Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ulrik
Hey derude, jeg står og skal finde et tv til omkring 10000,- skal jeg ha mpeg4 eller er det slet ikke nødvendigt? i må meget gerne komme med nogle forslag til tv.

mvh ulrik
Af -jacob
Med MPEG2 tuner kan du modtage digitalt TV.

Med MPEG4 tuner kan du også modtage HD TV, og som det ser ud i øjeblikket (man kan aldrig være helt sikker) kommer man til at bruge MPEG4 tuneren til al TV fremover.

Fordele med et TV med indbygget MPEG4 tuner er

1: du har ikke brug for en ekstra fjernbetjening til en ekstern MPEG4 boks

2: du kan bruge TV´ets egen elektroniske TV guide (den bruger jeg meget selv)

3: du får det bedst mulige signal, og bedst muligt billede på dit tv (hvis du modtager HD kanaler)

Problemer med indbygget MPEG4 tuner

1: du har ikke frit valg af TV, da de jo ikke har MPEG4 tuner alle sammen

2: TV´et bliver ikke ligefrem billigere med indbygget MPEG4 tuner (snarere et par tusinde dyrere end det ville ha været uden)

3: du skal i øjeblikket have adgang til kabel TV for at få fuldt udbytte af en MPEG4 tuner (hvis du kun kan modtage analogt TV er det et TV med bedst mulig analog visning du skal have fat i, og der er PIONEER førende)

4: du skal sammen med dit tv købe et CAModul (koster ca KR.600) og abonnere på digitaltv (koster kr.199 halvårligt hos YOUsee)
- du skal også abonnere hvis du køber/lejer en digitalboks

digital TV er meget følsomt for signalkvalitet, og man skal regne med nogle udfald og lidt knas en gang imellem. Jeg ved ikke om der er den store forskel på om du har indbygget MPEG4 tuner eller en sepperat boks i den forbindelse.

Hvis du har adgang til digitalt og HD TV, så synes jeg et TV med indbygget MPEG4 tuner helt klart er det fedeste, og man kan få nogle rigtigt flotte billeder på HD kanalerne.

Hvis du kun kan modtage analogt TV ville jeg i din situation vælge det TV der har det bedste analoge billede. til 10kg er det nok en af pannasonic modellerne du skal have fat i. ellers er mange folk meget begejstrede fo PIONEER 4280 og 428, men de koster vist stadig lidt mere.
Af ulrik
jamen kan man ikk få et med begge dele på det analog og mpeg 4 ting der ? så man er lidt fremtids sikkeret. jeg overvejer lidt at købe digitalboks fra canal digital, med nogle HD kanaler ? skal man så ha den mpeg 4 ?
Af -jacob
Alle tv har analog tuner.

De fleste har efterhånden også en MPEG2 dvb T tuner, til modtagelse af digital tv modtagelse af det luftbårne signal som vi kender, med antenne på taget.

Så kan du få TV der samtidigt med ovennævnte har en MPEG2 dvb C tuner, der kan modtage digitalt TV fra kabelnettet.

Det sidste er TV der ydermere har en MPEG4 dvb C tuner der kan modtage HD TV. Hvis du køber et TV med MPEG4 tuner behøver du ikke en kabel TV boks, da de gør det samme.

Hvis du hellere vil ha en seperat kabelboks fra Canal digital er der vel ingen grund til at købe et TV med indbygget HD tuner, da du jo istedet bruger canal digital boksen.

Bare husk at du så skal skifte kanaler med boksens fjernbetjening, men f.eks justere lydstyrken med TVéts fjernbetjening.
Af ulrik
Ja det er self rigtigt nok, men hva så hvis jeg endag skulle få noget med mpeg4 ? så kan man vel bare få en ny boks fra det selvskab ? men har du nogen mulighed til et tv ? gerne links os :)
Af -jacob
Al HD TV sendes i MPEG4.
I Canal digital boksen sidder der en MPEG4 tuner, det er derfor den kan vise HD TV.
Så hvis du køber et TV med MPEG4 tuner kan du se de HD TV kanaler du abbonerer på, ligesom du kan med en seperat boks.

Ja hvis du vælger en sepperat boks kan du bare skifte den ud når der kommer noget bedre, istedet for at skift hele dit TV.

Hvis du skal ha TV uden MPEG4 tuner til 10.000 så er det nok en af de nye panasonic.
Af ACH
Hvis du skal have et tv i 10000 kr klassen med mpeg 4,
er der hvis kun sony at vælge imellem.Prøv at tjekke deres hjemmeside der kan du se alle modellerne.

MVH
Af ulrik
Ved bare slet ikke hvad jeg skal vælge imellem.
men tror 2 af dem har mpeg4 og det ene har ikke. men ja ved stadig ikke hvad jeg vil ha, skal bruges til ps3, og film fra computer, lidt blu ray og tv :)
Men jeg hælder mest til det sony eller samsung, ved ikke om det er dumt eller hvad ?

Sony KDL-40W4500
Panasonic TH 42PZ80
Samsung LE40A656A1C
Af ulrik
måske et Panasonic TH 42PZ85E, ja jeg ved det ikke, sku svært at finde ud af syntes jeg :<
Af houg
Personligt går jeg helt klart efter Sonys KDL-40W4500. Det kommer dog til at ligge lidt over de 10.000 kr. Selv hvis du vil købe det på nettet.
Men jeg synes, at KDL-40W4500 ser ud til at have rigtigt meget at byde på med 100 hz motionflow, meget høj kontrast, MPEG4 og trådløs netmodtagelse for musik og billeder... Spændende.. Det kommer i hvert fald HELT sikkert hjem til mig inden længe. ;)
Hvis du kan vente lidt, vil en helt ny model som W4500 dale hurtigt i pris.
Af ulrik
ja jeg ved ikke hvad jeg vil vil gå efter :<
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg ikke være i tvivl om at PZ80 modellen skulle prioriteres højest. Hvis designet ikke falder i din smag, så er PZ85 lidt mere stilfuld og har ellers samme specifikationer med lidt ekstra features krydret oveni.

Billedkvaliteten vil være højest på PZ-modellerne ift. de to LCD TV du har kig på.