Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
et måske dumt spørgsmål: er der nogen tommelfingerregler for, hvilke skærme/skærmtyper, der er gode til at køre i ikke-native opløsning? Jeg har en del ældre spil, der ikke kører i 1280x1024, og dem vil jeg gerne kunne spille uden at blive søsyg. Jeg har set en del grelle eksempler på, hvor skidt det kan se ud, når man fx. kører ned i 800x600.

Hvis det er nogen hjælp, er jeg på udkig efter en 19", helst til under 3000, med god farvegengivelse. Jeg spiller ikke FPS, så responstiden behøver ikke at være nede omkring de 4 ms.

Jeg håber en eller anden kan komme med et kreativt indspark. Jeg har gennempløjet forummet uden at blive klogere.
På forhånd tak,
Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
17" og 19" skærme egner sig selvsagt ikke til at spille spil der ikke er i forholdet 5:4. Stort set alle opløsninger er i forholdet 4:3, så du skal regne med at dine spil vil se mærkeligt aflange ud hvis du afviger fra native opløsningen.

Personligt vil jeg fraråde dig at benytte andet end 1280x1024 og hvis det ikke lader sig gøre, bør du måske kigge på en 20" i stedet.
Af Gunness
Tak for svaret.

Hvis jeg nu meget gerne vil have en 19" (af pris- og pladshensyn) og kan leve med, at resultatet ikke er optimalt, hvor får jeg så det bedste billede i ikke-native opløsning?
Det må da kunne lade sig gøre at få et acceptabelt billede? Der er masser af ældre software, der max kører i 1024x768, og der er vel nogle ejere af 17" og 19", der stadig bruger den software?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skriver så vil du altid få klemt billedet i midten fordi højde/bredde forholdet ikke passer med 1024x768.

Der er ikke nogen tricks til at få det til at se bedre ud - det eneste der kan være forskel på er hvor skarpt skærmene interpolerer, men det klemte udseende kan du gøre absolut 0 ved.
Af Gunness
Ok, det var trist - men tak for inputtet.