Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer

Jeg modtog i går mit nye Panasonic TH 37PX80 og er indtil videre ovenud begejstret.

Dog har jeg bemærket, at det synes som om, der er en svag hyletone når tv'et er tændt. Den varierer lidt og forsvinder helt når eksempelvis tekst-tv er på. Den er dog stadig til stede når tv'et mutes.

Virker egentlig ikke som lyd der kommer fra højtalerne men nærmere som, det er selve skærmen, der "siger lidt" lidt. Da dette er min første fladskærm, ved jeg ikke om dette er normalt, eller om jeg skal være bekymret. Kan I hjælpe?

//anti
antidote skrev:Hej med jer

Jeg modtog i går mit nye Panasonic TH 37PX80 og er indtil videre ovenud begejstret.

Dog har jeg bemærket, at det synes som om, der er en svag hyletone når tv'et er tændt. Den varierer lidt og forsvinder helt når eksempelvis tekst-tv er på. Den er dog stadig til stede når tv'et mutes.

Virker egentlig ikke som lyd der kommer fra højtalerne men nærmere som, det er selve skærmen, der "siger lidt" lidt. Da dette er min første fladskærm, ved jeg ikke om dette er normalt, eller om jeg skal være bekymret. Kan I hjælpe?

//anti
Hvor langt væk fra hører du denne lyd ? for min (42PX80) laver også en lyd, men der skal du stikke hovedet helt ned til bagsiden, og fjerner du hovedet 10cm, jamen så kan du ikke høre den igen, men det er altså ikke noget der kan høres der hvor jeg sidder ~2.5 meter fra skærmen
Af antidote
Jeg kan høre den fra sofaen, der vel er placeret 2-2,5m fra skærmen.
Har endnu ikke afgjort om det er nok til at være generende - undrede mig bare over om det er normalt?
Brugeravatar
Af Tech2007
Det er meget normalt. De fleste Plasma skærme har svagt baggrundsstøj pga. blæser. Nogle støjer mindre end andre. Desuden er der mange, som ikke ligger mærke til det overhovedet.
Senest rettet af Tech2007 06 aug 2008, 11:25, rettet i alt 1 gang.
Af antidote
OK, lyder bare ikke som en blæser lyd, men lidt mere hyleagtig - ændrer sig snarere efter hvor lyst eller mørkt billedet er...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mon ikke det er strømforsyningen der udsender tonen. Typisk så kommer hyletoner fra sådanne komponenter.
Brugeravatar
Af Tech2007
Ja, støjen vil ændre sig efter hvor lyst eller mørkt billedet er. Ved hvid (lyst) billede vil den støje mest, og ved mørk billede vil støjen være reduceret.
Af antidote
Tech2007 skrev:Ja, støjen vil ændre sig efter hvor lyst eller mørkt billedet er. Ved hvid (lyst) billede vil den støje mest, og ved mørk billede vil støjen være reduceret.
Passer jo også fint med at den er mest lydløs ved eksempelvis tekst-tv, der giver en meget mørk skærm.

Lyder altså på jer, som om det er ganske normalt? - om ikke andet så for skærme i denne prisklasse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er hyppigt forekommende, men dermed ikke sagt at ALLE skærme har det. Du kan evt. høre om Panasonic betragter det som en fejl (givet at skærmen ikke er parallelimporteret).
Af pastanak
Min opfattelse er at stor set de fleste fladskærms tv i størrelse 40-42 støjer på den ene eller anden måde ved ikke om det kun er full hd skræme. Jeg har haft en LE40A656 hjemme som udsendte en blæser støj som lød lidt pive agtig. Jeg byttet skærmen til en 42PZ85 som har en del blæser på bagside dette støjer også men er langt mere behaglig støj som let bliver maskede af tv lyd hvis man skruer lidt op. Dette er ikke et problem for alle da mange af mine kammerater har lignede skærme uden det generer dem. Så har nok lidt sarte ører. Problemet ligger bare i at man ikke kan lytte sig til dette i butikken og opdager først dette blæser støj når man sidder derhjemme hvor der ikke er noget støj.