Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shadow
Hey

Jeg skal have skiftet den gamle 19" CRT ud, og derfor har jeg nogle ting jeg gerne vil spørge om i forbindelse med køb af en ny skærm :)

Først og fremmest ser det jo ud til at 19" ikke rigtig er så udbredt mere, og jeg kunne egentlig også godt tænke mig en større skærm, dog synes jeg ikke at det er så nødvendigt til spil - her kunne jeg sagtens klare mig med en 19" igen.

Skærmen skal bruges til spil, lidt photoshop og ellers bare være god til alm. brug.

Her er så nogle spørgsmål (flere kommer nok på senere :)):

1. Jeg kunne godt tænke mig at vide om fladskærme generelt kan køre en lavere opløsning end native, med sorte bjælker - sådan at billedet ikke bliver strukket på nogen måde? Kan den nye Samsung T220 dette?

2. Hvis ja til 1. burde jeg så ikke på en 22" widescreen med native opløsning 1680*1050 kunne få ca. det samme størrelse billede som en 1280*1024 19" CRT skærm, eller er der noget jeg har misforstået?

3. Er der nogen ulemper ved at køre med disse sorte bjælker, bliver billedet på nogen måde ringere end hvis jeg istedet fandt en 19"?

Grunden til disse spørgsmål er at jeg gerne vil have en større opløsning til al alm. brug, men i spil ville jeg gerne have muligheden for at køre i en lidt mindre krævende opløsning efterhånden som min computer bliver lidt ældre :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre så har T220 ikke 1:1 pixelmapping, så den skulle ikke kunne køre med sorte bjælker, men mht. dine andre betragtninger, så har du ikke umiddelbart noget at frygte når du finder en model der kan. Hvis skærmen kører 1280x1024, så er det ganske som på din nuværende 19" skærm. Eneste forskel er opdateringsfrekvensen idet en fladskærm ikke kan opdatere med mere end 60 Hz.

Så vidt jeg kan forstå så er T220HD i stand til at køre 1:1 pixelmapping og derved lave sorte bjælker.
Af Shadow
Ok.. det udelukker jo så nok desværre T220.. synes ellers det er en fantastisk flot skærm :)

Jeg kan ikke lige finde en pris på T220HD, men jeg har ikke brug for tuner og hvad den ellers har.. mener også at have læst at denne model ikke kan tiltes, så den står fuldstændig fast på sin fod..

Har du et andet alternativ til T220? Det må gerne være en skærm hvor der også er gjort noget ud af designet.. ligesom T220.
Billedekvaliteten er dog stadig det der skal vægtes højest..

Havde regnet med et budget på maks 3000 kr., men jeg vil muligvis gerne give mere hvis der er noget væsentligt at hente.

I øvrigt undrer det mig lidt at der stort set ingen skærme er i denne størrelse, som kan justeres i højden? Det er måske ikke så nødvendigt som det er med en mindre skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Manglen på ergonomi på disse 22" skærme er ikke fordi man ikke har brug for det - det er for at spare penge. Spilfolket er ofte ligeglade med om skærmen kan sættes i pivot og hvis det ikke er en konkurrenceparameter, så er det nemmere at lave en billig skærm uden disse features.

Du bør kigge på HP W2207h. Den er også anmeldt af vore brugere herinde i sektionen for brugeranmeldelser. Desværre så mangler den vist også 1:1 pixelmapping.

Et alternativ til hardware-mapping af opløsningen er eksempelvis Nvidias løsning via software. I deres driver kan man indstille grafikkortet til at spytte 1:1 pixelmapping ud, hvilket skulle give samme effekt som det du efterspørger. Jeg ved dog ikke hvordan det fungerer i praksis, men andre af vore brugere har brugt det med succes. Så har du lidt større frihed til at vælge.
Af Shadow
Ok.. umiddelbart synes jeg dog ikke den sølvfod er så heldigt lavet, og det ser ud til at den har en ret skinnende glas-agtig overflade, det må da være ret irriterende at sidde ved hvis der ikke er så meget lys i lokalet? Tror det kan gå hen og blive et for stort minus for mig.

Men jeg taler jo lidt i blinde, har ikke prøvet skærmen, og det er jo desværre sjældent muligt at låne en skærm hjem på prøve.. ved godt der jo altid er en returret, men det synes jeg er lidt bøvlet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den glossy overflade er NETOP god når der ikke er så meget lys i lokalet. Det er ved meget lysfyldte lokaler at man ser ulempen ved glossy coating.

Hvis du kan leve med at bruge driveren til at opnå 1:1 pixelmapping, så kunne du også andre modeller. LG L227WT blev testet med gode resultater herinde.

I den lavere priskategori kunne du se på Asus VW222U. Efter sigende har den 1:1 pixelmapping. Tag lige et kig i vores forum for brugeranmeldelser - der er vist et par stykker der har haft fat i skærmen.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5596
Du kunne jo skrive til tråd-indehaveren og høre ham ad.
Af Shadow
Ok, jeg tænkte bare at fx en skrivebordslampe/loftslampe eller lign ville kunne ses tydeligt hvis der ellers ikke var så meget lys i lokalet, men jeg tager nok fejl så :)

Men jeg vil da lige undersøge den mulighed med 1:1 pixelmapping fra driveren nærmere.

Det undrer mig dog at det tilsyneladende er så uklart om en skærm har det eller ej? Er jeg virkelig den eneste der går op i dette? :)

Jeg har godt nok lige fået en ny PC som burde kunne trække spil i en høj opløsning, men det går jo så hurtigt at man skal opgradere meget ofte for at følge med. Selv nuværende spil kan jo give sved på panden på en helt ny PC..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, lyskilder vil naturligvis blive reflekteret i skærmen. Det var bare ikke det du skrev...

Ja, det er lidt noget rod at 1:1 pixelmapping ikke er noget man opgiver i specifikationerne og ofte så skal man læse sig til det gennem reviews/fora for at få informationer.
Af Shadow
Efter at have søgt lidt rundt omkring ser det ud til at det 1:1 pixelmapping som nvidia driveren kan ordne fungerer ganske fint.

Det betyder jo at alle muligheder igen er åbne.

Hvilken af de skærme du har nævnt samt T220 tror du/i er den bedste?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jeg har en svaghed overfor HPs model, ellers ville jeg nok satse på LG l227wt, men min modstand overfor T220 bunder mest i antiparti overfor deres design.
Af Shadow
Ok.. kan du komme på andre alternativer som har højdejustering? Kan egentlig meget godt lide udseendet på HP's skærm, men synes foden er lidt klodset lavet.. for eksempel BenQ X2200W som er anmeldt her på sitet har et flot design synes jeg. Men den har jo heller ikke højdejustering, og det lyder som om den måske er lige lovligt meget orienteret mod gaming..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alternativt kan du jo købe en VESA kompatibel fod og sætte skærmen derpå i stedet? Det gør skærmen lidt dyrere, men giver dig større frihed til at vælge.
Af TYBO
Angående foden så har jeg løst det ved at købe en arm i Harald Nyborg til 149 kr og så sætte den på væggen...jeg kan så hive den ca. 30 cm ud fra væggen og have skærmen lige i den højde jeg ønsker.
Af Shadow
Jeg har skærmen lige mod et hjørne så det bliver nok lidt bøvlet med vægophæng.

Hvor kan jeg finde sådan nogle VESA kompatible fødder? :)