Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jimme
mbm skrev:
jimme skrev:Ja, jeg er totalt noob, men noget kunne da tyde på at dette er et TV som er værd at investere i.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om nogen har fået signalet fra computeren til TV'et ved en DVI til HDMI transfer.
Hvis man har en avi-fil på computeren som man gerne vil se på fjernsynet burde det trods alt give et bedre signal end et analogt signal (går ud fra at der i review'et tænkes på s-video).
Ja det bør der ikke være nogle problemer i.
Grunden til at jeg spørger er fordi der i anmeldelsen her på siden står:

"PC og mediecenter tilslutning

Jeg kunne ikke få et billede igennem til skærmen via mit DVI-HDMI stik, men på den analoge D-SUB (VGA) indgang, var der ingen problemer. Her fik jeg et fint PC billede.

1:1 pixelmapping kunne ligeledes opnås."

Derfor kunne det være interessant at vide om det var et generelt problem eller enkeltstående.
Desuden fik jeg måske også her svaret på mit spørgsmål om VGA-kabel selvom jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad D-SUB er heller, men det kan vel undersøges. :)

EDIT:
Jeg stener en del. VGA er selvfølgelig bare et standard gammelt skærmkabel (de plejer gerne at være blå).
Fik selvføleglig genopfrisket min hukommelse ved at kigge på denne side. :)
Af mbm
jimme skrev:
mbm skrev:
jimme skrev:Ja, jeg er totalt noob, men noget kunne da tyde på at dette er et TV som er værd at investere i.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om nogen har fået signalet fra computeren til TV'et ved en DVI til HDMI transfer.
Hvis man har en avi-fil på computeren som man gerne vil se på fjernsynet burde det trods alt give et bedre signal end et analogt signal (går ud fra at der i review'et tænkes på s-video).
Ja det bør der ikke være nogle problemer i.
Grunden til at jeg spørger er fordi der i anmeldelsen her på siden står:

"PC og mediecenter tilslutning

Jeg kunne ikke få et billede igennem til skærmen via mit DVI-HDMI stik, men på den analoge D-SUB (VGA) indgang, var der ingen problemer. Her fik jeg et fint PC billede.

1:1 pixelmapping kunne ligeledes opnås."

Derfor kunne det være interessant at vide om det var et generelt problem eller enkeltstående.
Desuden fik jeg måske også her svaret på mit spørgsmål om VGA-kabel selvom jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad D-SUB er heller, men det kan vel undersøges. :)

EDIT:
Jeg stener en del. VGA er selvfølgelig bare et standard gammelt skærmkabel (de plejer gerne at være blå).
Fik selvføleglig genopfrisket min hukommelse ved at kigge på denne side. :)
Jeg har personligt ikke et PX80, da jeg valgte et andet TV, men du bør kunne tilslutte din PC til HDMI-indgangen på TVét, ellers er det da en mega-bommert fra Panasonics side, og det kan jeg ikke forestille mig.
Af jimme
mbm skrev: Jeg har personligt ikke et PX80, da jeg valgte et andet TV, men du bør kunne tilslutte din PC til HDMI-indgangen på TVét, ellers er det da en mega-bommert fra Panasonics side, og det kan jeg ikke forestille mig.
Man ved aldrig med de convertere jo. Jeg har nemlig kun DVI på mit grafikkort, og det er jo ikke sikkert det virker gennemen converter. Har jeg da selv haft problemer med på de gamle CRT-fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så amatøragtige er vi trods alt ikke herinde :) Vores adapter fra grafikkort til HDMI virker udmærket og fejlen har ikke ligget i kabelføringen.

Det er muligt at det er en inkompatibilitet mellem Rasmus' Geforce kort og så selve TVet, men faktum var at der ikke kunne opnås billede fra PC til skærm via et HDMI kabel. Jeg skal afstå fra at gisne om det er et generelt problem på PX80 - det må vi have nok brugere der kan svare på, idet skaren af PX80 ejere er ved at være anseelig.

Panasonic har allerede lavet mindst én større bommert med PX80 og HDMI, idet TVet har en tendens til at smide de analoge kanaler når man benytter HDMI indgangen til eksempelvis mediecenter eller ved tilslutning af YouSee's boks. I sidstnænvte tilfælde er det af mindre betydning, da man jo ser TV via boksen alligevel.
Af jimme
yakken skrev:Så amatøragtige er vi trods alt ikke herinde :) Vores adapter fra grafikkort til HDMI virker udmærket og fejlen har ikke ligget i kabelføringen.

Det er muligt at det er en inkompatibilitet mellem Rasmus' Geforce kort og så selve TVet, men faktum var at der ikke kunne opnås billede fra PC til skærm via et HDMI kabel. Jeg skal afstå fra at gisne om det er et generelt problem på PX80 - det må vi have nok brugere der kan svare på, idet skaren af PX80 ejere er ved at være anseelig.
Det er jo netop derfor jeg spørger, da det er forskelligt om sådan noget virker eller ej, så hvad siger folket?
Har også selv et GeForce nemlig.

Men jeg er blevet ret varm på det px80 nu må jeg erkende.

Inden jeg bestiller det vil jeg dog stille et par dumme spørgsmål mere.
Jeg har nemlig lidt overvejet pz80'eren og pz85'eren også, men de er jo lidt dyere.

