Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en ACER 24" widescreen 1920x1200 monitor.

Jeg overvejer at købe en bærbar med en 17" widescreen i 1440x900, som så skal kunne bruge min monitor i 1920x1200, når jeg er hjemme.

Mit spørgsmål udspringer måske af, at jeg aldrig har tilsluttet en bærbar til en ekstern monitor, men

a) hvordan skal jeg tilslutte den bærbare til monitoren? Jeg gætter på DVI.
b) Hvordan gør man i softwaren på den bærbare, så den viser 1920x1200 på den eksterne monitor, men 1440x900 på sin egen skærm?
c) Hvad skal jeg kigge efter i specifikationer for bærbare, så jeg ved, om den kan klare 1920x1200 eksternt? Jeg går ikke efter en bærbare, der på sin egen skærm kan klare denne opløsning.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
a) Mange bærbare har ikke DVI udgang. Hvis du helst vil tilslutte med DVI så hold øje med det når du køber computeren.

b) Du tilslutter bare monitoren og under egenskaber for skærmen (højreklik på skrivebordet) vil du nu kunne se den ekstra monitor. Du kan styre opløsningerne for den bærbare og den eksterne skærm seperat.

c) Formelt set kan alle bærbare klare 1920x1200 over den analoge VGA udgang og de SKULLE også kunne klare det over DVI. Hvis du vil være 100% sikker, så skal DVI udgangen være dual-link kompatibel, men jeg er ikke sikker på at det er noget man skilter med på bærbare PCer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tilføjer lige: Selvom DVI er en sjældenhed, så er der faktisk flere nyere bærbare der har HDMI udgang. Denne kan også bruges til at tilslutte en skærm til - du bruger blot en HDMI->DVI adapter.
Af JanSorensen
Tak for det.

Et tillægsspørgsmål.
Hvor stor forskel, om nogen, er der mellem at bruge VGA og DVI/HDMI mellem den bærbare og monitoren?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det svinger meget. Ofte så er de analoge udgange på en bærbars grafikkort ikke super gode. De er ikke helt gearet til at håndtere den båndbredde der kræves for at vise 1920x1200 og du kan sagtens risikere at billedet vil have en meget svag flimren over sig (det ses bedst på ensfarvede flader).

Hvis du har mulighed for det, så er en digital udgang altså klart at foretrække. Jeg har før været ude for at folk har skiftet deres grafikkort i deres stationære PC'ere blot for at få en digital udgang i stedet for en analog pga. denne svage flimren i skærmbilledet.

Du må ikke forveksle denne flimren med at opdateringsfrekvensen er for lav. Det er støj der er kilden og ikke frekvensen.
Af JanSorensen
Tak endnu en gang for svaret.

Jeg vil gå efter en bærbar med HDMI udgang, så jeg kan bruge HDMI->DVI på min monitor (der ikke har HDMI) og HDMI, når jeg kobler til mit tv.

Du har været en stor hjælp, så mange tak.