Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Basco
Hej

Jeg vil gerne have noget hjælp til, at finde et nyt fjernsyn til den nye lejlighed.
Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på markedet, men må indrømme jeg ikke forstår så meget, og er bange for, at en eller anden sælger får mig overtalt til et dårligt køb.

Derfor henvender jeg mig her fordi jeg har fået, at vide at dette er det bedste sted at henvende sig, så jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg skal bruge et fjernsyn indenfor disse rammer:

37-42 Tommer
Sort
Skal gerne kunne tage imod Yousee kort, så det ikke er nødvendigt med extern box.
Gerne 1080p men bestemt ikke et krav.
Pris: 12.000kr. (Er måske villig til at smide 15.000 men så vil jeg meget gerne vide hvad jeg får for de extra 3000kr.

Håber i kan hjælpe mig, og på forhånd tak for hjælpen.
Senest rettet af Basco 03 aug 2008, 22:21, rettet i alt 1 gang.
Af cannavaro
Du kunne evt tage et kig på Sony's W4000 Model i 40 tommer, som kan købes for omkring de 12.000 Kr. Kan købes billigere på nettet af flere forhandlere (Se evt. Hifi-Priser), men som parallelimporter skærmen fra f.eks. Tyskland, og så er jeg ikke helt sikker på, om kompatibiliteten fra f.eks. den indbyggede DVB-C tuner fungerer 100% korrekt.. Her er der sikkert andre som kan komme med bedre input og viden..

Den Har både MPEG2 samt MPEG4, hvilket betyder, at Tv'ets indbyggede tuner også kan modtage Yousee's High Defintion Kanaler, hvis du altså har abonnement på dem.. Ud over det er den Full HD, som du også efterlyste, samt et rigtig godt billede.

Mange af Samsung's modeller har også indbygget DVB-C tuner, men kun med MPEG2 understøttelse, heriblandt topmodellen Serie-6. Hvis du venter lidt, kommer der en 7-Serie fra Samsung, som måske understøtter MPEG4.

Men ummidelbart vil jeg stærkt anbefale dig Panasonic's Nye PZ80-modeller, som slår Både Samsungen og Sony'en, når det kommer til billedkvalitet, men den har ikke DVB-C tuner indbygget i, men her må du vægte om du ønsker at gå på kompromis med billedkvaliteten (dermed ikke sagt at Sony og Samsung ikke laver gode skærme, for kvaliteten er rigtig god), fremfor diverse tunere indbygget i tv'et..

Hvis du kan gå med til at have Yousee-boksen, kan jeg også anbefale dig Pioneer's 42" tommer skærme, som er faldet kraftig i pris, og som skulle være det bedste på markedet, omend de snart kommer med ny modeller, som dog sikkert bliver dyrere end dit budget.
Af dkawa
Pz80/85 som cannavaro nævner er et full HD plasma, men i 42" kan du alligevel ikke se meget forskel på full hd og hd-ready.

Kig i stedet efter Panasonics TH42PX80 som på trods af opløsningen fint modtager 1080p via HDMI som så "bare" bliver nedscaleret til 720p. ( Spørg Yakken om han hellere vil se film OPSKALERET til 1080p end NEDSCALERET til 720p) :)

PX80 ER et rigtigt godt fjernsyn, dog har JEG oplevet at fjernsynet flimrer. Det er åbenbart ikke alle der kan se det...

Dette apparat kan erhverves for ca 7900,- og så kan du bruge resten på en BD afspiller el en PS3 og stadig have penge til overs. samt have et af de bedste TV på markedet.

Panas fjernsyn ER det tv du skal købe i 10.000krs klassen (søg lidt på forumet vdr. px80), hvis billedkvalitet og naturtro gengivelse er noget i går op i.

Alternativt hvis du kan finde et pioneer 428 XA/XD, er dette TV'et som bruges som reference TV af mange site (this included) og er kendt som et markedes PT. BEDSTE fladsærme. ( IKKE at forveklse med 4280xa/xd) da dette IKKE er det samme fjernsyn. Burde ligge omkring de 14K.
--

Er du mere til SKARPE billeder og kan leve med et lidt dårligere sort niveau + mere kunstige "knald" farver til gengæld med en DVB-C tuner + MPEG 4+2 dekoder er det et sony KDL 40 W4000 du skal gå efter.
Af Basco
Hvis jeg nu vælger det Pioneer du nævner
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... egeord=428
Hvor meget får jeg så for de extra penge?
Fjernsynet skal ikke skiftes i den nærmeste fremtid, så ville i hellere anbefale mig at købe sådan et Pioneer, eller skal jeg spare pengene og købe det Panasonic?

Eller et helt tredje?
Af dkawa
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27124

En meget god beskrivelse :D

---

Personligt kan jeg IKKE bruge hverken PANA eller PIO derhjemme :( :( :( :( :( da jeg har to KÆMPE vinduer samt en stor ( og jeg mener STOR) lampe stående direkte modsat TV'et så reflektioner i en plasma skærm er helt vildt!

Derfor jagter jeg et KDL 40-E4000, men nok om det!

---

Kort fortalt så får du et mere narturtro billede samt en sindsyg dyb sort i et 428xd, dog ikke helt som i 508, ved ik hvorfor egentlig..

Hvis du bor tæt på en tapeConnection kan du med fordel få sat px/pz80 op mod pioneeren og sony'en så du kan se forskellene.

Om det er de ekstra penge værd kommer helt an på hvor pedant du er med farver og dybder samt naturlige farver.

Ellers vil jer lade Yakken eller OTTO fra AV precision ( recordere.dk) svare på dette) :D

Getmore skal du nok holde dig fra jf. : http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_ ... 445076.ece

Prøv at ringe og høre om de RENT faktisk har 428xd skærmene på lager, da denne model ikke produceres mere og efterspørges MEGET .

Bonusinfo:
Pioneer kommer med nye modeller <<KRP et eller andet >> læs på forsiden, hvorfor 428xd burde falde lidt i pris :D
I fremtiden bliver pio's paneler leveret af panasonic for plasmas vedkommende, og sharp paneler for pioneers LCD som det er nu.
Af dkawa
Basco skrev: Fjernsynet skal ikke skiftes i den nærmeste fremtid, så ville i hellere anbefale mig at købe sådan et Pioneer, eller skal jeg spare pengene og købe det Panasonic?

Eller et helt tredje?
Du skal købe efter hvad der er dit behov nu og her! Ingen ved hvordan signalerne er om 3-4 år.

Om du vil have en extern box som måske kan opdateres måske ikke er op til dig.

Ud fra et billedmæssigt skøn vil jeg anbefale dig 428xd, da der pt ikke er noget fjernsyn der kommer op på dette.

Dog kunne det være "frækt" at købe et px80 til 7K og bruge 2K på at få det kalibreret. Så skulle du gerne have et KONON tv her og nu.

Du må love mig at hvis du invisterer i et pio må og skal du have det ISF kalibreret. For out-of-the-box vil du blive skuffet.

kontroller PX80'erens farver ved at skifte mode til [movie] der er rigtig gode fra start af.

Sony's skal du sætte på warm2 og Movie

Cheers herfra...