Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mogensen
Hej, jeg er blevet sendt ud på mission af kæresten for at finde en fladskærm til hende. Har ikke supergodt styr på så mange af de tekniske ting og sager ved netop fladskærme, så derfor prøver jeg at forhøre mig herinde...

Hovedreglen er at den skal være mellem 37-42" samt prisniveau på 7-8000kr. Billedkvalitet vægtes højere end størrelse så hellere et bedre 37" end en grundmodel på 42"... Med hensyn til design så har simplicitet stor betydning.
Det skal være et af de mere anerkendte mærker (Panasonic, Samsung, Philips osv... ikke Funai og Prosonic).

Først og fremmest har jeg gjort mig tanker om det skal være LCD eller PDP, og det vinder mest til LCD's fordel efter at have læst en tråd om samme herfra. Udover mindre strømforbrug, marginalt længere levetid og mindre "skrøbeligt", så læste jeg at LCD måske var bedre til lyse rum - dvs. lyse vægge+loft+møbler og sollys fra siden den sidste halvdel af dagen. Sollyset rammer ikke fladskærmen, men der menes at lyset mest kastes fra siden.

Blev dog igen lidt i tvivl mht. LCD/PDP da vi besøgte El-Giganten forleden. Vi stod længe og glanede ved Panasonic TH42PX80E - både pga prisen på 7999,- og det enkle lækre design... Billedet så supergodt ud, men man skal selvfølgelig ikke stå og vurdere det på den Panasonic reklame DVD der blev afspillet... Skærmen har dog fået en fin anmeldelse herinde den 12. juni 08... Kan bare ikke lige beslutte mig for om jeg skal glemme alt om plasma eller hvad?

I samme forretning (El-Giganten) snakkede vi lidt med en sælger, og han foreslog LG 37LF66 til omkring 9.000,-
Er bestemt ikke uimponeret over denne skærm, man får vidst ok meget for pengene og LG er vel også ved at være oppe i haserne på førergruppen med Samsung, Panasonic osv... Kan denne LG LCD overhovedet sammenlignes med ovennævnte fra Panasonic?

Er meget åben for (gode) bud, men det giver vidst sig selv :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forstår ikke hvor alle disse kommentarer med "glemme alt om plasma" kommer fra? Hvilke af vores artikler giver dig det indtryk at det kun er LCD der dur?

Tingene kan siges ret simpelt: Til 8000 kr. kan du ikke få en skærm med bedre billedkvalitet end Panasonic PX80. Om du vælger 37" eller 42" er ligegyldigt. Skærmen har fået vores topanbefaling, som gives ret sjældent (det står også i anmeldelsen).

Ja, plasma har reflektioner i dagslys, men det har CRT TV jo også. PX80 er coated med en film der skulle mindske gener fra reflektioner - kig i trådene omkring PX80 for at finde erfaringer med lysindfald og reflektioner på TVet.

Vælger du et LCD TV udelukkende for at slippe for reflektioner, så vil du til gengæld få et dårligere billede. Du kan ikke få et LCD TV der kan levere samme kvalitet som PX80 til 8000 kr. (eller 10.000 kr. for den sags skyld).
Af Mogensen
Via google søgte jeg "LCD vs. plasma" og derigennem fandt jeg en længere tråd i dette forum.

Mener selv klart at plasma burde give et "varmere" og bedre billed så det er ikke derfor det måske ikke duede? Tråden kørte lidt på at LCD havde lavere strømforbrug, lidt længere levetid, mindre skrøbelig (hvis uheldet var ude og en klovn synes det ikke skulle holdes lodret... hehe), at der kunne skiftes backlit og andre "småting".
Men forskellen i strømforbrug og levetid er vel efterhånden også ved at være udjævnet så meget for LCD og PDP så det ikke helt kan tælle?

Den ting jeg personligt er mest bange for med plasma er det med at billedet kan fryse mere eller mindre fast - skal Jack Sparrow bruge timer eller dage for at kunne fryse fast på en moderne plasma som Panasonic PX80?
Har også hørt et rygte om at der hurtigt kan komme en lille klat oppe i hjørnet fra tv-stationernes logo?

Hvor meget jeg skal ligge i disse ting ved jeg ikke helt, men PX80 virker jo godt nok som lidt af et slagtilbud!!!

Glemte forresten lige at nævne at der stadig blot spilles PS2 og da kæresten har en skov af DVD'er går der ihvertfald i noget tid før BlueRay bliver en almindelig del af husstanden... Full HD er derfor ikke noget must.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør læse vores købsguide. Mange af dine spørgsmål er besvaret deri:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

Dernæst bør du læse vores artikel om burn-in (det hedder ikke fastfrysning ;) ):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Sidstnævnte artikel kan godt virke lidt skræmmende, men hvis du gjorde som jeg bad dig om før, så har du allerede nu læst de andre tråde omkring PX80 (gætter jeg forkert hvis jeg antager at du IKKE læste dem?), så har du fundet ud af at der ikke er nogen af alle vore brugere der har oplevet burn-in på TVet - heller ikke selvom de er faldet i søvn foran det med samme billede på i adskillige timer i træk.
Af janbau
Jeg skal også ud at have en fladskærm og er da også varm på en PX 80 men har dog også set på en Lg Plasma 42PG6000 som er noget af det sidste nye fra Lg .

