Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bording
Jeg skal have ny skærm og er kommet frem til at det formentlig skal være en af Eizo modellerne med S-PVA panel og valget står nu mellem en 22" Flexscan S2231WSEK eller en 24.1" Flexscan S2431WSEK.

Jeg er dog kommet lidt i tvivl om 24.1" skærmen bliver for stor. Hvor stor betragtningsafstand skal der være til skærmen osv.?

Jeg har endnu ikke fundet en forretning hvor jeg har kunnet se 24.1" skærmen udstillet for at vurdere størrelsen.

Håber der er nogen af jer der kan komme med erfaringer med brug af 22" kontra 24.1" skærme. Er interesseret i at høre både fordele og ulemper ved de store skærme.

Er også interesseret i at høre andres erfaringer med de 2 nævnte skærme fra Eizo.

Skal primært bruges til billedbehandling.

Hilsen
Richard

***Forskellen på drenge og mænd, er prisen på deres legetøj***
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du går fra 22" til 24" så får du samtidigt en mindre punktstørrelse, så det kompenserer lidt for den øgede monitorstørrelse. Jeg sidder selv godt 60 cm fra min 24" skærm. Jeg har dog været vandt til en 20" skærm tidligere, hvor punktstørrelsen er noget mindre, så i starten virkede punkterne lidt for store på 24" modellen. Det afhænger også af hvor godt dit syn er.
Af bording
Tak for dit svar. Har idag en 19" Medion skærm som ikke er så god til billedbehandling.

Håber der er nogle der kan komme med erfaringer om de omtalte Eizo skærme, er de gode eller er der nogle ting man skal være særlig opmærksom på.

Hilsen

Richard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en test af 22" modellen her på siden. Det var et sted at starte:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1203677461

Vi har også tests af 24" modellerne, men kun modellen over og modellen under den du har kig på. Disse skulle dog også kunne give en indikator for kvaliteten:
http://www.flatpanels.dk/tests.php
Brugeravatar
Af jakobdam
Højdemæssigt vil jeg aldrig overveje en 22", alene pga. de 1050 pixels du må nøjes med. Det er næsten som at blive sat tilbage til de go'e gamle 19" CRT-skærme; 1280x1024 --- og så bare lidt bredere.

På en 20" TFT i 4:3, vil man køre 1600x1200. De 1200 vil jeg godt holde fast i, og så bare have noget bredere. Så kommer vi op i 24" (og enkelte 23"); dvs. 1920x1200 pixels. Langt federe at arbejde med!

Jeg arbejder med billeder og grafik til hverdag, så min næste skærm bliver sansynligvis en 24" fra EIZO, enten S2431 som du også kigger på, eller den dyrere HD2441WT.
Af bording
Tak for svar til både Yakken og Jakob. Har læst testene af Eizo og er nu næsten overbevist om at det skal være en S2431.

Hilsen
Richard
Af bording
Er lige blevet lidt usikker på om mit grafikkort, et Ati Radeon 9800 XXL kan levere den høje opløsning på 1920x1200, for der er lige bestilt en Eizo S2431WSEK.

Hilsen
Richard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
det må tiden vel vise. 1920x1200 kræver strengt taget ikke dual-link DVI for at kunne vises, men kvaliteten af grafikkort varierer jo lidt.
Af bording
Så kom skærmen og det fungerer bare perfekt. Det er simpelthen en kanon skærm, jeg forstår ikke hvordan jeg har kunnet undvære den.

Der er en utrolig detailgengivelse i selv de mørkeområder af mine billeder.

Kan kun anbefales til andre der ønsker en ny skærm til billedbehandling.

Hilsen
Richard