Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MMT
Hejsa...

Jeg har fornylig købt denne skærm:
http://www.overclockers.co.uk/showprodu ... =MO-026-OK

Og er egenlig godt tilfreds med den. Så var det, at jeg fandt denne side, som hedder noget med HD-trailer.com, og prøvede så at downloade en film trailer derfra i HD.
Prøvede at afspille den i VLC player, men den "laggede" helt utroligt meget. Prøvede med et par andre trailers- Samme problem.

Hvis man kikker på skærmens specs, står der jo egenlig heller ikke noget om HD-ready eller lignende, men har fået fortalt at den understøtter Full-HD. Gør den det?

Det skal måske også lige siges at min PC er 2-3 år gammel, og det samme er mit grafikkort. Har det noget at sige her.

På forhånd tak.

Mvh.Martin :)
Af Corax
Det er formodentlig fordi din PC har svært ved at følge med. Hvis trailerne var i 1080p så prøv at hente 720p versionen og se om de ikke kører bedre.

Mærkerne Full HD og HDready bliver kun brugt til TV for at vise at de er enten 720p eller 1080p.
PC skærme har haft de høje opløsninger i lang tid.

Så din skærm er ikk FullHD fordi det ikke er et TV og den har en ratio på 16:10 (TV er 16:9). Men med en opløsning på 1920x1200 har din skærm højere opløsning end et Full HD TV. Det ser dog ikke ud til at den har HDCP understøttelse hvilke betyder at du kan ikke sætte et blu-ray drev i din PC og se blu-ray film. Men hvis din PC er 3 år gammel så har dit grafikkort alligvel ikke HDCP understøttelse.

(HDCP er en kopibeskyttelse til blu-ray og er ikke på de trailere du downloader).
Af MMT
Den skal jeg lige ha en gang til.

Altså selvom jeg køber et nyt grafikkort+blu-ray drev, vil jeg stadig ikke kunne se blu-ray, men "kun" HD film?

Mvh.Martin :)
Af Corax
Det er rigtig.

Men du kan dog stadig bruge AnyDVD HD til at afspille bluray uden HDCP, så behøver skærmen ikke understøtte HDCP.