Pris ca 7900 kr
http://nordic.lge.com/dk/prodmodeldetai ... el=NOTHING#
Et link fra Hdtvtest som også har testet skærmen
http://www.hdtvtest.co.uk/LG-42PG6000/

Fås også som LSD i samme design de er dog noget dyere og jeg har læst en del anmedelser af begge serier og de får generalt høje karekterer .

Især er LSD udgaverne gode til at tilslutte pc og især er deres evne til at vise spil super godt .

Og så ser de da flotte ud synes jeg .

Link til test af LG Scarlet 42LG6000 LSD
http://www.digitalversus.com/article-364-3476-35.html

Her er Px 80 også med og får super karekter .

Har brugt lidt mere tid og fundet et par test mere og her er Px 80 jo nok lidt bedre end LG Plasma 42PG6000 men den får bestemt gode karekterer .
http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/plasma/LG_42PG6000.htm

Hvis det der imod er et LSD med Fuld Hd er LG 37LG6000 8100 kr og 42LG6000 ca 10400 kr Men disse tv fra LG er ikke dårlige valg ,
http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/lcd/LG_37LG6000.htm

I ca samme prisleje findes Samsung LE-37A656 A1F ca 8700 kr
Samsung LE-40A656 A1F ca 10500 kr

Men det er svært at beslutte sig for hvad man skal bruge sine 7000 9000 kr for . Jeg har ventet ca et år på at købe et efterhånden da jeg syntes at biledet var for dårligt i forhold til et godt CRT . Men nu skal det være .

Skal lige tilføjes at jeg har signal fra Parabol Viasat+ Strong ikke HDMI men Scart tilslutning . Men vil have tilsluttet Pc via HDMI og af den vej vise Bluray film .
Senest rettet af janbau 27 jul 2008, 04:22, rettet i alt 4 gange.
Af teamet
Jeg tror kiloprisen for lsd er lidt højere ;-)

Der kommer vist snart et review af lg'en her på sitet - måske værd at vente på?
Af Mogensen
yakken:
Ups undskyld - den artikel om burn-in fik jeg ikke spottet... Må nok sige at jeg er blevet noget lun på Panasonic PX80. Var det jo også lidt i forvejen men var jo "skræmt" bort fra plasma lidt uden grund.

janbau:
Ja det LG ser ikke værst ud... men tvivler selv på at billedet kan være bedre end PX80'eren. Her er det udelukkende billedet samt designet der tæller. Højtalere, tilslutninger, og ekstra funktioner ud over det sædvanlige er helt uden betydning da fladskærmen blot sættes til en NAD L53 + PS2.

teamet:
Hmm ja du har ret... personligt ville jeg også undlade at skulle forklare kæresten hvorfor hun skulle spendere 8000,- på lsd :-D

AAAARRRGGGHH hvad skete der lige der?
Nu er prisen på Panasonic TH42PX80E pludselig 11.999,- på El-Gigantens hjemmeside??? For få dage siden stod jeg med kæresten i butikken og der stod det til 8000,-... skrev endda modelnummeret ned fordi det så interessant ud og det passer med TH42PX80E. Forleden var det også på deres hjemmeside til samme pris.
Ja ok kunne heller ikke forstå at det var så billigt men det er da en brøler af dimensioner hvis det pludselig er sat op med så mange tudser?

Hvad mon det "E" i modelnavnet står for?... Der står heller ikke noget "E" bagpå modelnavnet på Panasonics egen hjemmeside... TH-42PX80
Af Mogensen
Har søgt lidt i forum, men der kom bare så meget frem da jeg søgte på "standby" at det må være nemmere lige at spørge hurtigt her...

Både jeg og "fruen" har jo i længere tid slukket på powerknappen og "kvalt" det almindelige tv (CRT), så det ikke stod på standby om natten eller hvis man fx. var væk i et par dage.

Hvordan ville en fladskærm have det med ikke at stå på standby f.eks. natten over? Man har jo altid sagt at det forringede tv'ets levetid hvis man ikke lod det stå på standby... hænger det stadig sådan samme med de flade (LCD/PDP)?
Eller måske bruger fladskærmen så forsvindende lidt strøm i standby mode (i forhold til CRT) så det er et komplet ligegyldigt spørgsmål? :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke noget i vejen for at slukke på kontakten hvis du vil spare et par kroner eller fem. De målinger der har været af TVets standby-forbrug har været opgjort til ca. 0.7 W.

Hvis du leder efter sådanne tal på nettet, så vil du opdage at mange måler noget i stil med 20 W vha. billige effektmålere, men det må du ikke lade dig skræmme af - det er fejl i måleudstyret og ikke et udtryk for skyhøje standbyforbrug.