Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wiesel
Render lidt rundt med en tanke om at bygge en htpc, men har desværre ikke den store viden inden for det. Har prøvet at google lidt, men synes ikke rigtig jeg kunne finde nogle ordenlige guides.

Mit budget er 6k +/- 1k.

Kravene er:

- så billigt som muligt
- Så lydløst som muligt (i forhold til budget)
- et nogenlunde stilrent kabinet (helst sort)
- skal IKKE bruges til at spille på.
- strømforbruget er ligemeget (dvs. det behøver ikke være strømbesparende hardware)
- skal det fungere sammen med et 32" LCD TV og Logitech z-5500.

Derudover må en godt forklare mig "teorien" bag tv-tunere. Noget med at der er Analog/Digital og at det analoge sendenet bliver lukket i 2009, så derfor skal man have noget som kan håndtere MPEG2/4 ??? . Derudover har jeg også hørt at man skal have 2 tunere, hvis man fx nu vil optage og se fjernsyn samtidigt? (ret mig, hvis jeg er helt væk).

Til sidst, hvilket OS er bedst for en nybegynder?
Af Guru
Umiddelbart vil jeg tro at Windows er det nemmeste at starte med, såfremt du kender til Windows i forvejen. Jeg kører selv med Windows XP, og der fungerer fint. Jeg har dog ikke hverken tv-tunere (endnu) eller nogen optagefunktioner.

Jeg havde heller ikke selv meget forstand på htpc da jeg startede, så jeg har ikke været for heldig med støjniveauet på min pc, derfor vil jeg ikke rådgive dig omkring dette.

Et godt sted at kigge for yderligere inspiration er Danske Hjemmebio Forum