Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Hej, jeg har lige et par opklarende spørgsmål i min søgen efter nyt tv:

- Vi har kabel-tv(you see) herhjemme, så jeg går selvfølgelig efter et tv med indbygget dvb-c tuner. Jeg har hørt, at nogle få landsdækkende kanaler allerede sender i digitalt format (DR, TV2). Vil disse så blive vist i digitalt format med det samme ved et køb, eller skal jeg købe en digitalt pakke hos You See (og et CA-modul)?. Eller er det kun, hvis man vil have flere kanaler i digitalt format, at dette er nødvendigt ?

- Vil der ved et køb af en ny fladskærm være alle de ledninger osv, man har brug for, eller er der noget, der skal købes ved siden af, som jeg skal være opmærksom på ?
Brugeravatar
Af Andromedia
Hvis jeg var dig ville jeg se bort fra kravet om indbygget dvb-c tuner. Ellers begrænser du udvalget rigtig meget. Det kræver så selvfølgelig en ekstern box istedet, men tilgengæld kan du vælge en skærm hvor det er billedkvalitet som er i fokus og ikke features.

Med en universal fjernbetjening er du fri for at have en remote til TV og en til boks.
Af Rocco
Hej dd,

Beklager hvis jeg hi-jacker din tråd, men jeg synes mit spørgsmål i hvert fald delvist ligger op ad dit. Jeg er ret forvirret omkring digitalt tv fra Yousee.

Jeg er selv interesseret i at købe en digital tv-pakke (og HD-pakken) fra Yousee. Jeg har købt et PX80 og køber senere et LX5090 (til stuen). Sådan som jeg læser det, så kan PX80'eren "kun" tage digitalt TV og ikke HD tv, mens LX5090'eren kan begge dele?

Jeg skal derfor have en HD boks fra Yousee (inkluderer den også digital tv, så jeg kan nøjes med denne ene boks til LX5090'eren?). Sikrer denne (HD-)boks, at jeg kører mpeg-4?

De to tv står i hvert sit rum. Hvad er den praktiske løsning? Skal jeg have én boks og trække ledning (ikke godt) eller skal jeg have to bokse fra Yousee - og kan man i givet fald få dem begge under samme abonnement, men mod et mindre fee for boks nr. 2?

Som sagt: Forvirringen er total :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har fået rodet lidt rundt i tingene. Hverken PX80 eller LX5090 er udstyret til at modtage HD kanaler fra Yousee. Dér hvor forskellen ligger er at LX5090 har en opløsning der svarer til fuld HD, hvor PX80 kun har alm. HD.

HD boksen fra Yousee sørger for modtagelse af såvel digitale SD kanaler, samt HD kanaler kodet i MPEG4 og via HDMI sendes dette signal videre til dit TV. Da det foregår via HDMI, så behøver dit TV såmen slet ikke have nogen tuner for at kunne vise signalet og derfor er det kun vigtigt hvilken slags signaler TVet kan modtage over HDMI. Både LX5090 og PX80 kan modtage 1080p24 via HDMI og begge TV kan afspille 1080p24 signaler ved den korrekte opdateringsfrekvens. LX5090 kan derudover vise fuld HD opløsningen, hvor PX80 må nedskalere signalet til at passe til de punkter skærmen nu end har.

Du får ikke HD fra Yousee UDEN at få digitalt TV. HD kan kun sendes digitalt. HD kanalerne er tilkøbskanaler, som du skal betale for seperat. Ligeledes skal der betales et gebyr for det dekoderkort som der sættes i Yousee-boksen, ligesom du måske kender det fra sattelitabonnementer. Det kan du læse om på Yousee's hjemmeside.

Du skal dog have 2 bokse for at se Yousee digital TV på de to TV hver for sig. Om der kan opnås rabat på boks og abonnement nr. 2 må du kontakte Yousee for at finde ud af.
Senest rettet af Torben Rasmussen 22 jul 2008, 17:21, rettet i alt 1 gang.
Af Rocco
yakken skrev:Du har fået rodet lidt rundt i tingene. Hverken PX80 eller LX5090 er udstyret til at modtage HD kanaler fra Yousee. Dér hvor forskellen ligger er at LX5090 har en opløsning der svarer til fuld HD, hvor PX80 kun har alm. HD.

