Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Johnny
Jeg har idag en viewsonic vx922 19" som jeg er meget glad for, men ville gerne op i en 22"
Jeg spiller cod4 på et lidt seriøst plan.
Jeg spiller med en opløsning idag på 1024*768, hvordan bliver størrelsen på en 22" i forhold til det?
modstanderne skal helst ikke blive mindre hehe

Jeg har kigget lidt på disse:

asus vw222u (BT´s testvinder)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=393731

LG l227wt-pf
http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true

hvilke paneler er de forskellige med, det kan jeg ikke finde nogen steder

Mvh Johnny
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke få en skærm der har samme punktstørrelse som din nuværende 19" med 1024x768. Det svarer til en punktstørrelse på 0.377 mm hvilket ikke kan findes på en fladskærm. Du kan se mere om det her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#16

Tingene bliver ikke nødvendigvis mindre af at du får en fladskærm. Du får bare større detaljegrad - forudsat at du benytter den opløsning som skærmen fysisk har! Dvs. du må droppe 1024x768 opløsningen og benytte 1680x1050 i stedet. Hvis din hardware ikke kan trække det, så lad være med at udskifte skærmen.
Af Johnny
HEHE min nuværende 19" er en fladskærm men fandt en opløsning der virkede lige så godt som den, den er lavet til.
Min spørgsmål går lidt på om det vil virke mindre på en 22" w med 1680*1050.
hardwaren er ikke et problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at du synes at den opløsning du kører med nu er fin til en 19" men korrekt ift. antal pixels og aspect ratio er det nu altså ikke.

1. En 19" fladskærm har et bredde/højde forhold på 5:4 hvor 1024x768 er i forholdet 4:3. Dvs. billedet er strukket.
2. Du smører et forkert antal pixels ud på skærmbilledet, hvilket pr. definition ikke kan stå ligeså skarpt som den opløsning på 1280x1024 som skærmen er bygget til.

Hvis du ikke kan se noget galt med at køre med en skæv opløsning (som ydermere er i et forkert forhold, så kan du vel godt købe dig en 22" og smide en anden opløsning end 1680x1050 over på den. Du får mig dog ikke til at anbefale det på nogen måde. Vær OBS på at alle former mv. på skærmen jo er helt ude af proportioner når du laver det trick - dvs. en cirkel bliver oval og modspillerne i COD bliver underligt tynde.

Dit grafikkort vil nok ikke give dig lov til at køre med en anden widescreenopløsning end 1680x1050, men man kan modificere den tabel der fortæller hvilke opløsinger der er tilgængelig, hvorved du kan tilføje opløsninger såsom 1440x900 som har samme forhold som 1680x1050. Derved undgår du i det mindste en forvridning af billedet, ligesom du har på din 19" nu. Så skaléres billedet blot til op.

For at modificere tabellen over opløsninger skal du bruge programmet PowerStrip og tilføje en opløsning på 1440x900 punkter med en bit-dybde på 32 og en opdateringsfrekvens på 60 Hz. Du kan desværre ikke få nogen opløsning der har 768 linier på en 22" skærm idet du skal ramme et forhold på 1.6 af bredde/højde.
Af Johnny
ved godt jeg er en knold O_O
Men kunne ikke se nogen forskel da jeg satte skærmen op.
Jeg ville køre 22" som den er beregnet til 1680*1050, det er også derfor jeg gerne vil vide om størrelsen på billedet bliver meget mindre end jeg er vant til på min 19".

og til syvende og sidst er der nogen af de skærme jeg har nævnt der har bedre panel i forhold til gaming. er åben overfor alternativer

Håber i kan holde til alle mine "dumme" spørgsmål
Mvh Johnny