Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mkarkov
Jeg står og vil købe denne skærm, men har lige et spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan svare på.

Har læst jeres anmeldelse af Samsung T220(T220 test), hvor der står den har 8 bit per farve (Signal processering), er dette også tilfældet ved Samsung T200?

Så simpelt er spørgsmålet, har bare ikke selv kunne finde svaret. På forhånd tak

Martin Karkov
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vær lige OBS på at det kun er processeringen - ikke antallet af understøttede farver - der er 8 bit pr. kanal. Du får stadig kun 16.2 millioner farver, hvilket ikke er 24 bit, men derimod 18 bit + dithering.
Af Mkarkov
Men det giver da generelt et bedre og mere korrekt farvebillede, end et 6bit TN-paneler, eller hva'?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det skal du ikke regne med.
Af Mkarkov
Men efter jeres anmeldelse, skulle skærmen håndtere farverne godt, i forhold til andre TN-skærme. Vil dette så også gælde for T200?

Men jeg har forstået at jeg ikke får samme oplevelse af perfekte farver på denne skærm, som jeg ville have gjort på en S-IPS skærm som er 100% 8bit.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skærmen rammer de farver, som den nu kan reproducere, ret præcist i forhold til andre TN baserede skærme, og det er mest af alt det jeg roser den for. Det skal ses i forhold til konkurrerende skærme, så konteksten hedder skærme i samme prisleje - altså mere eller mindre konkurrerende 20-24 tommer TN baserede skærme.

Farvegengivelsen er dog stadig noget efter en S-IPS eller S-PVA baseret skærm, og jeg vil stadig ikke anbefale T200 eller T220 til fotoredigering eller grafisk brug.

Håber det afklarede noget af forvirringen :)
Af Mkarkov
Rasmus Larsen, takker for dit svar.. Jeg venter med at købe, indtil jeg har råd til en ordentlig skærm så.