Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Doctoren
Hej

Først og fremmest tak for en rigtig god side!

Jeg står og skal til at købe en Samsung 244t (Med mindre Dell 2405fpw kommer på tilbud en af dagene)

Lige nu har jeg i min maskine et GeForce 4 TI4200 grafikkort. Det burde kunne trække skærmen via analog udgangen, men jeg ved der ikke går længe inde jeg gerne vil ha gang i DVI kablet...

Så jeg gerne ha et råd om hvilket grafik man købe for en 1000-1500 kr, som kan levere 1920x1200 via DVI udgangen. Er det overhovedet muligt at et grafik i den prisklasse også kan bruges til at spille spil på? (Far Cry og andre fps spil) Selvfølgeligt i høj opløsning...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Om 1920x1200 vil køre via DVI på dit nuværende grafikkort er ikke udelukket, men som udgangspunkt så er denne opløsning lige på vippen til hvad der kan trækkes ud af 1 TMDS transmitter der kører med reduced blanking. Nogen har gode erfaringer, andre har ikke - det er desværre grafikkortafhængigt.

Du kan nok ikke få et kort der kan trække spil i native opløsningen til 1500 kr. - du skal nok op i et GF7900GT til 2K før det lader sig gøre og selv da vil du ikke have 60 fps i de nye spil.
Af Doctoren
Ahh ok, så må jeg se hvad mit nuværende kan når jeg får skærmen. Hvis det ikke kan trække 1920x1200 via DVI'en, hvilket andet kan så anbefales? (Jeg må nok droppe at spille spil i native opløsningen :o )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nvidias nye 7x00 serie har DualLink DVI og det samme har ATIs 1x00 serie, i hvert fald fra X1600 og op.
Af MaD
Hvis du skal have en chance for at spille i den native opløsning, så skal du op og have et 7800/7900 eller x1800/x1900 grafikkort.

MEN - hvis du går fra et GF4 kort, så skal du være opmærksom på, at dit bundkort er til AGP - og ovennævnte grafikkort alle kører PCI-E.
Derfor vil det også være nødvendigt med nyt bundkort(og sandsynligvis også cpu og evt ram) for at få det til at passe sammen - så opgraderingen kan hurtigt gå hen og blive dyr!
Brugeravatar
Af hightower
Jeg vil sige min. 7900GTX eller x1900 med 512mb ram - gerne i SLI eller CF setup ;) Nu kommer det også an på hvad du ellers har af hardware naturligvis... det nyeste hjælper.
Af Mikael Hansen
Har selv overvejet at købe dette kort.

XFX Geforce 7900GT XXX overclocked version

Jeg har jo ikke prøvet det, så jeg ved ikke om det er godt nok, men har læst en meget god anmeldelse.

Extremetech

Du kan også på XFX egen side klikke på 'online retailers' nu og læse bruger reviews under det pågældende kort, når du finder frem til det på siderne. Jeg har dog producenterne mistænkt for, at have ansat folk til at lave positive reviews.

Vær opmærksom på det først kommer til butikkerne i DK i april, og at halvdelen af sælgerne hos edbpriser faktisk ikke sælger xxx kortet men kun lillebroreren, så check serienummeret.

Det skulle efter sigende performe som 7900GTX 512 MB versioner hos andre mærker.... Meeeen kan man nu stole på det? Uanset hvad koster det halvdelen.
Brugeravatar
Af hightower
Ligemeget hvor meget fabrikken har overclocket kortet så har det stadigvæk ikke 512mb ram! ;) De billigste 512mb kort koster ca. 3500kr på edbpriser.dk (club3d hvad end man måtte foretrække - x1900xt eller 7900gtx - selv mener jeg x1900xt er et bedre kort med henblik på billede kvalitet og mulighed for HDR+AA/AS) så det er et dårligt køb specielt mht fremtiden i mine øjne.
Af tmo720
Doctoren skrev: Jeg står og skal til at købe en Samsung 244t (Med mindre Dell 2405fpw kommer på tilbud en af dagene)
Jeg går også og leder efter noget 1600x1200 eller bedre og skal lige forstå det rigtigt:
2405FPW koster 7500 inkl. moms - hvis du køber to får du nr. to til halv pris, dvs. to stk. for 11000 kr. - 244T koster 8300 inkl. moms ifølge edbpriser, dvs. Samsungen er næsten 1000 kr. dyrere.

