Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, VGA indgangen kan ikke sende 1080p24, men snakker vi ikke om film fra PC til TV-skærm? Umiddelbart sendes signalet alligevel ikke i x24 Hz gennem nogen af disse kabler når det er fra en PC og filmene skal samtidigt være kodet i x24 Hz for at det kan bruges til noget.

Kvalitetsmæssigt kan det være svært at se forskellen når opløsningen ikke er højere og hvis ikke kablet er for langt.
Af mbm
yakken skrev:Nej, VGA indgangen kan ikke sende 1080p24, men snakker vi ikke om film fra PC til TV-skærm? Umiddelbart sendes signalet alligevel ikke i x24 Hz gennem nogen af disse kabler når det er fra en PC og filmene skal samtidigt være kodet i x24 Hz for at det kan bruges til noget.

Kvalitetsmæssigt kan det være svært at se forskellen når opløsningen ikke er højere og hvis ikke kablet er for langt.
Kunne jo tænkes at man ville benytte sig af Blu-ray afspilning fra PCén. eller havde andet 1080p24 materiale.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alt er muligt. Jeg forholder mig kun til hvad der er blevet sagt her i tråden og her var det AVI-afspilning fra PC'en der var spørgsmålet.
Af mbm
yakken skrev:Alt er muligt. Jeg forholder mig kun til hvad der er blevet sagt her i tråden og her var det AVI-afspilning fra PC'en der var spørgsmålet.
En AVI-fil kan vel også være 1080p24 materiale.

Jeg ville ihvertfald ikke købe et TV som ikke kunne benytte PC til TV´s HDMI-indgang.
Af jimme
yakken skrev:Hvis du sender et signal rundt fra en parabol, så bruger du jo ikke tuneren i TV'et? Det er KUN kanaler der modtages i TV'ets egen tuner og dermed kun den programoversigt der er knyttet hertil der påvirkes.

DVI og HDMI kan konverteres til hinanden uden tab - begge veje. Du får blot ikke lyd med i et DVI kabel.

Selve VGA indgangen bør ikke holde nogen begrænsninger, der er værd at nævne, men kabelføringen af VGA kan godt blive et problem hvis vi snakker om længder på mere end 4-5 meter.
Min noob status kom på dette dumme spørgsmål. Da jeg i sin tid boede hos de gamle fungerede det på den måde. Forventer ikke at det bliver tilfældet igen. Pt. bor jeg på kollegie (lidt endnu) og får alle kanalerne ind analogt, så det kan måske blive problematisk.

Og ja, man kan jo godt komme til at finde en HD dvd-fil på nettet, som man kunne have lyst til at afspille. De er dog som regel kun 720p, og det kan vga måske godt klare?

Så hvad er folks erfaringer med med et dvi til hdmi kabel fra compen til TV'et?
Nogen der har fået det til at virke på px80 eller pz80?

Ellers må man jo smutte ned i en panasonic butik eller en elgiganten og teste det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså dét som min kritik gik på er at når du sender signalet fra din PC, så har du ikke umiddelbart mulighed for at gøre det ved frekvenser der kan deles med 24. Af samme grund, så får du ikke gavn af at en film er kodet ved 24 frames/sekund uanset om du sender den via HDMI eller VGA til dit TV. Derfor er det måske mindre vigtigt hvilken tilslutning du benytter. Håber det blev lidt mere klart - 1080p24 er skam super fint, men hvad hjælper det når din PC's grafikkort sender med 60 Hz?

Alt dette ændrer dog ikke på at Panasonic må se at nosse sig sammen og få fikset HDMI/Tuner problematikken før det bliver til et rent cirkus.
Af mbm
yakken skrev:Altså dét som min kritik gik på er at når du sender signalet fra din PC, så har du ikke umiddelbart mulighed for at gøre det ved frekvenser der kan deles med 24. Af samme grund, så får du ikke gavn af at en film er kodet ved 24 frames/sekund uanset om du sender den via HDMI eller VGA til dit TV. Derfor er det måske mindre vigtigt hvilken tilslutning du benytter. Håber det blev lidt mere klart - 1080p24 er skam super fint, men hvad hjælper det når din PC's grafikkort sender med 60 Hz?

Alt dette ændrer dog ikke på at Panasonic må se at nosse sig sammen og få fikset HDMI/Tuner problematikken før det bliver til et rent cirkus.
Du kan sku da bare ændre det til 24Hz hvis man ønsker det!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ikke alle grafikkort er i stand til at sende 24 Hz. Det kræver ofte roden med custom timings i grafikkortets drivere.
Af mbm
yakken skrev:Ikke alle grafikkort er i stand til at sende 24 Hz. Det kræver ofte roden med custom timings i grafikkortets drivere.
Muligt, men plejer du ikke kun at forholde dig til ting der står i tråden?
Der står intet om hans grafikkort.
Nu koster et grafikkort jo ikke alverden! hvis det viser sig han ikke kan udsende 1080p24.
Det ville da være ærgeligt at begrænsningen ligger i et helt nyt TV til mange tusinde kroner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi kan kun være enige om at det er en dum mangel (eller fejl må vi nok hellere kalde det). Af samme grund finder jeg det lidt mærkeligt at der ikke er nogen officiel udmelding fra Panasonic omkring fejlen, når så mange efterhånden har eftervist den.

Måske vi selv skulle hive fat i dem og høre hvad vi kan forvente i fremtiden.