Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af funch
Hej derude!

Arbejder meget med web udvikling og herunder grafik. Har længe været irriteret over min lille 17" acer skod skærm.

Har kigget lidt på forums osv, og har set at det ikke er helt billigt, at få sig en ordentlig skærm til grafisk brug.

Jeg kunne godt tænke mig at køre med 2 skærme, så jeg får større brugerflade at arbejde på.
Er det noget i er modstander af eller skal jeg kaste mig ud i det? Og hvilke skærme skal det da være?

Mvh Funch
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg arbejder selv på to skærme jeg skal aldrig tilbage til at benytte én. Du får utroligt megen frihed med to skærme, såsom at have sekundære programmer, menuer mv. åbne på skærm nr. 2 og køre dit grafikprogram på skærm nr. 1. Det eneste der irriterer mig lidt er, at min digitizer jo mappes på den primære skærm, hvilket gør at de ting man ikke har genveje til, skal være tilgængelige på den primære skærm. At mappe digitizeren på 2 skærme giver ikke noget godt resultat...

Hvad er dit budget og hvad er dine forventninger?
Af funch
Har også selv arbejdet på to skærme, og det er virkelig nice. Aner ikke hvad det er du snakker om ang. digitizer :S :)

Kunne godt tænke mig at ende på en maks 5-6k inkl moms. Hvad angår mine forventninger, så har jeg vel ikke rigtig nogle. Udover at få 2 dejlige skærme som går godt sammen og er omkring 21" +.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du nævnte selv at du arbejdede med grafik - er en digitizer ikke et must? ;)

Har du sat dig ind i hvad de forskellige panelteknologier medfører af fordele og ulemper? De billigste skærme er typisk baseret på Twisted Nematic teknologi, hvilket har nogle umiddelbare ulemper i form af begrænsede betragtningsvinkler (hvilket du vil kunne se hvis du har 2 skærme) og at de ikke viser ægte 24 bit farver. Den nævnte Eizo skærm er af en sådan type og det samme er Dell skærmene.

Hvis du vil holde dig under 5000 kr. så bør du nok kigge på denne 24" model fra England:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5889
den har bedre betragtningsvinkler, men den mekaniske kvalitet er selvfølgelig ikke i klasse med Eizo.

Herfra bliver skærmene desværre bare dyrere og dyrere og typisk så snakker vi om +3500 kr. for en god amatørgrafikerskærm. Der er dog et par enkelte modeller der stikker lidt ud fra mængden, såsom denne LG skærm:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true
eller denne Philips:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

De er baseret på S-IPS teknologien, der godt nok giver dig en lidt at sort farve, men har superbe farveegenskaber og meget høje betragtningsvinkler.
Af funch
Ved hvad du mener med digitizeren nu, fattede bare ikke lige hvorfor den ikke kunne med 2 skærme.

Du har sikkert ikke nået at se mine links til dell, men kunne man ikke gøre sådan? Købe en dyr skærm og en mindre dyr..

Budgettet kunne godt sættes op.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, jeg så godt dine links til Dells skærmene. De er begge af typen TN og vil have samme problem med betragtningsvinklerne som Eizo-skærmen. Hvis du er ligeglad med betragtningsvinklerne, så kan vi godt finde andre alternativer til dig.

Mht. digitizer og 2 skærme, så er arealet på en digitizer jo kun tilpasset til én skærmstørrelse. Hvis du mapper den på 2 skærme, så kører den dobbelt så hurtigt i den horisontale retning ift. den vertikale retning. Det er ikke rart at arbejde med.
Af funch
Kan jeg godt følge dig i.

Synes det er svært det her, hvilke ville du vælge til et budget på 7k og under? 2 stk. Kan godt se betragtningsvinklen skal være god.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville nok overveje at bestille fra England og tage 2 stk. Dell 2007FP skærme:
http://www.pcbuyit.co.uk/dept.asp?dept% ... ell+Offers

Hvis du er vild efter at få en 24" så er 2408WFP også et bud, men der har været lidt problemer med farvetoner på denne model - og med inputlag mellem mus og skærm.
Af funch
Ser udemærket ud, kan se den koster 4k i dk dell shop!! :O

Du må gerne poste alternative så jeg har lidt at kigge på :) Men jeg vil nok kigge videre på den du skrev.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ud over de to S-IPS baserede skærme og den OC Value model jeg gav dig links til tidligere, så har jeg ikke bud på skærme til grafikredigering i dit prisleje.

Jeg kan give dig eksempler på skærme der vil sprænge dit budget, men dem kan du også selv se i vores liste over anbefalede skærme, som du finder i menuen på forsiden.
Af funch
Er det rent faktisk muligt at købe de to fra england på 20" til dk?

Ellers er jeg ude i den der 24", er bare ikke meget for at købe fra udlandet, men man spare en del penge kan jeg se. Ville man nemt kunne sætte den på 24" sammen med den på 20" uden at skærmene passede dårligt med farver osv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal nok kontakte firmaet for at få arrangeret fragt, men fidusen er at Dell er international, så garantien gælder også i DK. Forhør dig hos forhandleren om hvordan du overfører garantien til et andet EU land. Der er flere af vore brugere der har købt Dell skærme igennem pågældende firma.

2408WFP har udvidet gamut og det har 2007FP ikke. Det kræver en kalibrering for at få dem til at ligne hinanden, men de kan ikke blive ens i farverne. De to skærme i min signatur har samme problem (2407WFP er blot en ældre version af samme skærm). Vi har ikke nogen data for hvad indstillingerne på 2408WFP skal være for at farverne står korrekt - det har vi for 2007FP.
Af funch
Det svært, et eller andet sted har jeg nok mest lyst til at købe mig en 2408WFP og så evt holde ved det lige for nu. Så er det vel bare svære om nogle måneder f.eks. at supplere med en ekstra skærm?

Hvor irriterende bliver det hvis farverne ikke passer helt overens?