Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Færdes ikke så tit på dette forum må jeg indrømme, men nu står jeg i den situation at jeg meget snart skal have købt mig et fladskærmstv til den nye lejlighed.

Jeg har i lang tid savlet over Samsung LE40A656's design og har læst et review hvor resultaterne så gode ud efter min mening.
http://hifipriser.dk/Products/Listprice ... &Soegeord=

For nyligt blev jeg så anbefalet at kigge lidt på andre alternativer, blandt andet et plasma fra Panasonic kaldet TH 42PZ80.
http://hifipriser.dk/Products/Listprice ... &Soegeord=

Umiddelbart har jeg ikke specielt meget forstand på det hele må jeg indrømme, men vil da forsøge at opridse hvad jeg tror er plus'er ved de to:

Samsung'et:
Lækkert design (efter min mening)
Full HD
Falder pt i pris = lige over 9k med fragt

Panasonic'et:
Plasma = bedre sort gengivelse?
Full HD
Højtalerne skulle vist være acceptable?

Jeg har dog mine minder om at plasma skulle lave burn-in men kan forstå at det ikke er så relevant med moderne tv? Eller tager jeg fejl?

Nu er det så her i skal komme med inputs til godt og skidt ved de 2 tv, og hvilket af de 2 i ville vælge.
Andre forslag til under 9.5k er mere end velkomne.
Af Diazz
Altså , kommer lidt an på hvad du skal bruge tvet til :)
Af Juiceren
Tja det skal da bruges til almindelig tv kiggeri.

Altså det kommer til at vise analogt kabel tv (stofa) til at starte med, men skal lige så meget bruges til HD film. Overvejer digital tv senere hvis der er penge til det, men analogt pt.
Af Diazz
Så PZ80 klart at foretrække :)

Det vil du ikke blive skuffet over :D
Af Juiceren
Iiiih det fandme et svært valg selvom alle sådan set siger køb plasma'et:P

Kan bare super godt li samsung'ets design, men på den anden side ved jeg godt at det fra panasonic vil leverer en smule bedre billede. Spørgsmålet er så om jeg vil kunne se forskel.
Af Juiceren
Forresten, hvilken højde skal man placere skærmen i ?
Vil nok have det op på væggen uanset hvilket af de to jeg vælger.
Af Nick_S
Midten af TV'et skal cirka være i øjenhøjde. Den må bare ikke komme for højt op da det bliver meget unaturligt at skulle se på fra sofaen så.

Må give dig ret i at Samsungen er pænere end Panasonicen - men det er da også kun lige indtil du tænder for dem :p

Panasonicen har klart det bedste billede. Har haft dem stående side om side i flere dage, og der var ingen tvivl om at Panasonicen bare var bedre. I mit sind ville der ikke være skyggen af tvivl.

Et andet alternativ kunne være LG PG6000, et meget design rigtigt TV, med en rigtig god ydelse samtidig. Ikke helt på højde med PZ80, men bestemt et godt alternativ.
Denne skærm er dog ikke full hd, men husk på at full hd langt fra er et kvalitetsstempel, og for de fleste er det faktisk bare spild af penge :)
Af Juiceren
Du har de 2 omtalte modeller stående ved siden af hinanden? Det da direkte unfair :P

Men jeg stoler på din vurdering af billedet. Mht. full hd så ved jeg godt det kan være et salgs trick, men da jeg gerne vil smide pc'ens skrivebord på skærmen engang imellem har jeg det bedst med full hd ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk på at PCens skrivebord bliver meget svært at se hvis opløsningen er så høj og du alligevel sidder langt fra skærmen. På den måde får du stadig ikke noget ud af fuld HD, fordi du bliver nødt til
a) at sætte dig tættere på, hvilket vel betyder at du ikke sidder i sofaen mere
b) Bliver nødt til at ændre på opløsningen eller skriftstørrelsen fra PCen og så kunne du jo ligeså godt have taget en skærm med lavere opløsning.
Af Nick_S
Ah, har dem så heller ikke stående side om side længere. Ser du, jeg har solgt alle mine Panasonic tv, imens jeg ikke har solgt en eneste af omtalte Samsung model. (får dog heldigvis flere panasonic'er idag:D)
Det er bare nemmere at sælge noget man selv tror på ;-)
Og så skal der godt nok ikke meget forklaring til før den almene familien danmark kan skelne Panasonicens forcer fra samsungens.
Helt klart det rigtige valg med en Pana

Og må give yakken evigt ret. Bliver opløsningen for høj bliver det umuligt at se hvad der sker. Har en kammerat der havde det på samme måde som dig. Han endte med at købe PX80 (der kun er hd-ready), og på de 3-3,5 meter han har til sin 42" skulle han bestemt ike have haft meget højere opløsning, for så ville han slet ikke kunne læse hvad der stod på skærmen når han tilsluttede computeren. Så det er som sådan ikke en "feature" jeg mener du konsekvent bør gå efter.
Af Juiceren
Point taken, det kan der være noget om. Jamen alt peger tilsyneladende på pana'et så hehe, så skal jeg bare have sparet de sidste penge op:)

Skal også have indkøbt HDMI kabel til pc-> tv og væg beslag. Har kigget på AV-Cables.dk udvalget og fundet frem til HQ's 5 meter kabel og deres vægbeslag med tilt. Har i noget slemt at sige om disse produkter?

Nick_S: Siden du sælger pana'et kan du så forklare om det vægbeslag kan monteres på tv'et?

http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... 62_da.html
Af Diazz
hehe, eller du kunne købe et i Harald Nyborg til 300 penge :D
Af Diazz
Altså ud fra billede ligner det at det kan tilte lidt ja :)