Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Har pt analogt kabel-tv gennem Yousee og overvejer at købe et Tv med dvb-c tuner, så jeg kan få digitalt format.

Vil jeg i den forbindelse skulle købe nyt kabel fra antennestikket til tv´et ?

Grunden til jeg spørger er, at jeg var forbi Sony Center, og der sagde ekspedienten, at når nu tuneren sad i tv´et og ikke fx i en boks, så var det meget vigtigt med kabelkvaliteten.

Han sagde også, at han ville anbefale, at jeg købte CA-modulet hos ham, da han havde det nyeste, og hvis jeg fx købte det gennem Yousee eller et andet sted kunne jeg risikere billedudfald, da de ikke havde de nyeste opdaterede modeller. Hvor meget af det er sandt og hvor meget er sælgersnak ???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er naturligvis altid smart at have den sidste nye revision af CA modulet. Er prisen den samme hos Yousee og hos Sony-forhandleren?

Mht. kablet, så er det også en god idé at have et ordenligt antennekabel, men det er det nu altså altid. Men det er ikke noget du behøver at rende ud og købe som det første - vent og se hvordan det ser ud når du har TVet.

Når signalet er digitalt, så kan du se hvor mange pakker der går tabt og et dårligt signal vil ikke være det samme på digitalt TV som på analogt. Når det digitale signal falder ud, så får du meget tydelige artefakter i billedet, som du nok også har set det fra tid til anden på Yousee's kanaler, når der går kludder i kompressionen i Yousee's ende af kablet. Hvis signalet ikke fejler noget, så vinder du ikke noget ved at købe et dyrere kabel.
Af dd
"Når signalet er digitalt, så kan du se hvor mange pakker der går tabt og et dårligt signal vil ikke være det samme på digitalt TV som på analogt."

Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det helt. Hvad mener du med "pakker der går tabt" ?. Og kan jeg forvente flere udfald med digitalt signal end med mit nuværende analoge(som der stort set aldrig er udfald på) ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Digitale signaler sendes som datapakker, hvor du har brug for en given procentdel for at signalet ikke giver dig udfald. Typisk vil man have mulighed for at se hvor stor en procentdel af pakkerne der går tabt.

Der er meget stor forskel på hvordan "udfald" vil opleves på analoge og digitale signaler. På et analogt signal, så vil du typisk blot få noget sne eller lignende, men på et digitalt signal vil pakketab medføre at visse dele af billedet slet ikke kan gentegnes, hvilket giver dig MEGET markante fejl i billedet. Hvor mange pakker der tabes afhænger af signalet - som jeg siger, så vent og se hvor galt det står til når du får dit TV. Du kan sagtens risikere at der slet ikke går noget tabt og så er det surt at have givet 400 kr. for et dyrt kabel, som essentielt ikke var nødvendigt.

Umiddelbart tror jeg ikke du behøver bekymre dig.
Af dd
Ok. Mange tak for svaret.