Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af petermm
Hej FlatPanels Forum

Har lige købt en IBM/Lenovo ThinkPad Z60t 2,0 GHz med Intel GMA 900 grafik der låner op til 128 MB RAM.

Når jeg slutter den til min 20â€
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Velkommen til forummet Peter.

Først vil jeg gerne lige spørge dig om, hvilken opløsning du kører fra din Lenovo bærbare?
Og bruger du samme kabel, som du almindeligvis gør brug af? Er det det, som fulgte med til skærmen?
Af petermm
Rasmus - tak for din interesse for mit problem.

Lenovoen kører kun 1280 x 768 på en 14" widescreen.
Jeg bruger et VGA kabel der fulgte med DELL skærmen. På skærmens DVI stik er koblet min stationære så jeg kan skifte , men så jeg desværre også se den meget store forskel i kvalitet.
Min frygt er naturligvis at et Intel GMA 900 bare ikke er stærkt nok til at give en ordentlig kvalitet i 1680 x 1050. Bogstaver er uldne og specielt bogstaver i bold flyder ud i kanterne.
Jeg har kun 512 MB RAM lige nu. Vil opgradere til 1.536 MB når jeg er sikker på at jeg vil beholde maskinen. Vil det have indflydelse da der jo nok ikke er 128 MB til rådighed for grafikkortet lige nu.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tænkte mere på, hvilken opløsning du sender fra din bærbare til Dell skærmen =)

Umiddelbart kunne det godt lyde som om, at D-SUB udgangen på grafikkortet i din bærbare ikke er af den bedste kvalitet. Det kunne muligvis hjælpe med et bedre kabel, men jeg vil ikke garantere det, for hvis det allerede starter ved grafikkortets udgang er der ikke så meget at gøre.

Prøv dog, at undersøg indstillingerne for Dell skærmen. Prøv eventuelt at tryk på autoadjustment flere gange efter hinanden. Prøv også at finde clock og fase i OSD for Dell skærmen. Skriv værdierne ned og prøv så at reguler dem manuelt, hvis autoadjustment ikke giver et godt resultat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
og det vil ikke hjælpe at opgradere RAM-mængden. Grafikhukommelsen har udelukkende indflydelse på 3D applikationer, når vi snakker mere end 128 MB. Du kan ikke udnytte dem i 2D.

Hvis du er villig til at skifte rundt på stikkene hver gang du skifter computer, så kan man få en portreplikator til IBM/Lenovo hvori der er DVI udgang. Den er dog ikke gratis, så du skal nok af med mindst 1K for den og jeg er ikke sikker på om den gamle Port Replicator II virker med en Lenovo model.
Af petermm
Undskyld at jeg lod tråden dø et par uger!
Hvis jeg laver auto adjust et par gange på skærmen kommer det til at stå meget bedre.
Skærmen taber dog sin justering, så jeg skal ret ofte kører auto adjust.
Jeg har bestilt en til DELL 2005FWP til min anden kontoradresse. Den kommer idag, så det bliver spændende at se om den holder bedre på justeringen.
Tak for jeres svar.