Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jeg har kigget lidt rundt her inde for at se om der var noget info jeg kunne suge til mig angående mit næste skærm inkøb.

jeg har kigget lidt på hvad jeg skal vælge og håber en eller flere vil komme med en kommentar ang. mit valg osv.

jeg ved ikke så meget om det men ud fra hvad jeg kan læse mig til her på forummet er det vidst panel typen: S-IPS. jeg skal kigge efter.

jeg har sat mig for det skal være en 4:3 skærm (læs= ikke widescreen), og havde en ide om at 1600*1200 ville være passende.

jeg har mulighed for både VGA og DVI, så jeg vil mene jeg skal have en med det bedste af dem som må være DVI. men gerne med både VGA OG DVI da jeg laver en del ældre computer engang i mellem. (2 indgange øger også muligheden for multitasting som jeg gør meget i..)

jeg skal bruge skærmen primært til windows, lave hjemmesider/php/mysql, surfe på nettet, spil som WOW og age of conan og lignende. spiller ikke FPS spil.. og ikke mindst til at lave andre computer med som jeg gør en del i (så det er næsten nødvendigt med 2 ingange hvor nr2 skal være vga og nr1 skal være dvi).

ud fra mit valg af skærm opløsning gætter jeg på det er 20"-22" skærme der falder i min mål gruppe.

jeg har en ide om priser på mellem 2.500-3.000kr, men er åben for alle muligheder så hvis den bliver dyre er der jo ikke npget at gøre ved det.

jeg kunne godt tænke mig en skærm der har højde justering, tror det vil være meget rart at have.
der ud over har jeg set nogle flotte samsung og dell skærme, men der er såååh mange at jeg ikke kan finde rundt i dem, men jeg er åben for alle muligheder.

lige en opsumering af mine ideer:

størrelse = 20"-22"
min opløsning = 1600*1200
optimal panel valg (??) = S-IPS
stik indgange = DVI og VGA
priser mellem ca. = 2.500-3.000 kr (eller mere hvis det nødvendigt?)

jeg havde ellers kigget lidt på tråden om "OcUK Value L2442W" men den er jo i opløsningen 1920*1200, ved ikke om det lige er vildt nok for mig, jeg skal jo ikke se film på den, men prisen er jo meget rimelig tror jeg.

håber på der er en eller flere der vil komme med et input eller forslag til valg af skærm/panel.

ps. min nuværende skærm, er en pris billig, ældre 17" 1280*1024 fladskærm fra LG der hedder "LG Flatron L1715S".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er nærmest ingen 1600x1200 skærme på markedet længere. Alt er efterhånden widescreen. Dell har deres 2007FP som kan købes fra pcbuyit.co.uk til en OK pris og Samsung har deres 214T, som dog er lidt dyr i sammenligning. S-IPS paneler får du dog ret svært ved at finde. De to nænvte skærme har S-PVA paneler.

Link til 2007FP:
http://www.pcbuyit.co.uk/product.asp?de ... =6&sku=192
Der kommer godt 400 kr. i fragt oveni. Det er dog stadig billigere end Dell.dk hvor de vil have 4000 kr. for den. Der er en test af 2007FP i vores testsektion - jeg kan varmt anbefale den.
Af Allan_84
yakken skrev:Der er nærmest ingen 1600x1200 skærme på markedet længere. Alt er efterhånden widescreen.
okay, men grunden til jeg ikke synes om "normale/billige" widescreen skærme er at de er for små i højden, vil jo gerne op på *1200, men er det så i virkeligheden en 1920*1200 skærm som den "OcUK Value L2442W" jeg bør kigge efter eller hva? eller er der andre der har gode inputs/forslag?
yakken skrev:Der er nærmest ingen 1600x1200 skærme på markedet længere. Dell har deres 2007FP og Samsung har deres 214T. De to nævnte skærme har S-PVA paneler.
skal lige kigge på hva det er for et panel, kan ikke lige huske hva det er for noget.

og tak yakken for dit yderst hurtige svar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-PVA er "den anden" type grafikere brugere. Alle Eizo's skærme er eksempelvis også med S-PVA. Deres kvaliteter er en dyb sort gengivelse og høje betragtningsvinkler. Ulempen er at de har et dyk i dynamikområdet når man sidder lige foran skærmen. Læs vores anmeldelse af 2007FP skærmen for mere info.
Af blaatand
Så vidt jeg kan se er der da mindst 2 af Eizo´s skærme der har TN panel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fair nok, jeg præciserer det:
Eizo's skærme rettet imod grafikere ;)

Det oprindelige indlæg handlede om S-IPS baserede skærme, pga. de kvaliteter disse paneler indeholdt og jeg brugte blot Eizo som indikator for at S-PVA også var ret anerkendt som "gode" paneler.
Af blaatand
ok,det var nu heller ikke for at være en flueknipper :p
Af BrunoB
blaatand skrev:ok,det var nu heller ikke for at være en flueknipper :p
Det hedder altså flueknepper. Nåh !:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der må være tale om en relancering? Jeg troede at S-IPS udgaven af den skærm var udgået for længst?
Af DeltaFox_47
Hvis man skal tro på LG selv, så skulle det stadig være en S-IPS
http://www.lge.com/products/model/detail/l2000cp.jhtml
Der står ihvertfald S-IPS under Technical Info, Features og Specifications
Så hvis det ikke er S-IPS, så må det da være falsk reklame,
og selvom producenterne prøver at stille sig i et bedre lys, ville de da ikke lyve så direkte?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var ikke for at stille spørgsmålstegn med om skærmen var ægte eller ej - jeg troede blot at den var udgået for længst.
Af DeltaFox_47
Troede jeg heller ikke.
Jegsyntes også det virkede lidt utroligt at de stadig laver skærme med de specifikationer,
i TN panelernes "storheds tid" O_O
Men håbe da så at det er til gavn jeg fik gravet den frem fra obskuritet?