...og du vil så købe 244T med mindre Dell'en kommer på tilbud? Er det fordi at samsung'en er så meget bedre at Dell'en skal være endnu billigere før det er en god handel. Eller er det fordi jeg roder rundt i priserne?

/tommy
Af Doctoren
Inde på Dell.dk koster 2405 pt. kr. 8.607,75 på tilbud. Hvor finder du den til kr. 7500,-? Samtidigt synes jeg at 244t'eren har en smule bedre data + at Samsung har pixelgaranti.

Mht grafikkort, så har jeg jo kun en AGP port... Er det så helt umuligt at få et grafikkort til omkring kr. 1000,-, der kan køre 1920x1200 via DVI udgangen?
Det skulle gerne være bedre end mit nuværende til spil (Geforce 4 TI4200) men i hvertfald ikke ringere :)
Af tmo720
Doctoren skrev:Inde på Dell.dk koster 2405 pt. kr. 8.607,75 på tilbud. Hvor finder du den til kr. 7500,-? Samtidigt synes jeg at 244t'eren har en smule bedre data + at Samsung har pixelgaranti.
Øv - du har ret, nu er de ændret igen. Typisk Dell at sætte priserne op og så derefter kalde det 'tilbud'. Det er nok rigtigt at Samsungen er har bedre specs. Opdateringshastigheden er vist 6 ms, hvor Dells har 16 ms, så Samsungen må i hvert fald være bedre til 3D.
Doctoren skrev:Mht grafikkort, så har jeg jo kun en AGP port... Er det så helt umuligt at få et grafikkort til omkring kr. 1000,-, der kan køre 1920x1200 via DVI udgangen?
Det skulle gerne være bedre end mit nuværende til spil (Geforce 4 TI4200) men i hvertfald ikke ringere :)
Ja det ved jeg ikke så meget om. Jeg håber at kunne køre på mit 6600gt, men de vejledninger jeg har set siger at 6800ultra er absolut minimum, så du skal nok op i nvidia 7xxx, men der er vist også nogle spændende ting på vej. ATI ved jeg ikke noget om.
Brugeravatar
Af azrael
Du finder ikke et grafikkort til omkr. 1000 kroner, som du kan bruge til 3d gaming ved 1920 x 1200. Problemet er også, at udbuddet af AGP grafikkort er ved at blive mindre og mindre.

Til omkr. 1000 kroner ville du kunne få et ATI X1600 Pro med 256MB RAM. Performancemæssigt ligger det lidt over et Radeon 9800 Pro, men ikke meget. Til gengæld kan det klare seneste grafikteknologier som Shader Model 3 mm. Det kan ligeledes dekodere H.264 (HD) billedmateriale og (om)kode forskellige filmformater meget hurtigere end man normalt kan, idet ATI har lavet et tool, der benytter 3D hardware til koderingsprocessen. Og så har det dual link DVI. Med 512MB koster kortene mellem 1300 og 1500 kroner.

Til ca. 1500 kan du finde den tidligere X800/850 serie, som dog ikke har f.eks. Shader Model 3 og vist heller ikke dual link DVI. 3D-mæssigt er de dog en del hurtigere, pånær i nye titler som bruger SM3.

Hos nVidia er der foruden de gamle 6600GT (som er ved at være svære at finde og egentlig heller ikke er så spændende mere) de "nye" 6800GS og 7800GS kort. Der snakker vi dog priser fra 2000 kroner og opefter.

Ellers er der måske muligheden for at skifte motherboard ud med en model der har PCIe slot i stedet for AGP, men det kommer an på hvilken processor du har (Pentium4 s478/s775 eller A64 s754/939).

Håber det giver lidt inspiration.

/az
Brugeravatar
Af hightower
til spil, nej. der vil jeg anbefale 7800GS.