HD boksen fra Yousee sørger for modtagelse af såvel digitale SD kanaler, samt HD kanaler kodet i MPEG4 og via HDMI sendes dette signal videre til dit TV. Da det foregår via HDMI, så behøver dit TV såmen slet ikke have nogen tuner for at kunne vise signalet og derfor er det kun vigtigt hvilken slags signaler TVet kan modtage over HDMI. Både LX5090 og PX80 kan modtage 1080p24 via HDMI og begge TV kan afspille 1080p24 signaler ved den korrekte opdateringsfrekvens. LX5090 kan derudover vise fuld HD opløsningen, hvor PX80 må nedskalere signalet til at passe til de punkter skærmen nu end har.

Du skal dog have 2 bokse for at se Yousee digital TV på de to TV hver for sig. Om der kan opnås rabat på boks og abonnement nr. 2 må du kontakte Yousee for at finde ud af.
Yak, du er sgu en knag - tak for et meget overskueligt svar!
Af dd
Fint nok, MEN jeg har stadig ikke fået svar på mine oprindelige spørgsmål O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
du skal have abonnement hos Yousee eller lign. for at se DVB-C kodede kanaler. Også Dr og TV2.

Der medfølger ikke kabler af nogen art ved køb af TV.
Af dd
Har fuldpakke abonnement nu. Tænkte på, om DR og TV2 så blev vist i digitalt format med en dvb-c tuner i fjernsynet uden at man skal købe et andet abonnement.

Jeg skal vel så have købt kabler/stik ved siden af så ?. Jeg regner ikke med at mit nuværende antennekabel kan bruges (har pt et analogt kassefjernsyn).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du blot har kabel-TV fra Yousee så har du ikke abonnement på nogen digitale kanaler. Du kan ikke se DVB-C kanaler før du får et dekoderkort fra Yousee. Du kan dog se de DVB-T kanaler som er gratis, dvs. DR og TV2, men det foregår over DVB-T og ikke DVB-C - dvs. via en stueantenne.

Du kan godt bruge et almindeligt antennekabel til at modtage DVB-C kanaler, men du skal have et kabel fra Yousee HD boksen til dit TV, og det er et HDMI kabel.
Af dd
Ok. Og hvis der er indbygget dvb-c tuner, så man ikke har brug for en ekstra boks, kan man bare bruge det gamle antenne stik uden brug af hdmi kabel ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er korrekt - med indbygget dekoder, så har du ikke brug for en ekstern boks.

En DVB-C tuner er essentielt et slot, der kan holde på et indstiksmodul. Dette indstiksmodul er forskelligt alt efter TV producent og kanaludbyder, så for overhovedet at få en DVB-C tuner til at virke, så skal der tilkøbes visse dele før det spiller:
- Et CA modul der benyttes sammen med:
- dekoderkortet fra eksempelvis YouSee

CA modulet kan du købe hos eksempelvis Sony eller online TV forhandlere og det koster typisk omkring 600 kr. Derudover kommer gebyret for digitalkortet hos din TV-udbyder hvilket typisk er på 199 kr. om året plus udgiften til kanalpakkerne.

CA-modulet er så og sige, det som holder på dekoderkortet og det ser således ud:
Billede
Deri sætter du så dekoderkortet hvilket får det til at se således ud:
Billede
Til sidst proppes det hele ind i slottet i dit TV:
Billede
Af dd
Ok, så hvis man på nuværende tidspunkt har abonnement på fuldpakken(analogt), så er det kun dekoderkortet og Ca modulet man skal bruge ?

Ledningen fra modulet, er det antennekablet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du skal have deres digitale programkort. Jeg kan se at prisen er 199 kr. halvårligt og ikke helårligt. Du bør gøre dig selv den tjeneste at læse lidt på Yousee's egen hjemmeside - det er beskrevet hvad du skal købe derinde.

Se eksempelvis her:
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv ... v_eksi_bok
Af dd
Ok, tak for svarene.

Og ledningen fra modulet er ned til antennestikket i væggen ?