Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Carlsberg
hej ...

Jeg har forsøgt at finde ud at hva forskellen på Lcd & Plasma er... Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget om det og håber derfor i vil hjælpe mig... muligvis ved at sende et link til en side hvor det står beskrevet...

For når jeg sidder og læser om det er der en masse fordomme omkring Plasma men kan ikke helt nå frem til hva forskellen er på det og så Lcd...

C
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er flatpanels.dk jo ikke primært et forum. Vi har en hel række af informationer, som du kan læse på forsiden - herunder ret grundige gennemgange af hvad de forskellige teknologier er for noget.

Brug lige en halv times tid på at kigge vores menu til venstre på forsiden igennem, så er du bedre rustet. Du kan også starte :
http://www.flatpanels.dk/quickguide_TV.php

Den grundige gennemgang af LCD og andre teknologier findes her:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php
Af Carlsberg
Takker yakken :)

Så vidt jeg kan se syntes jeg det taler bedst til Plasma´s fordel ... kan det ikke passe ... er mere fordi jeg er bange for burn in men lader til det ikke forkommer mere
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I øjeblikket er det helt klart plasma-TV der er i stand til at levere det bedste billede. Der er naturligvis også gradindelinger af hvilke plasma-TV der er de bedste, men ser man helt generelt på det, så vinder plasma-TV oftest på farvegengivelsen og sortniveauet.

Burn-in er ikke så stort et problem længere og især ikke hvis du lige undlader at lade prøvebilledet stå i 8 timer i træk når skærmen er helt ny.
Af Carlsberg
ja det er også lidt det jeg kommer frem til...

men er samsung i stand til at lave nogel ok plasma skærme i så fald hvilke. eller skal man over i en anden bold gade ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsungs skærme er ganske fine. Mine forældre har en Q-model og den er skam en god skærm. Der er ingen der siger at du partout SKAL købe toppen af poppen, blot fordi du kan :)

Vi har anmeldt Q modellen her på siden og det var et godt bekendskab. LG har også nogle interessante modeller, såsom PG6000, men prisen er vist lidt mere hamper.
Af Carlsberg
den vil jeg lige kigge lidt på.. men skal man stadig passe på med lyset i stuen når det er plasma eller er det bare en and..

må man spørge hva skærm du selv ligger inde med :) ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Plasma-skærme har en del flere reflektioner end LCD. Det kan ikke undgås med alle de glasplader der er i en plasma-skærm. Det er dog ikke værre end med datidens CRT TV.

Jeg har selv B&O i stuen, men da Struer-boerne vil have 100.000 kr. for en fladskærm, så har jeg stadig kun CRT i stuen. Det bliver dog skiftet ud med et Pioneer LX5090H eller lignende når kæresten og jeg har afholdt vores bryllup engang i august...
Af Carlsberg
jamen syntes også det taler klart til plasmas fordel... har set på ps42a456 ved ikke om den er lige så go som deres Q model... ??ingen af dem har full hd.

hehe ja de er ikke helt billige deres flad skærme ... okay hjertlig tillykke med bryllupet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har desværre ikke nogen erfaringer med Samsungs nye plasma-serie.
Af Carlsberg
det er helt iorden... men ihvertfald tusind tak for din hjælp det er sku guld vær ...
Af mbm
Øh Yakken hvorfor foreslår du ikke Panasonic PX80??
Troede ikke du synes der fandtes nogle alternativer til dette fantastiske TV
Af Carlsberg
mbm skrev:Øh Yakken hvorfor foreslår du ikke Panasonic PX80??
Troede ikke du synes der fandtes nogle alternativer til dette fantastiske TV
Tja.... muligvis fordi det er samsung der bliver spurgt om... og ikke andre mulige skærme ... !
Af abagnale
mbm, blot fordi andre KUN anbefaler PX80, behøver andre ikke gøre det.

De gange der er blevet spurgt om hvilket TV er det absolut bedste på markedet, har svaret lydt på Pioneer 508xd fra Yakken. Nu lyder svaret naturligvis på LX5090, da dette er efterkommeren.

PX80 er markedets absolut bedste TV til PRISEN, men hvis man er ude efter det bedste af det bedste, må svaret vist falde på et andet, hvilket Yakken absolut gør godt :)