Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Har lige investeret i en px80. Jeg har læst lidt omkring burn-in og kan forstå, at man ikke skal være hysterisk, bare man tager visse forholdsregler. Jeg har ikke nogen af de dvd´er man kan bruge i starten, men jeg lader den køre lidt med sne på ind imellem her i starten.

Er der bjælker zoomer jeg ind.

Angående logoer som der advares mod er jeg lidt i tvivl, om man her i starten godt kan tillade sig at se en hel film på fx tv2 med deres logo stående oppe i hjørnet, uden at der sker noget (dvs i ca to timer) ??.

Og generelt, er det kun her de første ca 200 timer, man skal tage forbehold, således at man kan bruge tv´et helt normalt derefter og have logoer eller bjælker stående flere timer uden risici ?
Af Grazul
Nu er jeg ikke ekspert.
Men så vidt jeg har forstået burde det at se en film ikke være nogen stor risiko.
Hvis det er kan du jo lige tænde teksttv i et sekund eller 2 ind imellem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De 200 timer er vejledende - risikoen forsvinder jo ikke fra den ene time til den anden, men derimod gradvist.

Alt hvad der får lov at stå på samme sted i længere tid er en risiko, men du kan jo bare tjekke hvordan det udarter sig løbende. Dvs. skifte til en anden kanal og se om logoet har efterladt retention.

Vi har en guide her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Af dd
Ok. Sad og så en film på dvd her til aften. Desværre var der bjælker foroven og forneden, så jeg måtte zoome meget ind for at få bjælkerne væk. Derfor var billedet ikke helt skarpt, og teksterne var også zoomet væk. Hvornår vil man kunne sidde og se en film med bjælker uden risici ?

Lidt surt at se en flot film, når billedet ikke er i top og at teksterne ikke kan ses :((
Af kaufuss
Som jeg har forstået er Burn in ikke et større problem end med CRT skærme. Hvem har sidst tænkt på sorte bjælker på en CRT skræm, eller logo for den sags skyld?
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan kun anbefale dig at afprøve skærmen for retention. Du kan ikke give din skærm permanent fastbrændte billeder på så kort tid som en enkelt film varer, så du kan jo køre halvdelen af filmen og skifte over på en lys baggrund og se hvor meget retention der er kommet og hvor lang tid det tager før det forsvinder.

Jeg har lavet en screensaver du kan benytte til at fjerne retention på skærmen - den ligger i det link jeg smed før.
Af dd
Ok, men der kommer vel et tidspunkt, hvor man helt uden risiko kan sidde og se film med bjælker osv. uden at skulle tænke på at fjerne retention osv. Med andre ord se fjernsyn, som man altid har gjort inklusiv bjælker, logoer osv. uden bekymring og uden at skulle zoome ind og tage en masse forbehold.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo og du vil med stor sandsynlighed slet ikke komme i den situation at du behøver at køre vores screensaver. Mit forslag var bare at tjekke det selv, så du kunne se hvor meget (eller hvor lidt) retention der reelt var efter at du havde set en film.
Brugeravatar
Af Tech2007
Når man fx ser en Blu-ray film, så er der de vel kendte sorte rammer foroven og forneden, hvilket da altid vil give burn-in?
Af kasper_j
Tech2007 skrev:Når man fx ser en Blu-ray film, så er der de vel kendte sorte rammer foroven og forneden, hvilket da altid vil give burn-in?
Ja hvis du lader dem stå et døgns tid eller 2 vil de (måske) altid give burnin - ser du blot filmen kan de give retention, som i givet fald er væk igen efter 5-10 minutters tv.