Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bjorno
Hej til alle her på flatpanels.dk

Jeg står for at udskifte mit trofaste gamle 28" B&O CRT med noget nyt og fladere :-)

I den forbindelse har jeg kig på lidt forskelligt og vil da gerne bede om lidt råd i den forbindelse.

Jeg har kig på to plasma skærme og og 2(3) LCD skærme.

Plasmaerne er: Panasonic TH-42PX70 (7k hos Computer City) og Pioneer PDP-4280XD (6 mdr gammelt gennem en kammerat)

LCD'erne er: Sony KDL-32/42W4000 eller Philips 42PFL5603.

Skærmen skal bruges til almindeligt tv kiggeri og en smule konsol.

Jeg ser at ingen af plasmaerne har mpeg4 tuner, så der skal vel tilkøbes en CI tuner senere. Plasmaerne er nok også de billigste, men det handler jo mest om value for money.

Jeg takker for hjælpen på forhånd :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må i hvert fald ikke købe PX70. Du kan få PX80 til ca. samme penge og det er et langt bedre TV.

Hvis prisen på 4280XD er rimelig, så er dette dog det absolut bedste TV af alle kandidaterne. Ingen af de andre TV kan matche denne model på billedkvalitet. Men prisen skal ned på mindre end 12.000 kr. før jeg ville overveje at købe det brugt.

Vær OBS på at du ikke kan få DVB-C på nogen af plasma-modellerne - heller ikke via CI slottet. De har kun DVB-T dekoder.
Af Bjorno
Nu er jeg ikke den store tuner ekspert :-) Er det korrekt forstået at man så ikke får glæde af mpeg4 signalet og er tvunget til en kedelig boks fra 2012? Det skal måske siges at vi i vores andelsforening modtager TDC Kabel TV.

Prisen på 4280XD tror jeg er mere end rimelig. Tvivler på jeg kommer til at give mere end 10k for det og sikkert mindre end det, men jeg vil gerne være nogenlunde fremtidssikret og har da en klar forventning om ikke at skifte tv igen de næste 6-7 år
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er endnu uvist hvornår kabel-TV lukker for den analoge del, så det har ikke noget med 2012 at gøre.

Du bør læse denne artikel om DVB standarderne:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

Der er dog én ting du skal være klar over:
Der er ikke noget der hedder fremtidssikret i fladskærmsverdenen. Ethvert TV vil kunne bruges i mange år, men det vil oftest betyde at du skal investere i en ekstern boks til dekodning af TV signalet på et eller andet tidspunkt. Der findes kun ganske få modeller der har tunere til digitalt kabel-TV, luftbårent, samt HD kanaler. W4000 er en af dem, men billedkvaliteten er ikke på højde med 4280XD.

Du får desværre ikke alt i én pakke.
Af Bjorno
Tak for linket. Det blev jeg en del klogere af :-) Hvis ikke vil jeg nu udstille min uvidenhed.

Den analoge del fortsætter altså, sandsynligvis, en rum tid endnu. Det lyder jo egentligt meget godt.

Med fremtidssikret mener jeg nu heller ikke ud i al fremtid, men det er jo, alt andet lige, meget rart, hvis man kunne sikre sig "mod" det man ved som tilgår, nemlig mpeg4 standarden i 2012.

Konklusionen må være (ret mig hvis jeg tager fejl), at Pio i dag er den bedste rent billedmæssigt, af de skærme jeg kigger på nu. På det vil jeg dog være begrænset til analogt kabel tv eller HD signal over antenne frem til 2012 og efter 2012 (måske) vil der kun være mulighed for analogt kabel tv (med mindre jeg investerer i en box med DVB-C og HDMI?).

På W4000 vil jeg derimod have et ringere?? billede, men til gengæld vil jeg have den analoge tuner, samt DVB-C mpeg4 til mit kabel tv (hvis TDC da skifter på dette og hvis DVB-C tuneren kan håndtere signalet).

Så er det vel egentlig blot et spørgsmål om, hvordan signalet står. For jeg vil da være ked af et gnidret billede på et analogt signal.

Suk....det er meget indviklet det her :s
Af zyckelmaster
Et Pioneer 428XD til under 10K, som kun er ½ år gammelt, er et rigtig godt tilbud, hvis ellers skærmen ikke har lidt overlast ved den hidtidige brug. Jeg ville ikke være i tvivl :o)

Jeg forstår i øvrigt ikke al den bekymring over en ekstern boks - hvis problemet er en ekstra fjernbetjening, så køb dog en af de efterhånden ganske gode multifjernbetjeninger (fx Logitech Harmony One), så kan du droppe alle dine andre fjernbetjeninger.
Af Bjorno
Det er nu som sådan ikke boksen jeg er bekymret over.....ud over at jeg ikke synes den er specielt køn :-)

Forresten er det et 4280XD og ikke et 428XD. Så det er den "gamle" udgave.

Men jeg ser lige at yousee digital har en HD boks med optager osv. Det ligner en meget godt løsning.

Men for at vende til det oprindelige spm.

Det lader til at der er enighed om at Pio'en er bedst all in all!?

Tror da også det er den jeg hælder mest til.

Hvordan med konsollen? Har en Xbox 360 jeg bruger en sjælden gang. Der har jeg nogle problemer med mit nuværende tv. Noget med at den ikke "har Mhz nok" eller dvs at billedet ikke opdaterer hurtigt nok. Vil det være et problem på Pio'en?
Brugeravatar
Af Andromedia
Jeg ville til hver en tid vælge det TV som gav bedst billede kvalitet. Om der så skal en ekstern boks til senere er da ikke et problem.

Jeg forstår ikke at folk er så fokuseret på at TV'et skal have alle tuner features indbygget fordi det skal være "fremtidssikret". Men hvis panelts billedkvalitet er dårlig så bliver det ved med at være det. Men hvis det mangler en tuner kan man altid købe en box.

Gå efter pio'en. ;)
Af Bjorno
Super :-)

Tak for jeres svar.

Jeg må jo se hvad jeg kan presse Pio'en ned på :-)
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:Du må i hvert fald ikke købe PX70. Du kan få PX80 til ca. samme penge og det er et langt bedre TV.
Jeg er helt enig, omend PX80-serien (eller generelt hele Panasonics 2008 line-up) er ufatteligt meget grimmere end PX70-serien (fra 2007). Kan ikke helt forstå, hvorfor de forkaster et så flot design igen efter de lige var sluppet af med det uhyggeligt grimme design på PV60-serien. Det skal også lige bemærkes, at PX70-serien så absolut ikke er en ringe serie. Billedkvaliteten overgås selvfølgelig af den nye serie, men ift. så meget andet, så er billedkvaliteten på PX70/PV70 klasser bedre.