Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg arbejder med arkitektur, 3d, cad, foto, layout.
Det er relativt vigtig at farverne er rigtige. Lige nu har jeg en Dell laptop Precission M6300 med en 1920X1200 oppløsnings skærm, Nivida Quadro FX 3500M 512mb skærmkort.

Jeg søger nå en god ekstern monitor med opløsning 1900x1200.

Jeg har sett på Dell 2408WFP men har læst her inde på forummet at der er problemer med farverne på den?
Jeg har også set på Dell 2709w, 27”. Stor skærm er bedst for mig men har forstået at den ikke er lige så god? Da bliver det en 24”.

Så spørgsmålet er om det virkelig er værd at investere i en Eizo 24.1" Coloredge cg241wk, er forskellen stor? Jeg kan få den pent brugt for 9.500 dkk sammenlignet med 2408WFP til 4.650dkk.

Farverne kommer som regel ud forskellig uanset fra trykkeriet, eller printeren og man må tilpadse sig.

Takk for all hjælp!(':)')
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Når man arbejder seriøst med farver og grafik, så synes jeg en god skærm er et absolut must. Dell laver gode skærme, men farverne er slet ikke lige så præcise som på Eizos grafikerskærme.

Eizos skærme har oven i hatten en del indstillingsmuligheder, så du netop kan tilpasse skærmen den specifikke opgave eller den specifikke printer. Printeren skal naturligvis kalibreres ligesom skærmen kan, men herefter kan du nå stort set lighed mellem enhederne.

Om du behøver at satse på lige præcis det meget high-end CG skærme fra Eizo er jeg ikke sikker på, men Eizo har jo også billigere alternativer, som jeg synes er formidable til grafisk arbejde.

Så en klar anbefaling til Eizo herfra, når der skal arbejdes med grafik, fotos mm.
Af Sven
Rasmus Larsen skrev:Når man arbejder seriøst med farver og grafik, så synes jeg en god skærm er et absolut must. Dell laver gode skærme, men farverne er slet ikke lige så præcise som på Eizos grafikerskærme.

Eizos skærme har oven i hatten en del indstillingsmuligheder, så du netop kan tilpasse skærmen den specifikke opgave eller den specifikke printer. Printeren skal naturligvis kalibreres ligesom skærmen kan, men herefter kan du nå stort set lighed mellem enhederne.

Om du behøver at satse på lige præcis det meget high-end CG skærme fra Eizo er jeg ikke sikker på, men Eizo har jo også billigere alternativer, som jeg synes er formidable til grafisk arbejde.

Så en klar anbefaling til Eizo herfra, når der skal arbejdes med grafik, fotos mm.
Hej tak for hjælpen.
Skulle bare være sikker på at det ikke er som med HIFI, at forskellene er minimale fra om du betaler en sum for 2408WFP som er et godt produkt, til at betale det doble for Eizo 24.1" Coloredge cg241wk som er minimalt bedre.
Som arkitekt må jeg sige at Eizo´s design ikke er særlig sjov, men kvaliteten er viktigst.
Er det nogen anden skærm fra Eizo du kan anbefale?
Jeg brugte Eizo´s eget verktøy på weben for at finde Coloredge cg241wk som matchede mine ønsker.
Af Sven
Takk for hjælp.

Er der flere indstillingsmuligheder som skiller ColorEdge CG241W fra FlexScan HD2441WT ?

Jeg så også at de haver en 27" (Eizo 27" LCD FlexScan SX2761WK Black 1920x1200, 6ms, 850:1, DVI)men at pixel pitch går fra 0,27 på 24" til 0,303 på 27". Ved ikke om det er ubetydelig?
Ser også at kontrasforholdet ikke er så bra som på 24".
Fordelen for min del med stor skærm er når jeg er inde i de store 3d tegninger, samt sætte opp store plancher.
Samtidig laver jeg en del pille arbejde, hvor man skal være nøyaktig og da er det måske en fordel at pixel pitch er så lille som mulig.

Det bliver en Eizo, jeg er overbevist!