1. Som udgangspunkt regner jeg med at billedet på de to er mindst lige så godt som på px80, er det en korrekt antagelse?

2. Er det rigtig forstået at man reelt kun kan se forskel på px80 og de to andre når man ser en blue-ray film eller sidder meget tæt på tv'et?

3. Hvad er der af andre forskelle mellem px80 og pz80 og pz85.

4. Hvis nu man så har besluttet at det skal være et fjernsyn med full HD hvis man har bildt sig selv ind at det ere mere fremtidssikret selvom det måske i virkeligheden ikke passer, hvad er så argumenterne for at købe pz85 fremfor pz80?
I runde tal koster px80 6900, pz80 9900 og pz85 11900, så der er alligevel en hvis forskel i prisen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. PX80 og PZ80 lider desværre af samme fejl mht. de analoge kanaler og brug af HDMI porten. Blot så du er obs på det.

2. Halvejs korrekt. Du kan se forskel når du ser BluRay OG sidder meget tæt på TV'et.

PZ80 og PZ85 er forskellige idet PZ85 har en ekstra feature der laver noget interpolering af billederne og forsøger at emulere 24fps afspilning af materiale der ikke er 24fps af natur. Det virker ikke altid lige godt.
Af jimme
Nu har jeg aldrig haft kabel tv, og har derfor heller ikke haft bokse af den ene eller den anden slags, men for min og andres skyld ville jeg da egentlig gerne have uddybet hvad der ligger i at smide de analoge kanaler.
Kan godt være det kun er mig, da jeg ikke aner hvordan kabel-tv fungerer. Ser man da alle sine kanaler igennem boksen der eller hvordan? Eller er problemet at TV'et ikke kan vise de analoge signaler hvis man har en boks der smider kanalerne (både analoge og digitale)videre til TV'et at man så ikke kan se de analoge kanaler?

Jeg fandt forresten en meget god tråd der også svarer lidt på spørgsmålene om px80 vs pz80 vs pz85.
Hvis det er skidt reklame må denne del af indlægget bare slettes. :)
http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 43953&PN=1
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt som jeg har kunnet forstå, så består problemet i at TVene sletter alle kanaler der modtages via den indbyggede analoge tuner, hvis man sætter noget til HDMI porten. Der er flere her i forum der har klaget over dette og på recordere.dk ligeså. Problemet er ligger ikke hos kabel-TV udbyderen, men helt klart i TVet og vil derfor være Panasonics problem at udbedre.

Du kan linke alt det du lyster til Recordere.dk - af uransagelige grunde, så vil de dog ikke have at man gør det omvendte på deres forum. Dem om det.
Af mbm
Hvis du bruger din pc som primær afspiller, bør du nok vælge et tv som kan tage inputtet fra din pc via HDMI.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alternativt kan man benytte man VGA indgangen imens man venter på en update fra Panasonic.
Af jimme
mbm skrev:Hvis du bruger din pc som primær afspiller, bør du nok vælge et tv som kan tage inputtet fra din pc via HDMI.
Tror i dette tilfælde ikke det er TV'et der er problemet, men derimod det at mit gfx ikke har HDMI. Havde det det tvivler jeg på at der er problemer. Men da det er ganske sjældent at disse TV har dvi indgang er det ikke noget jeg vil gå højere op i.

Nå, det er sådanne HDMI-problemer som TV'et har. Ja det er jo noget af et problem når man netop får de fleste af sine kanaler ind via det analoge signal.
Er det sådan at kanalerne forsvinder i det øjeblik man sætter HDMI-stikket i? Eller fungerer det sådan at man godt kan få kanalerne tilbage efter man har sat stikket i, og at de rent faktisk også bliver der så.

Hvis man f.eks. har en parabol og sender signalet analogt rundt i hele huset er det jo lidt kritisk hvis man ikke kan se nogen af sine kanaler.

Har læst hele tråden om anmeldelsen af fjernsynet, men stødte ikke lige på udtalelser om disse problemer synes jeg.
Af mbm
DVI/HDMI er vel én af samme sag når vi kun snakker billede.

DVI til HDMI bør virke.

Umiddelbart ville jeg tror det ligger flere begrænsninger i VGA-indgangen end HDMI indgangen på TVét.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du sender et signal rundt fra en parabol, så bruger du jo ikke tuneren i TV'et? Det er KUN kanaler der modtages i TV'ets egen tuner og dermed kun den programoversigt der er knyttet hertil der påvirkes.

DVI og HDMI kan konverteres til hinanden uden tab - begge veje. Du får blot ikke lyd med i et DVI kabel.

Selve VGA indgangen bør ikke holde nogen begrænsninger, der er værd at nævne, men kabelføringen af VGA kan godt blive et problem hvis vi snakker om længder på mere end 4-5 meter.
Af mbm
yakken skrev:Hvis du sender et signal rundt fra en parabol, så bruger du jo ikke tuneren i TV'et? Det er KUN kanaler der modtages i TV'ets egen tuner og dermed kun den programoversigt der er knyttet hertil der påvirkes.

DVI og HDMI kan konverteres til hinanden uden tab - begge veje. Du får blot ikke lyd med i et DVI kabel.

Selve VGA indgangen bør ikke holde nogen begrænsninger, der er værd at nævne, men kabelføringen af VGA kan godt blive et problem hvis vi snakker om længder på mere end 4-5 meter.
Umiddelbart giver DVI vel et bedre billede contra VGA som jo er analogt. Og mon VGA-indgangen kan modtage 1080p24?