Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrikhp
Hej

Jeg er ny herinde (fik anbefalet forummet af en ven), så bær over med mig hvis jeg gør noget forkert :)

Men nu til sagen.

Jeg er blevet bedt om at finde et ny TV til min moster og jeg aner ikke hvad jeg skal købe.

-Prisklassen er 8-9000 kr. (til nøds lidt mere)

-Tv'et SKAL være LCD (hendes eneste krav)

-Det skal primært bruges til at se sport på

-Da hun via antennen får HDTV en af de kommende uger skal tvet kunne klare dette (med eller uden boks)

-Størrelsen skal være 32 (evt. 37 tommer)

-Det skal kunne hænges på væggen (kan alle tv vel?) (ved godt jeg skal købe separat beslag til)

-Designet er ikke så vigtigt - bare det er nogenlunde stilrent, såsom Sony's Bravia TV

Jeg aner som nævnt ikke hvad jeg skal kigge efter og håber at i kan hjælpe mig igang herinde (har læst guiden herinde, men er så dum at den er for avanceret :(( )

På forhånd tak og mvh Henrik :)
Af Nick_S
Hendes eneste krav er at det er LCD, og hun skal bruge det til at se sport på?! Det giver i min verden ingen mening. Ser du sport skal du have plasma . (punktum ;))
Tag et kig på Panasonic PX80 - bedste plasma skærm til prisen.
Ellers bør du kigge på Sony KDL 40 W 4000 eller Samsung LE 40 A656. Begge disse er lcd og i min ærlige mening en del ringere end PX80.
PX80 er mig bekendt også billigere end begge af de ovennævnte skærme.

(Ved godt at jeg henviser til 40" tv, men PX80 og Samsungen fås mig bekendt også i 37" hvis det er vigtigt :))

Må jeg evt spørge hvorfor i alverden hun dog vil have lcd?

Sikke sent det er blevet. Godnat ;)

Nick
Af henrikhp
Grunden til hun vil have LCD er at farverne virker varmere og mere klare.

Hun har ikke plads til mere end maks et 37 tommer da hun har skråvægge der hvor det skal hænge...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Undskyld udtrykket, men det er noget vås. Farver er farver og de er ikke varmere eller klarere på et LCD TV. Du kan fyre op for lysstyrken så dine øjne bliver blæst ud, hvilket er nemmest på et LCD TV, men det er jo ikke dén indstilling du skal have hjemme i stuen! Ligeledes kan du skrue frem og tilbage på farveindstillingerne så farverne fremstår varmere eller koldere, men at det skulle være et særkende for LCD er der altså ikke hold i.

I forretningerne er LCD TV generelt skruet ret godt op i det røde felt mht. lysstyrke, så dér vil du typisk få det indtryk at farverne er bedre, men det er nu altså blot fordi de "overdøver" alt andet i nærheden og det er ikke en indstilling du vil synes om derhjemme.

Med mindre hun kan diske op med nogle saglige argumenter for hvorfor hun foretrækker LCD, så er der ikke noget at vinde ved at hoppe på dén vogn. Hun vil få en langt bedre billede med et Panasonic 37PX80 end med et vilkårligt andet LCD TV i prisklassen under 12.000 kr.

Mange har fejlagtigt den opfattelse at plasma-TV er forældede og at LCD er den "nye" teknologi som skal tage over. Det er en misforståelse, som bliver fremelsket i flere elektronikkæder rundt om i landet. Ja, plasma kom først, men hvor dén teknologi nu er ret moden, så har LCD teknologien stadig ret mange hurdler der gør at den ikke kan konkurrere på samme niveau. Visse af disse hurdler kan ikke overkommes uden videre og vil altid være et problem, såsom betragtningsvinklerne og sortniveauet (sortniveau kombineret med shadowdetail vel og mærke - blot så LED fans'ne ikke farer i flint).
Af henrikhp
Som sagt ved jeg ikke så meget om det, kun at hun har sagt det skal være et LCD... om hun så mener at Fladskærm = LCD, og ikke er klar over der er plasma også finder jeg lige ud af.

Min personlige vurdering når jeg kigger i de forskellige butikker er altså at billedet er langt mere grumset på plasma-skærme end LCD. Specielt ved HD-signal... faktisk har jeg kn set et pioneer plasma hvor billedet kunne måle sig med LCD.... Men det er nok mig der skal kigge bedre efter.

Når det er sagt, kunne jeg godt tænke mig at vide om de tv jeg har foreslået er helt hen i vejret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilke TV har du da foreslået? Du nævner kun Sony Bravia, hvilket er et temmeligt bredt begreb da Sonys produktprogram spænder fra elendige køkken-TV til high-end nogenlunde stue TV baseret på LCD.

Du får ikke et Sony LCD TV der kan måle sig med de bedste plasma TV og du får ikke et Sony LCD TV til under 10.000 kr. der kan matche PX80 til de formål du nævner her.
Af henrikhp
Hov... det ser ud til den ikke har opdateret mit indlæg så jeg prøver lige igen.

Samsung 37 A656 FULL HD 100 Hertz
Phillips 32PFL9603D
?Sony KDL-32x3500? (Sony KDL-40x3500 vinder af EB-test)
Panasonic TX-37LZD70F

Herudover er jeg blevet tilbudt et phillips 9603H der ligger lidt over budgettet, men til gengæld har integreret tuner - Er det noget værd?

Mvh Henrik
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TVene er såmen fine nok, men jeg ville personligt stadig vælge PX80 fremfor de nævnte modeller. PX80 har et bedre sortniveau og større betragtningsvinkler. Samtidigt så er der ikke problemer med hurtige bevægelser ved eks. fodbold.

Fuld HD kan ikke betegnes som andet end marketingsgøgl når skærmen er så lille som 37" (eller 40" for den sags skyld). Du får reelt ikke noget ud af opløsningen da skærmen er alt for lille.