstyret.

Efter en del roden rundt med kabler, og en formodning om, at min antenne var blevet defekt, så valgte jeg alligevel at prøve med en ekstern strømforsyning, der følger til min antenne. Og efter en lille times med roden rundt med kabler, indstillinger osv, så fløj der pludselig temmelig mange danske og ikke mindst svenske kanaler ind på TV'et. Mange af disse kanaler har jeg faktisk aldrig set før. Så det var en positiv oplevelse, selvom signalstyrken dog ikke var kraftig nok til noget brugbart på mange af de svenske kanaler.

Den negative oplevelse bestod derimod i, at TV'et åbenbart ikke kan strømføde en DVB-T antenne. Det er rigtig kedeligt, synes jeg. For kan man blive fri for den eksterne strømforsyning, der sættes på antennekablet, så er det helt klart at foretrække. Manualen nævner heller intet om dette fænomen. Ikke engang så meget som, hvis det ikke virker, at dette så kan være årsagen.

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 3&zoneid=1
Af chico
Det er korrekt PX80 har ikke udgang med strøm til digital antenne.

Men en digital antenne kan jo blot være en alm. metalantenne.

Der findes dog også digitale antenner som TRIAX, hvor man skal have en strømforsyning et sted på kablet.

Jem og fix/Harald Nyborg sælger digitale antenner med forstærker og strømforsyning - både til indendørs og udendørs brug.